Val­ta­tien 4 liit­ty­mien paran­ta­mi­nen Simos­sa valmistui

Simon taajaman kohdalla rakennettiin viisi uutta siltaa, eritasoliittymä, jalankulun ja pyöräilyn väyliä, riista-aitaa sekä melusuojausta. Kuva: VäylävirastoSimon taajaman kohdalla rakennettiin viisi uutta siltaa, eritasoliittymä, jalankulun ja pyöräilyn väyliä, riista-aitaa sekä melusuojausta. Kuva: Väylävirasto

Alkusyk­sys­tä 2020 käyn­nis­ty­neet val­ta­tien 4 liit­ty­mien paran­nus­työt Simos­sa ovat val­mis­tu­neet. Hank­kees­sa raken­net­tiin Kar­si­kon liit­ty­män koh­dal­le uusi eri­ta­so­liit­ty­mä sekä jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn alikulkusilta. 

Hank­kee­seen kuu­lui myös maan­tei­den, jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­lien, ramp­pien ja kadun raken­ta­mis­ta sekä melusuo­jaus­ta. Simon taa­ja­man koh­dal­la raken­net­tiin vii­si uut­ta sil­taa, Ranuan­tien eri­ta­so­liit­ty­mä sekä laa­jas­ti melusuo­jaus­ta. Hank­keen val­mis­tu­jai­set jär­jes­tet­tiin tänään 9. loka­kuu­ta Simossa.

– Nyt val­mis­tu­nut han­ke nos­taa pää­väy­lä­verk­koon ja TEN-T-ydin­verk­koon kuu­lu­van nelos­tien pal­ve­lu­ta­soa Oulun ja Kemin välil­lä lähem­mäk­si val­ta­tiel­le ase­tet­tu­ja tavoit­tei­ta. Lisäk­si liit­ty­mien paran­ta­mi­nen on kohen­ta­nut lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta ja lii­ken­teen suju­vuut­ta Simos­sa, sanoi Väy­lä­vi­ras­ton pää­joh­ta­ja Kari Wihl­man avauspuheenvuorossaan.

– Kar­si­kon ja Simon kes­kus­tan paran­ne­tuil­la ja raken­ne­tuil­la liit­ty­mil­lä on kes­kei­nen mer­ki­tys alu­een maan­käy­töl­le ja lii­ken­teel­le. Ranuan­tien koh­dal­la ole­va uusi eri­ta­so­liit­ty­mä yhdis­tää raa­ka-aine­kul­je­tus­ten kan­nal­ta kes­kei­set seu­tu­tiet pää­tie­verk­koon ja sitä kaut­ta ran­ni­kon teol­li­suus­lai­tok­siin ja sata­miin, Wihl­man jatkoi.

Ava­jais­ti­lai­suu­des­sa puhui­vat pää­joh­ta­ja Wihl­ma­nin lisäk­si val­tio­sih­tee­ri Mar­jo Lindgren, Simon kun­nan­joh­ta­ja Vivi Mart­ti­la, GRK Suo­mi Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Juha Toi­me­la, Lapin ELY-kes­kuk­sen yli­joh­ta­ja Jaak­ko Yli­nam­pa ja Lapin lii­ton suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Pau­la Qvick sekä Simon kun­nan­hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­ja Esko Tavia.

Kar­si­kon van­has­ta taso­liit­ty­mäs­tä oli vai­kea liit­tyä val­ta­tien lii­ken­tee­seen, ja se oli myös tur­va­ton käyt­tää. Hank­kees­sa raken­net­tiin Kar­si­kon liit­ty­män koh­dal­le uusi eri­ta­so­liit­ty­mä, val­ta­tien alit­ta­va maan­tie, jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn yhteyk­siä, yksi­tyis­tei­tä sekä paran­net­tiin meluntorjuntaa.

Työt käyn­nis­tyi­vät vuon­na 2020 ja val­mis­tui­vat syk­syl­lä 2021. Ura­kan toteut­ti Des­tia Oy.

– Kar­si­kon eri­ta­so­liit­ty­mä paran­si mer­kit­tä­väs­ti ris­teyk­sen suju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta. Lii­ken­ne kul­kee nyt suju­vas­ti, ja liit­ty­mi­nen val­ta­tien lii­ken­ne­vir­taan on tur­val­lis­ta ramp­pien kaut­ta. Myös pai­kal­li­sen lii­ken­teen tur­val­li­suus para­ni mer­kit­tä­väs­ti, kun se pää­see kul­ke­maan val­ta­tien alit­se ali­ku­lun ja ramp­pien kaut­ta, tote­aa Väy­lä­vi­ras­ton pro­jek­ti­pääl­lik­kö Kei­jo Heik­kilä.

Simon taa­ja­man koh­dal­la liit­ty­mien sekä Ranuan­tien eri­ta­so­liit­ty­män raken­nus­vai­he alkoi vuo­den 2021 aika­na. Ura­koit­si­ja­na toi­mi GRK Suo­mi Oy. Ura­kat val­mis­tui­vat syk­syl­lä 2023.

Taa­ja­man koh­dal­la raken­net­tiin vii­si uut­ta sil­taa, eri­ta­so­liit­ty­mä, jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­liä sekä riis­ta-aitaa. Lisäk­si hank­kees­sa raken­net­tiin laa­jas­ti meluai­taa suo­je­le­maan Simon asui­na­luet­ta tie­lii­ken­teen melulta.

Simon koh­dal­la val­ta­tie­tä myös leven­net­tiin ja raken­net­tiin kes­ki­kai­teel­li­sek­si. Kes­ki­kai­de ja raken­ne­tut täys­mit­tai­set liit­ty­mis- ja kään­ty­mis­kais­tat paran­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti Simon taa­ja­man liit­ty­mien tur­val­li­suut­ta. Simo on monien kui­va­nie­me­läis­ten asiontisuunta.

Ranuan­tien liit­ty­mään raken­net­tu uusi eri­ta­so­liit­ty­mä paran­taa mer­kit­tä­väs­ti ris­teyk­sen lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta ja elin­kei­noe­lä­män kul­je­tus­ten suju­vuut­ta. Ris­teyk­sen kaut­ta kul­kee mer­kit­tä­vä mää­rä Kemi–Tornio-alueen teh­tai­den kuljetuksista.

– Hank­keen toteu­tuk­ses­sa eri­tyi­ses­ti Etap­pi­tien pit­kään käy­tös­sä ollees­ta kier­to­ties­tä aiheu­tui pai­kal­li­sil­le asuk­kail­le mer­kit­tä­vää hait­taa, mut­ta näis­tä sel­vit­tiin hyväs­sä yhteis­hen­ges­sä asuk­kai­den ja kun­nan kans­sa, sanoo Heikkilä.

Koko hank­keen bud­jet­ti oli 25 mil­joo­naa euroa. Han­ke val­mis­tui koko­nai­suu­des­saan syys­kuus­sa 2023.