Suola on ollut yksi ihmiskunnan tavoitelluimmista raaka-aineista. Suolaa on sanottu valkoiseksi kullaksi, jota saadakseen kansat ovat muinoin taistelleet verissä päin. Suola oli yksi ensimmäisiä kansainvälisen kaupan kohteita.
Suolan merkitys on perustunut siihen, että se oli maailman yleisin säilöntäaine ennen nykyisten menetelmien kehittymistä. Suolan käyttö ja kysyntä alkoi lisääntyä maanviljelyksen alettua. Kotieläinten pito lisäsi suolan tarvetta entisestään. Siitä tuli välttämätön hyödyke, jonka saanti oli vaikeaa ja kallista.
Monen mutkan takana oli suolan saanti etenkin meillä Ultima Thulessa. Vieläkin kuulemme puhuttavan ”suolaisista hinnoista”. 1800-luvun loppuun mennessä suolan saanti helpottui ja hinta asettui kohtuulliselle tasolle. Esimerkiksi kiiminkiläinen kyläkauppias maksoi 1890-luvulla vain noin 4 markkaa 100 litran suolatynnyristä noutaessaan suolan ”tukkukaupasta” vaikkapa Oulun Työväen Kauppaosakeyhtiöltä.
Kiiminkijoen varressa elettiin vielä puolitoistasataa vuotta sitten omavaraistalouden aikaa. Pääosa väestöstä sai elantonsa maanviljelystä, karjanhoidosta ja metsätaloudesta. Omavaraistalous tarkoitti sitä, että enin osa elintarpeista, työkalut, kankaat ja pitovaatteet valmistettiin kotona. Materiaalit saatiin maasta ja eläimistä. Valmistustaito perittiin isiltä ja äideiltä. Talonpojan oli välttämättä ostettava vain suolaa ja rautaa.
Nyt esiteltävät suola-astiat ja suolahuhmare kuuluivat tuohikulttuurin ajalla jokaisen talouden varustukseen. Materiaalien valikoima on moninainen. On puisia astioita, sekä tuohesta ja juurista punottuja. Suola-astioita on tehty myös sarvista ja sonnin kiveksistä.
Kuukauden esineistä ensimmäisenä on esittelyvuorossa tuohinen suolapullo, jota myös suolakopsaksi kutsuttiin. Se on kudottu vinopunontaisesti kaksinkertaisilla 2,8 cm leveillä tuohinauhoilla eli saroilla eli siisnoilla. Nelitahokkaisen pullon korkeus on 29 cm ja pohjan sivu 9 cm.
Tuohisessa tulpassa on pituutta 9 cm, josta 3 cm jää suun ulkopuolelle. Pohjan nurkat ovat voimakkaasti kuluneet, mutta kaksinkertainen kudelma on säilyttänyt suolat sisällä. Tällaista suolapulloa pidettiin vain matkoilla. Valmistusaika osuu vuosien 1880–1930 välille.
Pieni suolapullo, kutsumanimeltään ”potti”, on nelinurkkainen ja tehty yksinkertaisilla tuohinauhoilla suorapunontaisesti. Pullon pesä on nelikulmainen, pyöreä kaula nousee pesäosan keskeltä ylös. Pullon suulla on pyöreä puutulppa, jonka päällä on ylöspäin kapeneva kahva, jossa reikä. Kokonaiskorkeus 8,0 cm. Hyvin tummaksi patinoitunut.
Suolasarvi on valmistettu lehmän sarvesta. Ruutisarven tyyppinen, muodoltaan pyöreä ja suppilomainen. Suuaukon ympärille on sorvattu rengasuurros. Pyöreässä pohja-aukossa on naulaamalla kiinnitetty puupohja. Korkki vain puuttuu.
Suolahuhmare on koivupuusta veistetty suolanhienontamiskaukalo, jonka sisus on kaiverrettu pallopintaiseksi. Sisällä on pyöreä luonnonkivi, jolla karkea vuorisuola hierottiin hienojakoiseksi. Kovassa käytössä kaukalon pohja on kulunut hyvin ohueksi. Kokoa kaukalolla on 26 cm x11 cm.
