On sitä kes­kus­tel­tu Kuusa­mon­ties­tä aiemminkin

Vuoden 1988 artikkelin voi lukea kokonaisuudessaan Rantapohjan nettisivulta, jossa se on tämän kyseisen jutun liiteenä.Vuoden 1988 artikkelin voi lukea kokonaisuudessaan linkistä tämän jutun yhteydessä.

Nyt kun Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mat käy­vät jäl­leen kuu­ma­na, läh­ti eräs Ran­ta­poh­jan luki­ja kai­ve­le­maan arkis­to­jaan ja siel­tä hän löy­si­kin Ran­ta­poh­jan artik­ke­lin vuo­del­ta 1988.

Tuol­loin oli vuo­den aluk­si kokoon­nut­tu sekä Jää­lis­sä, Kii­min­gis­sä että Yli­ky­läl­lä kes­kus­te­le­maan suun­nit­te­li­jan laa­ti­mis­ta vaih­toeh­dois­ta Kuusa­mon­tien muut­ta­mi­ses­ta moottoritieksi.

Alku­jaan kehit­tä­mis­vaih­toeh­to­ja oli tuol­loin kah­dek­san, mut­ta tilai­suuk­siin men­nes­sä ne oli kar­sit­tu kahteen.

Nyt lähes 40 vuot­ta myö­hem­min suun­ni­tel­laan joko tien kehit­tä­mis­tä nyky­pai­kal­laan tai uuden tien raken­ta­mis­ta Jää­lin taa­ja­man län­si­puo­lel­le. Vuon­na 1988 miet­teis­sä oli muun muas­sa Jää­lin ohit­ta­mi­nen Jää­lin­jär­ven toi­sel­ta puolelta.

Ran­ta­poh­jas­sa 19.1.1988 jul­kais­tus­sa jutus­sa vili­see tut­tu­jen pai­kal­lis­ten ihmis­ten kan­nan­ot­to­ja. Osa heis­tä on yhä edel­leen kes­kuu­des­sam­me kom­men­toi­mas­sa nyky­suun­ni­tel­mia. Saa­pa näh­dä, mil­loin saa­daan tie val­miik­si vai poh­di­taan­ko sitä seu­raa­vien­kin 40 vuo­den ajan.