Eskarista yhdeksänteen luokkaan asti luokallani on ollut hyvä luokkahenki, vaikka luokat ovatkin vaihtuneet siinä välissä pariin otteeseen. Uskoisin että juuri hyvän luokkahengen takia koulunkäynti on aina ollut mukavaa.
Mistä hyvä luokkahenki sitten syntyy? Ensin tulee tietenkin mieleen ryhmäytyminen. Taina Nuutinen-Kallio kirjoittaa ryhmäytymisen vaikutuksesta hyvään luokkahenkeen lehtijutussaan Hyvä luokkahenki parantaa oppimista – Torniossa ryhmäyttämisellä pitkät perinteet (Lapin Kansa, 11.10.2018). Nuutinen-Kallio kertoo: “Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan prosessia, jossa ryhmän jäsenten keskinäistä vuorovaikutusta, luottamusta, viihtymistä ja samalla tuntemista kehitetään ja tuetaan tietoisesti.” Itse muistan, että seiskaluokan ryhmäytyminen oli mukavaa. Järjestetyt kisailut toivat luokkalaisia yhteen ja luokkahenki parani. Myös koulussa tehtävät ryhmätyöt edistävät hyvää luokkahenkeä, kun oppilaat pääsevät tekemään töitä muidenkin luokkalaisten kuin omien kavereidensa kanssa.
Miksi hyvä luokkahenki on monelle opiskelijalle niin tärkeä asia? Lähtökohtaisesti on ehkä mukavampaa käydä koulussa, kun tietää kuuluvansa johonkin pienempään yhteisöön koulun sisällä, eikä jää yksin. Kun luokassa on hyvä luokkahenki, tuntee kuuluvansa porukkaan ja oppitunneilla on mukavaa.
Hyvä luokkahenki vaikuttaa opiskeluun vain positiivisesti. Yleensä oppitunneilla on hyvän luokkahengen ansiosta keventynyt tunnelma. Lehtijutussa haastatellaan Timi Koskista ja Iida Aholaa ja heidän kokemuksiaan luokkahengen vaikutuksesta kouluarjessa. “Hyvä luokkahenki tulee siitä, että kuunnellaan toisia eikä kiusata ketään”, kertoo Ahola. Koskinen taas sanoo, että hyvässä luokassa uskaltaa puhua, eikä vääristä vastauksista pilkata.
Hyvän luokkahengen ansiosta on helpompi saada uusia kavereita luokkalaisista. Koskisen ja Aholan molempien mielestä heidän nykyinen luokkansa on kiva ja heillä on hyvä luokkahenki. Heillä oli entuudestaan luokalla jo muutama tuttu, mutta molemmat ovat saaneet uusia kavereita uudelta luokaltaan. Itsellänikin oli jo seiskaluokalle tullessa muutama kaveri ja tuttu uudella luokalla. Yläasteen aikana olen kuitenkin tutustunut muihinkin luokkalaisiin ja saanut uusia kavereita. Kun luokassa on hyvä luokkahenki, tuntuu kuin kaikki olisivat kavereita.
Miten voin itse pitää yllä hyvää luokkahenkeä? Koska kaikilla oli jo alussa luokalla kavereita, eikä kukaan jäänyt yksin, luokkahengestä tuli todella hyvä todella nopeasti. Luokkahenki pysyy hyvänä, kun antaa kaikkien olla oma itsensä eikä kiusaa ketään. Toisille pitää myös antaahyvä työskentelyrauha, että kaikki saavat oikeasti opiskeltua ja käytyä koulunsa. Jos on itse avoin kaikille ja haluaa pitää yllä hyvää luokkahenkeä, silloin ehkä muutkin huomaavat sen ja ajattelemattakin pitävät yllä hyvää luokkahenkeä.
Hyvä luokkahenki siis parantaa opiskelua, kun tunneilla on rento tunnelma, eivätkä paineet ole niin kovat. Se myös antaa mahdollisuuden tutustua uusiin luokkalaisiin ja saada uusia kavereita. Itse olen aina kokenut hyvän luokkahengen tärkeänä osana kouluarkea ja opiskelua, ja uskon että moni muukin opiskelija tuntee samoin.
Selja Alakärppä, Kiiminkipuiston koulu