Suolapullon vieressä on isä-Antin sotamuisto Uhtualta. Asemasodan aikana, 1943–1944, sotajermuilla oli aikaa puhdetöille. Suolasalkkarin seinät on veistetty yhdestä koivutukin pätkästä. Muotoillun taustakorotuksen keskellä on ripustusreikä. Kansi on kahden rautapiikin varassa kääntyvä ja muotoon leikattu. Koristekuviot ja teksti on tehty polttoraudalla kanteen ja sivuseiniin. Kuvassa oikealla on englanninpunainen suolasalkkari 1800-luvulta.
Suolaan liittyy paljon kaikenlaisia uskomuksia, kuten että pahat henget karttavat suolaa. Suola siis suojelee pahalta. Suola on sopinut myös ystävyyden solmimiseen. Leipä ja suola ovat aina kuuluneet yhteen.
Kiiminki-Seura r.y. aloitti vuoden 2021 syyskuussa Rantapohjassa Kuukauden esine ‑teeman mukaisen juttusarjan. Pääsääntöisesti kuukausittain ilmestyvässä jutussa esitellään vanhoja esineitä ja työkaluja sekä kerrotaan niiden käyttötarkoituksesta.
Syyskuussa 2021 esittelyssä oli Kylänkapula eli oltermanninkapula, lokakuussa Kaulauslauta ja ‑tukki, marraskuussa entisajan teurastajan puukkosetti, joulukuussa Poron länget.
Vuoden 2022 tammikuussa esiteltiin Luuluistimet, helmikuussa Jääsaha, maaliskuussa Hirvenhiihtäjän sukset, huhtikuussa Veteraanin sotamuisto 1808–1809, kesäkuussa Liitupiiput, heinäkuussa Suosukset ja Siipiviikate, marraskuussa Plootulaukku 1768 ja plootu ja joulukuussa Pläkkilyhty.
Vuoden 2023 helmikuussa esiteltiin Tulenkuljettajan pakkula vuodelta 1716, maaliskuussa Rakennuskätkö, ”Kotivakuutus” 1850-luvun tapaan, huhtikuussa Täikampa, toukokuussa Riimukalenterirasia, kesäkuussa Tynnyrisaha, lokakuussa Tuulastusvälineet 1800-luvulta, marraskuussa Ryyppykupit 1700 ja 1800-luvuilta ja joulukuussa Kupparinkoneet.
Vuoden 2024 tammikuussa esiteltiin Susiverkon katkelma 1800-luvulta, helmikuussa Permiluokit 1800-luvulta, maaliskuussa Parireki hevosten aikakaudelta, huhtikuussa Puinen sarvisatula, toukokuussa Paimentytön huilu 1794, kesäkuussa Pesukurikka ja pyykkilauta, syyskuussa Juurisaavi, lokakuussa Palokeksi, marraskuussa Silitysraudat, ”muinaista rautaa”, joulukuussa Kahvimyllyt, kahvikansan historiaa.
Tämän vuoden 2025 tammikuussa esittelyssä oli Kessuhakkurit 1800-luvulta ja helmikuussa Sokeriloukku. Nyt esittelyssä on Suolapullot ja suolahuhmare tuohikulttuurin ajalta.
Kiiminki-Seura on perustettu 1999. Yhdistyksen toimialueena on Oulun kaupungin suuralueet Kiiminki ja Jääli, eli entisen Kiimingin kunnan alue.
Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on muun muassa kotiseututietouden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden voimistaminen sekä kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen.
Olemme julkaisseet nyt ylläkerrotut 33 Kuukauden esinettä hyvässä yhteistyössä Rantapohja-lehden kanssa.
– Perinnetietouden ylläpitäminen ja julkaiseminen on Kiiminki-Seuran yksi tärkeä toiminto, kertoo yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Matti Kontio.
Juttusarjan kuukauden esineen esittelee asian harrastaja ja johtokunnan jäsen Eino Mikkonen. Kiiminki-Seuran muut johtokunnan jäsenet ovat Aila Berg, Leena Huhanantti, Eero Huttula, Pertti Kutilainen, Marja-Terttu Mertaniemi, Mirja Mikkonen ja Anu Uusitalo.
Lähteet: Kurlansky M. Suola: eräs maailmanhistoria 2007; Kansalliskirjaston Finna.fi-hakupalvelu; Kuukauden esine: Eino Mikkosen yksityiskokoelma
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.