Oulun seudun kunnat ovat halunneet edistää rata- ja tieinvestointeja lähettämällä maan hallitukselle esityksen kiireellisistä hankkeista. Kunnat eivät halua, Oulu mukaan lukien, Korvenkylä–Kiiminki-tiehanketta toteutettavaksi, koska se puuttuu luettelosta.
Oulun kaupunki on laittanut myyntiin Kiimingin, Korvenkylän ja Vesalanmäen asuinalueilta 17 uutta omakotitonttia. Välikylä–Kiiminki-teollisuusalueilta on myynnissä 27 teollisuustonttia. Kuusamontiellä on valtavat ruuhkat, ja kaupunki haluaa omilla päätöksillään lisätä ruuhkia.
Tieosuudelle liikenne-ennuste on vuodelle 2040 noin 13 000 – 27 600 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja kyseessä on tavallinen maantie. On valmistunut kehityssuunnitelma, joka on kaupungin tiedossa. Tiesuunnitelmakin on lähes valmis. Ensimmäinen yleissuunnitelma valmistui jo vuonna 1992. Viimeisin rakennusbudjetti oli 40–50 miljoonaa euroa, ja hyöty/kustannussuhde 1,04. Hanke on kannattava. Ratainvestoinneissa suhde on ehkä 0,4. Rata-investoinneissa suurin hyöty on kyytiläisten matka-ajan lyheneminen muutamalla minuutilla, mikäli on kyytiläisiä.
Oulu esittää kaksoisraidetta Oulun ja Limingan välille. Kustannus on 145 miljoonaa euroa. Se esittää myös Iin ohikulkutietä, jonka kustannus on 110 miljoonaa euroa. Edellisiin lukuihin tulee lisätä 10–15 prosenttia vuosittaista inflaatiolisää.
Esityksissä tulee olla järjen käyttö sallittua, jos ne ovat virkamiesten laatimia. Esitykset perustuvat vanhoihin esityksiin, jotka vuosittain uusitaan. Todellinen valta pitäisi olla valtuutetuilla ja muilla luottamushenkilöillä.
Asutus ja työpaikat halutaan ajaa Kuusamontien varteen, mutta paikalliskatuna toimivaa tietä ei haluta korjata. Tieremontti ei etene, koska puuttuu halukkuus korjata tietä. Hanke ei varmasti ole rahasta kiinni, koska Oulun tilille on tullut tänä vuonna jättisumma, eli 160 miljoonaa euroa kiinteistöjen myynnistä.
Pettynyt autoilija
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.