Vasta kutosluokalle menossa olevalla Eevertti Liuskalla on selvät suunnitelmat harrastuksensa suhteen. Ammattilaisura snowcorssin ISOC pro-sarjassa Pohjois-Amerikassa siintää mielessä. Vauhdista innostunut Eevertti harrastaa kesäisin myös motocrossia, joka tukee hänen päälajiaan, snowcrossia. Viime kausi oli Eevertille voitokas, sillä hän voitti snowcrossin pohjoismaisen Super Liigan mestaruuden omassa 11–12-vuotiaiden sarjassaan. SM-sarjassa hän ajoi hopealle. Kipinä moottorikelkkoihin Eevertillä syttyi jo hyvin nuorena. Hän kertoo, että itki pienenä kelkkailemaan lähteneen isän perään, kunnes vihdoin kaksi vuotiaana pääsi mukaan.
– Neljä vuotiaana vihdoin sain ajaa itse. Ensin isä istui takana kyydissä ja kun pystyin hallitsemaan kelkkaa itse, niin isä ajoi perässä toisella kelkalla. Ensimmäinen kelkka jolla ajoin oli 800-kuutioinen ja siinä oli 140 heppaa, Eevertti kertoi.
Ensimmäisiin kelkkakisoihin Paljakassa Eevertti puhui itsensä osallistumaan vain kuusi vuotiaana, alle 14-vuotiaiden sarjaan. Ensimmäinen kisa on edelleen tuoreessa muistissa ja 800-kuutioisella Ski-Doolla hän viiletti maalilinjan yli toisena. Eevertin isä, Samuli Liuska kertoi, että häneltä on kysytty onko Eevertillä rajoitinta ja hän vastasi, että Eevertin rajoitin on kypärän sisässä.
Intohimo kilpailemiseen Eevertillä ei ole ensimmäisten kisojen jälkeen hiipunut.
– Ajamisessa parasta on vauhdin huuma ja hypyt. Ja tietenkin kaikki kaverit, jotka olen saanut harrastusten kautta. On mukava aina nähdä kisoissa ja leireillä, Eevertti.
Perheen isää ja äitiä vauhtihirmun kovat menohalut välillä jännittävät, mutta he luottavat Eevertin turvallisuudenhakuisuuteen. Isä Samuli kertoi, että vakavia loukkaantumisia ei ole onneksi sattunut ja Eevertti hakee vauhtia kovan harjoittelun kautta.
– Eevertti käy aina radalla ensin muutaman harjoituskierroksen, jotta hän huomaa mahdolliset vaaranpaikat.
Vauhdikkaissa lajeissa turvallisiin ajovarusteisiin on satsattu paljon. Eevertti käyttää ajaessaan kypärän lisäksi niskatukea, motocross-kenkiä, rintapanssaria, polvitukia ja lajiin tarkoitettua ajopukua. Kisoissa turvallisuudessa huolehtivat omalta osaltaan järjestäjät ja radalla on liputtajat pimeissä mutkissa ja silloin kun ei saa esimerkiksi ohittaa tai radalla täytyy varoa jotain.
– Kengät täytyy olla kunnolliset, nilkat taittuvat muuten helposti ja se on sitten rumaa jälkeä. Vessankannen näköinen niskatuki estää päätä retkahtamasta, Eevertti.
Eevertti panostaa itse uraansa ja näkyvyyteensä huomattavan paljon. Hän hankkii itse omat yhteistyökumppaninsa ja hakeutuu itse alan tapahtumiin töihin sekä esittelemään omaa kalustoaan. Sosiaalisessa mediassa aktiivisesti omasta urastaan päivittävä nuorukainen pääsi myös töihin alan merkittävimpään tapahtumaan Pohjois-Euroopassa, eli Kelekkamessuille. Messuilla hän päivitti sosiaalista mediaa sekä teki haastatteluja messustudiossa. Eevertti toivoo saavansa vielä lisää yhteistyökumppaneita, sillä lajien kustannukset ovat korkeita, etenkin kun siinä haluaa menestyä.
– Eevertistä huokuu intohimo lajiin. Hän on itse todella aktiivinen ja on saanut jo paljon nimeä lajin harrastajien keskuudessa. Eevertti kuuntelee tarkkaan kokeneempien ajajien neuvoja ja ohjeita, Samuli Liuska.
Eevertillä on myös kaksi moottorikelkkasprintin mestaruutta 200-kuutioisten luokassa. Nyt Eevertti ajaa Arctic Cat R‑SX 600 kilpakelkalla. Kelkassa on kierroslukurajoitin sekä ”puolikaasukitti” sillä voi ajaa vain suljetulla alueella. Lisäksi kelkassa on korotetut astinlaudat sekä madalletut penkki ja tanko. Kesäisin hän hyppää jomman kumman kaksitahtisen Kawasaki KX85 selkään ja kisaa sillä motocross kisoissa ympäri Suomea. Niin ikään pyörillä ei myöskään saa ajaa suljetun alueen ulkopuolella eikä pyöriä saa rekisteriin.
– Pyöriä ei tarvitse rajoittaa ja niitä saa virittää niin paljon kuin lompakko kestää ja kunhan kuutiot eivät kasva. Minun pyörät ovat vakioita, Eevertti.
Motocrossissa Eevertillä ei ole yhtä kovia tavoitteita kun snowcrossissa, mutta voitontahto on silti aina kisatessa kova. Lajeja Eevertti treenaa pääsääntöisesti Kiimingissä OuluZonen radoilla. Isä Samulia lähellä oleva harjoitusrata miellyttää.
