Neli­kais­tais­ta­mi­nen on huo­mioi­tu Kuusa­mon­tien melusuo­jien rakentamisessa

Kuusamontontien melusuojaus Vesalanmäen kohdilla alkaa jo näyttää valmiilta. Melusuojausta suunnitellessa on otettu huomioon Kuusamontien parantamishanke. Kuva: Teea TunturiKuusamontontien melusuojaus Vesalanmäen kohdilla alkaa jo näyttää valmiilta. Melusuojausta suunnitellessa on otettu huomioon Kuusamontien parantamishanke. Kuva: Teea Tunturi

Moni Kuusa­mon­tie­tä vii­me aikoi­na ajel­lut on kat­sel­lut Vesa­lan­mäen koh­dal­le nouse­via melusuo­jia ja poh­ti­nut, noin­ko­han neli­kais­tais­ta­mi­nen sil­lä koh­din jää melusuo­jien vuok­si toteuttamatta.

Vt 20 Korvenkylä–Kiiminki-hankkeen esi­suun­nit­te­lu­vas­taa­va Mar­jo Paa­vo­la ELY:stä ker­too, että huo­li on turha.

– Kau­pun­ki on huo­mioi­nut neli­kais­tais­ta­mi­sen sekä myös kevyen lii­ken­teen yhtey­det melusuo­jaus­ten suunnittelussa.

Par­hail­laan Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­hank­kees­sa on meneil­lään YVA-selos­tuk­sen laa­ti­mi­nen. Selos­tus val­mis­tuu vuodenvaihteessa.

– Ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­nin ja sii­tä saa­dun palaut­teen perus­teel­la vali­tus­ta vaih­toeh­dos­ta laa­di­taan yleis­suun­ni­tel­ma vuo­den 2025 aika­na, Paa­vo­la kertoo.

Val­mis yleis­suun­ni­tel­ma tul­laan aset­ta­maan näh­tä­vil­le ja sii­tä on mah­dol­li­suus esit­tää lausun­to tai mielipide.

Kehit­tä­mis­hank­keen suun­nit­te­lu on saa­nut rahoi­tus­ta, mut­ta sen toteut­ta­mi­seen euro­ja ei ole vie­lä väy­lä­ver­kon inves­toin­tioh­jel­mas­sa osoi­tet­tu. Oulun seu­dun maan­käy­tön, asu­mi­sen ja lii­ken­teen tule­val­la MAL-sopi­mus­kau­del­la rahoi­te­taan val­ta­tie 20 Korvenkylä–Kiiminki ‑tie­suun­nit­te­lu, jota val­tio rahoit­taa 2,4 mil­joo­nal­la eurol­la ja kau­pun­ki 0,6 mil­joo­nal­la eurolla.

Kuusa­mon­tien kehit­tä­mi­sen tär­kein asia on vai­kut­taa tien ruuh­kau­tu­mi­seen. lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen sekä asuk­kail­le aiheu­tu­vaan melu- ja saastehaittaan.

Sekä Jää­lis­sä että Kii­min­gis­sä on jär­jes­tet­ty usei­ta ylei­sö­ti­lai­suuk­sia aiheen ympä­ril­lä. Suu­rim­mal­ta osin asuk­kaat ovat olleet sitä miel­tä, että paras vaih­toeh­to oli­si uuden tie­lin­jauk­sen raken­ta­mi­nen nykyi­sen Kuusa­mon­tien länsipuolelle.

Käyn­nis­sä ole­vas­sa YVA-menet­te­lys­sä tar­kas­tel­laan nel­jää vaih­toeh­toa val­ta­tien 20 paran­ta­mi­sek­si Kii­min­gin ja Kor­ven­ky­län välil­lä. Yksi vaih­toeh­to on se, että tiel­le teh­dään vain pie­niä lii­ken­teen suju­vuut­ta paran­ta­via toi­men­pi­tei­tä. Muut vaih­toeh­dot ovat sel­lai­sia, jois­sa tie paran­ne­taan kes­ki­kai­teel­li­sek­si ja 2+2‑kaistaiseksi hie­man toi­sis­taan poik­kea­vil­la tavoil­la. Yksi vaih­toeh­to sijoit­tuu nykyi­sel­le pai­kal­leen, kak­si vaih­toeh­toa sijoit­tuu uuteen maas­to­käy­tä­vään nykyi­sen tien länsipuolelle.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.