Valtaosa Suomen liikenteestä kulkee kumipyörien päällä. Yksin tavarakuljetuksista 90 prosenttia siirretään katuja, maanteitä ja yksityisteitä pitkin.
Teiden kunto on tämän vuoksi ratkaisevan tärkeää sille, miten ihmisten, yritysten ja muiden toimijoiden arki rullaa. Meillä pohjoisessa maanteiden henkilö- ja tavaraliikenteen määrä kasvaa muun muassa kotimaan matkailun ja uusien tehdashankkeiden myötä.
Hyväkuntoinen tiestö on niin alueemme asukkaiden kuin yrityselämän ja matkailijoiden kannalta tärkeää. Toimivaan liikennekokonaisuuteen kuuluvat myös radat, vesiväylät ja lentoliikenne. Koko maata on kehitettävä tasapuolisesti.
Erityisesti alempiasteisella tieverkolla on koko maassa ja myös Rantapohjan alueella runsaasti korjattavaa. On hyvä, että perusväylänpitoon on saatu tällä hallituskaudella valtiolta pysyvästi lisää rahoitusta. Silti rahan tarve on edelleen suuri, sillä vuosikymmenten aikana kertyneitä korjaustarpeita on paljon.
Alueellamme on merkittäviä kehittämisen tarpeita myös pääväylillä. Erityisen kiireellistä on saada rahoitus Iin ohitustien toteuttamiseen sekä Kuusamontien leventämiseen nelikaistaiseksi Korvenkylästä Kiiminkiin saakka. Kuusamontie olisi tärkeä saada muun muassa nelostien lisäksi mukaan valtion pääväyläverkkoon, minkä vuoksi tein Kuusamontien huomioimisesta eduskunnassa toimenpidealoitteen.
Kuntien ylläpitämiä katuja ja yksityisten ylläpitämiä yksityisteitä lukuun ottamatta maanteiden kunnossapito ja kehittäminen ovat valtion vastuulla. Rahoitus hankkeisiin saadaan valtiota pääasiassa Ely-keskusten kautta tai suoraan valtion talousarvioista.
Vastikään saimme iloisen uutisen, kun Haukiputaan Jokikylän sillan rahoitus valtiolta varmistui, ja sillan uusiminen voidaan aloittaa ensi keväänä. Liikenneturvallisuus paranee, kun uuteen siltaan rakennetaan korotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Erityisesti isompiin tiehankkeisiin myös kuntien ja maakuntatason päättäjien ja muiden toimijoiden kannattaa pyrkiä vaikuttamaan yhdessä kansanedustajien kanssa.
Kilpailu väylien rahoituksesta on kovaa, kun tarpeita on ympäri Suomen. Siksi tarvitaan yhteistyötä yli puoluerajojen, ja alueen hankkeita tulee edistää yhdessä ja monella tasolla. Olisi tärkeää, että hankkeiden merkityksestä löydetään yhteisiä näkemyksiä, sillä yhteistyössä on voimaa.
Autoliikenteestä puhuttaessa ei pidä unohtaa yksityisteitä, joita on Suomessa kaikkiaan noin 360 000 kilometriä. Yksityisteiden kunnossapitoa avustavat niin kunnat kuin valtio Ely-keskusten kautta.
Yksityisteiden rahoitusavustukset ovat aina väännön kohteena hallitusneuvotteluissa. Tässä hallituksessa Keskustan ansiosta meillä on yksityisteille jaossa valtion peruskorjausavustuksia sekä tälle että ensi vuodelle 30 miljoonaa euroa. Se on korkein taso vuosikymmeniin.
Pekka Aittakumpu
Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen,
kaupunginvaltuutettu (kesk.)