– Kyllähän tämä harjoittelua helpottaa, kun ei tarvitse ajaa kotoa kuin 15 minuuttia tänne. Täällä voi harjoitella ympäri vuoden ja syksyllä tänne tulee etelästä asti ajajia treenaamaan, Samuli Liuska.
Kisakausi alkaa snowcrossin puolella vuoden vaihteen jälkeen ja viime Vappuna Eevertti kisasi vielä kelkalla Paljakassa ja seuraavana viikonloppuna etelässä jo motocrossissa. Lajivalmentajaa Eevertillä ei ole ja kokemusta haetaan kisoista ja ajamalla paljon. Harjoittelemaan kelkalla pääsee kuitenkin jo marraskuun puolen välin tienoilla Levillä ja Rovaniemellä. Oulussakin yleensä itsenäisyyspäivän tienoilla. Koko Liuskan perhe oli yhtä mieltä siitä, että lajien parissa toimiva yhteisö on todella avoin ja auttavainen. Eevertin vanhemmilla ei ollut entuudestaan vauhdikkaissa lajeissa kilpailemisesta kokemusta, mutta apua ja neuvoja on saanut aina. Tästä loistavana esimerkkinä on, kun isä Samuli sairastui vakavasti keväällä ja Eevertin kilpakausi oli uhattuna, eikä äiti olisi yksin selvinnyt kaikista tehtävistä. Raze Racingin porukka otti Eevertin siipiensä suojaan ja Eevertti sai kaiken tuen kilpailuissa heiltä onnistuakseen.
– Kyllä täällä autetaan kaikki toisiamme ja on hienoa nähdä, kuinka nuoretkin voivat ajaa toisiaan vastaan kilpaa, mutta radan ulkopuolella sitten vietetään yhdessä aikaa. Myös vanhemmat ajajat antavat mielellään nuoremmille neuvoja ja vinkkejä, Samuli Liuska.
– Kerran ajoin kisassa umpihankeen ja kisakaverit jäivät auttamaan, että saatiin kelkka irti. Lähtö sitten uusittiin kokonaan, että pääsimme kaikki takaisin kisaan, Eevertti lisäsi.
Eevertti tekee menopeliensä perushuollot itse ja opettelee jatkuvasti lisää niiden toiminnasta. Aina harjoitusten ja kisojen jälkeen kaikki pultit tulee kiristää, liikkuvat osat kiristää ja tietenkin ajopelit pestään.
– Isommat huollot ja esimerkiksi männänvaihdot tekee sitten Raahessa legendaarinen Jussi Honka, Eevertti kertoi.
Molempiin lajeihin kuuluu olennaisesti myös hypyt. Pyörällä ja kelkalla hypyt saattavat kantaa kymmeniä metriä ja nousta kahteen-kolmeen metriin. Vaikka vakavia loukkaantumisia ei ole sattunut, on Eeverttikin joutunut olemaan tarkkailussa yön yli kaatumisen vuoksi. Palo ajamaan oli kova ja pari päivää muksahduksen jälkeen hän oli jo lääkärin luvalla ajamassa.
– Yritin tuplata, eli hypätä yhden hyppyrin ylitse ja tulinkin alas kovaan pattiin, josta sitten menin nurin. Aikuisia juoksi paikalle ja lajin yksi huipuista, Aleksi Rehu tuli kysymään mites kävi. Kerroin yrittäneeni tuplaamista ja hän naurahti, ettei hänkään olisi uskaltanut kokeilla tuosta välistä sinä päivänä, Eevertti kertoi hymyillen.
Talvella Eevertti kisasi 11–12-vuotiaiden sarjassa ja kesäisin pyörällä kaikki 11–15-vuotiaat kilpailevat samassa sarjassa. Motocrossissa sarjassa voi olla jopa lähemmäs 90 kuljettajaa. lähtöpaikat valitaan joko aika-ajojen perusteella tai arpomalla. Eevertistä reilumpi tapa olisi lähtöpaikkojen valinta nimenomaan aika-ajojen perusteella.
– Jos ajan todella hyvät kierrosajat niin silti saatan saada huonoimman paikan arvonnan kautta, mikä ei ole minusta ihan reilua, Eevertti.
– Yksi Suomen menestyneimmistä motocross kuskeista, Jussi Vehviläinen tiivisti sen hyvin, kun sanoi, hyvän lähtöpaikan olevan ainoa paikka, missä voit ohittaa 39muuta kuskia muutamassa sekunnissa, Samuli Liuska lisäsi naurahtaen.
Eevertti kisaa numerolla 68, joka on yhdysvaltalaisen menestyneen kelkkakuskin, Tucker Hibbertin numero. Hibbert lopetti uransa samoihin aikoihin, kun Eevertti aloitti omansa. Isä Samuli ihmetteli, kun ensimmäisiin kisoihin piti ilmoittaa kisanumero, jonka Eevertti oli valinnut ja se aiheutti järjestäjissä hilpeyttä.
– Sanottiin, ettei kukaan ammattilaiskuskikaan ole aiemmin uskaltanut ottaa Hibbertin numeroa itselleen, että täytyy Eevertin olla tosissaan, Samuli Liuska naurahti.
Vaikka harrastuksiin menee paljon aikaa, Eevertti menestyy myös koulussa. Isä Samuli kertoi koulunkäynnin ottamisen tosissaan olevan ehtona aikaa vieville harrastuksille. Vaikka kisoja olisi vaikka joka viikonlopulle, kerkeää nuori kuski myös harrastaa muutakin. Kesään kuuluu myös kalastaminen, skuuttaaminen, frisbeen heitto ja mökkeily. Talvisin vapaa-aika menee hiihtäessä ja laskettelemassa. Tulevan talven kisoja nuori lupaus odottaa jo malttamattomana.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.