Kiiminkiläisen kirkkomusiikin lehtori Risto Ainalin Luukas-passio esitetään sunnuntaina 6.4. kello 18 Kiimingin seurakuntakeskuksessa ja sunnuntaina 13.4. Pyhäjoen kirkossa. Kiimingin konsertissa ovat solisteina Tuomo Rahko, tenori (evankelista), Jarkko Metsänheimo, bassobaritoni (Jeesus), Juhana Luokkanen (Pietari), Janne Kajava (Pontius Pilatus), Johanna Seppänen (Maria), Markus Alakärppä (katuva pahantekijä) sekä useita muita solisteja. Kiimingin seurakunnan Kaikuos-kuoroa johtaa Jarkko Metsänheimo ja jousiorkesterin konserttimestarina on Sinikka Ala-Leppilampi, urkuja soittaa säveltäjä Risto Ainali ja oboeta Eemeli Nevalainen.
Risto Ainalin Luukas-Passio on syntynyt pitkän ajan kuluessa vuosina 1996–98. Passion syntyyn vaikutti ajatus helpommin toteutettavasta passiosta, teoksesta, jonka aivan tavallinen keskitason amatöörikuoro voisi toteuttaa.
– Barokinajan suuret passiot ovat tavallisille kuoroille liian suoritöisiä. Ajatuksena oli myös, että aivan tavallinen suomalainen kansanmies ja ‑nainen voisivat pitkästymättä kuunnella ja kokea Kristuksen kärsimyksen tapahtumat musiikin keinoin, Ainali kertoo.
Passio on sävelletty Risto Ainalin johtamalle Toukomettiset-kuorolle tavallaan mittatilaustyönä.Luukas-Passion sisällön kaksi kantavaa pilaria ovat Luukkaan evankeliumin kuvaus Kristuksen kärsimystiestä ja Siionin Matkalaulujen kärsimysajan laulut.
– Matkalauluissa juuri kerrotaan syvästi ristillä haavoitetusta verisestä Vapahtajasta, joka syyttömänä kärsii ja kuolee meidät pelastakseen. Luukkaan kärsimyskertomus on synoptisista ainoastaan suomalaisesta Raamatusta. Matkalaulujen runot ovat nykyisin käytetään hengellisissä lauluissa runsaasti, Ainali luonnehtii.
Ainalin omien teemojen ja sävelmien lisäksi mukana on myös joitakin saksalaisia vanhoja koraaleja ja joidenkin suomalaisten ja ruotsalaisten lauluntekijöiden läheisiksi tulleita tunnettuja sävelmiä. Teoksen soinnutuksessa ei ole lähdetty kokeilemaan uusia moderneja tuulia vaan on säveltäjänsä mukaan pitäydytty vanhassa hyvin soivassa harmoniassa.
– Säestyksen idea löytyi vanhasta barokin passioperinteestä, jossa orkesteri säestää kuoron ja Jeesuksen, Iurun kertojan osat. Tässä teoksessa urkujen mukana ei ole selloa eikä kontrabassoa kuten vanhojen passioiden continuossa. Luukas-Passion orkesteri koostuu jousiryhmästä täydennettynä huilulla ja oboe damorella, sanoo Ainali.