Ajan kuluessa vanhemman ja lapsen suhde on muuttunut; tämä tulee ilmi monella tapaa, yhtenä esimerkkinä on muuntunut puhuttelutyyli. Isovanhempiemme aikaan lapset teitittelivät vanhempiaan, nykypäivänä vanhempia sinutellaan, jopa puhutellaan etunimellä. Onko vanhempien ja lapsen suhde nykyään liian kaverillinen? Mikä on älylaitteiden rooli yhteiskuntamme perhedynamiikan muutoksissa? Nopeatempoisten videoiden ja pelien kautta lapset saavat näennäistä mielihyvän tunnetta ja tunnetaidot eivät kehity.
Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen jakaa lapsen kiintymystavat neljään eri luokkaan artikkelissa Lasten ärsyketulva mieletön, huomio haetaan kiukuttelemalla- ”osoittaisin sormella kännykkäkulttuuria” (Hanna Hanhinen, Yle uutiset 30.10.2018). Turvallisessa kiintymistavassa lapsi elää koko ajan ennakoivassa maailmassa, jossa voi tuoda kaikki tunteet esiin. Välttävässä kiintymyssuhdemallissa lapsi joutuu tukahduttamaan kielteiset tunteensa huoltajaa peläten. Organisoimattomassa mallissa lapsi elää täysin arvaamattomien vanhempien kanssa. Yleisin kiintymistapa on nykyään ristiriitainen malli, jossa vanhemman kiintymys ansaitaan voimakkailla tunnereaktioilla.
Ristiriitaisen kiintymysmallin yleistymisen syynä moni pitää ärsyketulvaa. Jari Sinkkonen toteaakin: ”Lasten ärsyketulva on mieletön ja lapset ovat ylikuormitettuja”. Olen pohtinut, kuinka lapset kehittyvät heille tyypillisellä ja turvallisella tavalla, kun älylaitekulttuuri on ympäröinyt meidät. Kaupassa kävellessäni voin huomata pienten lasten katselevan tabletista lastenohjelmia. Keskittyminen on älylaitteissa, eivätkä lapset havainnoi ja tarkkaile ympäristöä heille tyypillisellä tavalla. Eikö tämä voi tuoda lapsen kehittymiselle paljon haasteita? Lapsien keskittyminen huononee itse aiheutetulla tavalla, kun lapsi katselee nopeita adrenaliinia tuovia videoita. Lapset kasvavat älylaitteisiin kiinni, mikä mielestäni uhkaa heidän tulevaisuuttansa. Perheissä ollaan näennäisesti läsnä eikä lapsia kohdata aidosti. Muistammeko pysähtyä arjen kiireessä perheen kesken? Kunpa perheet arvostaisivat yhteistä aikaa ja läsnäoloa niin ruokapöydän kuin olohuoneen sohvan äärellä. Älyärsykkeet ovat kaapanneet perheet ja työntäneet perheenjäsenet kauemmaksi toisistaan. Minun mielestäni olisi tärkeää, että rauhalliset peli-illat ja lukuhetket palaisisivat suomalaisiin koteihin.
Nettiä selatessani useasti törmään selkeästi lapsille ja nuorille haitallisille sivustoille. Mietin, eivätkö todella vanhemmat tiedä mitä lapset ja nuoret tekevät netissä vai eivätkö he jaksa vain enää välittää? Minulla on tunne, että vanhemmat tarvitsevat vahvaa ohjausta kännykkäkulttuurin vaaroista. Harva vanhempi uskaltaa kunnolla rajoittaa lapsen kännykän käyttöä vaikkakin rajoittaminen olisi enemmän kuin suositeltavaa. Kansallisten liikunta- ja ravitsemussuositusten lisäksi olisi myös erittäin tärkeää tehdä lasten ja nuorten älykännyköitä koskeva suositus, jolla tuettaisi alaikäisten hyvinvointia ja lapsuuden kestoa.
Mielestäni on erittäin tärkeää, että yhteiskunnassamme käydään myös kriittistä keskustelua kännykkäkulttuurista. On aika tuoda älylaitteiden liiallisen käytön ongelmat esiin. Muutos on mahdollinen, mutta vaatii myös aikuisten oman havainnointia. Aikuisten on nähtävä oma nettiriippuvuutensa ennen kuin vaativat muutosta lapsiltaan. Kuten Sinkkonenkin toteaa, että joillekin lapsille vanhemmat ovat liian kaverillisia ja toisilla vanhemmilla on haaste pitää lapsi mielessä. En usko, että lasten ja vanhempien suhteen muutosta voidaan pysäyttää mutta erityisen tärkeän pidän kunnioittavaa vuorovaikutusta sekä tunteiden vuoristoradan ymmärrystä. Ongelmien piilottaminen ei niitä ratkaise.
Iina Pasuri, Kiiminkipuiston koulu