Kuu­kau­den esi­ne: Tulen­kul­jet­ta­jan pak­ku­la vuo­de­ta 1716

Valokuvan puuastiaa on perimätiedon mukaan käytetty tulen kuljettamiseen kätkemällä siihen hehkuva kekäle rahkasammaleen sisään. Astian kansi on ajan saatossa kadonnut. Kuvassa on mukana soikea tuluskivi vanhemmalta rautakaudelta, tulusrauta sekä tuluskukkaro. (Kuva: Eino Mikkosen yksityiskokoelma)Valokuvan puuastiaa on perimätiedon mukaan käytetty tulen kuljettamiseen kätkemällä siihen hehkuva kekäle rahkasammaleen sisään. Astian kansi on ajan saatossa kadonnut. Kuvassa on mukana soikea tuluskivi vanhemmalta rautakaudelta, tulusrauta sekä tuluskukkaro. (Kuva: Eino Mikkosen yksityiskokoelma)

Ihmis­kun­nan tär­keim­pä­nä kek­sin­tö­nä voi­daan pitää tulen­te­koa ja ‑käyt­töä. Ihmi­nen osa­si käyt­tää tul­ta satun­nai­ses­ti jo yli mil­joo­na vuot­ta sit­ten. Tuli opit­tiin itse sytyt­tä­mään 50000–100 000 vuot­ta sit­ten. Tulen saan­ti oli kes­kei­nen ihmi­sen koko ole­mas­sao­lol­le kult­tuu­rio­len­to­na. Tulen myö­tä tuli pal­jon uusia tai­to­ja: Se muut­ti mal­min metal­lik­si, saven kovak­si kera­mii­kak­si ja puun läm­mök­si. Tuli antoi lei­vän ja tuli antoi valon. Tuli toi myös vit­sauk­sia ja tuhoja.

Var­hai­sim­mat tulen­te­ko­työ­ka­lut perus­tui­vat kit­kaa­mi­seen, kah­den puun toi­si­aan vas­taan han­kaa­mi­seen. Menet­te­ly­ta­po­ja oli eri­lai­sia: höy­läys, sahaus, auraus ja poraa­mi­nen, jot­ka kaik­ki edel­lyt­ti­vät kah­den eri­lai­sen puu­ai­nek­sen toi­siin­sa han­kaa­mis­ta. Hyvin sopi­vat yhteen esim. kui­va, kova koi­vu­puu ja vähä­ter­vai­nen kelo tai kui­va koi­vu­puu ja ”elä­vän puun pak­ku­la”. Kai­kis­sa mene­tel­mis­sä oli tär­ke­ää, että saa­tiin syn­ty­mään puu­jau­het­ta, sil­lä juu­ri sii­nä syn­tyi kipi­nä ja kyte­mä ja lopul­ta ”kit­kan­va­la­kia”.

Tulus­rau­dat tuli­vat meil­lä jo van­hem­mal­la rau­ta­kau­del­la (1–200 jaa) tun­ne­tuik­si, mut­ta yleis­tyi­vät vas­ta seu­raa­val­la ajan­jak­sol­la. Nuo­rem­mal­la rau­ta­kau­del­la tulus­rau­to­ja kan­net­tiin vyöl­lä samoin kuin tulus­kuk­ka­roi­ta pii­ki­ven ja rikin säi­ly­tys­paik­ka­na. Ne oli­vat sil­loin kuten myö­hem­min­kin kah­ta eri muo­toa: taval­li­sia kuk­ka­roi­ta tai tupak­ka­mas­sin tapai­sia. Vas­ta myö­hem­min tuli tavak­si kiin­nit­tää tuli­rau­ta kuk­ka­ron pohjaan.

Tulen tekoon tar­vit­tiin myös tau­laa, Se val­mis­tet­tiin koi­vun kää­väs­tä, jos­ta sydän ja kuo­ri pois­tet­tiin. Kel­vol­lis­ta osaa pidet­tiin lipeä­ve­des­sä, min­kä jäl­keen se kui­vat­tiin, hakat­tiin peh­meäk­si ja käsin veny­tel­tiin ja hie­rot­tiin möy­heäk­si. Mitä kui­vem­pi ja peh­meäm­pi tau­la oli, sitä parem­min se syt­tyi. Tulen­te­ko tapah­tui siten, että tau­la­pa­la pan­tiin vasem­paan käteen ote­tun pii­ki­ven pääl­le, johon oikeal­la kädel­lä tuli­rau­taa isket­tiin. Pii­ki­ves­tä sin­gah­te­le­vat kipu­nat sai­vat tau­lan kytemään.

Tulen­te­ko oli äärim­mäi­sen vai­val­lois­ta aina 1850-luvul­le saak­ka, jol­loin hel­po­tuk­sen toi­vat nyky­ai­kais­ten tuli­tik­ku­jen kek­si­mi­nen ja teol­li­sen val­mis­tuk­sen alka­mi­nen maas­sam­me. Tulen­teon han­ka­luu­den takia oli tär­ke­ää, että tuvan lie­des­sä kyti ”ikui­nen tuli”. Ensim­mäi­se­nä huo­le­na aamul­la ylös nous­tes­sa oli sen hiil­lok­ses­ta hake­mi­nen ja ilmi tuleen puhal­ta­mi­nen. Mikä­li elä­vää kekä­let­tä ei lie­des­tä löy­ty­nyt, läh­det­tiin mie­luum­min naa­pu­ris­ta lai­naa­maan, kuin ryh­dyt­tiin vai­va­loi­siin viri­tys­hom­miin. Tulen­kul­jet­ta­ja otti oitis uunin pan­kol­ta mukaan­sa tuli­pah­kan eli pak­ku­lan ja suo­riu­tui tulen haku­mat­kal­le lähim­mäs­tä talosta.

Tapah­tui­pa mui­noin 1850-luvul­la kuo­lon vie­rail­les­sa Van­han Mik­ko­sen talos­sa niin, että Riit­ta-emän­tä jäi yksin vii­den pie­nen lap­sen­sa kans­sa. Täl­löin eräs kylän isän­tä­mie­his­tä las­kel­moi tilai­suu­ten­sa tul­leen. Hän aset­te­li elä­vät kekä­leet pak­ku­laan meni ja polt­ti Rii­tan nave­tan pakot­taak­seen hänet myy­mään tilan­sa. Muu­ta­man vuo­den kulut­ta tuho­polt­ta­ja tun­nus­ti tekon­sa kuo­lin­vuo­teel­laan. Neu­vo­kas Riit­ta ei lan­nis­tu­nut vas­toin­käy­mi­sis­tä. Hän sai pidet­tyä talon­sa ja emän­nöi tör­mäl­lä vie­lä lähes kol­me­kym­men­tä vuotta.

Kii­min­ki-Seu­ra r.y. aloit­ti vuo­den 2021 syys­kuus­sa Ran­ta­poh­jas­sa Kuu­kau­den esi­ne ‑tee­man mukai­sen jut­tusar­jan. Pää­sään­töi­ses­ti kuu­kausit­tain ilmes­ty­väs­sä jutus­sa esi­tel­lään van­ho­ja esi­nei­tä ja työ­ka­lu­ja sekä ker­ro­taan nii­den käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta. Syys­kuus­sa 2021 esit­te­lys­sä oli Kylän­ka­pu­la eli olter­man­nin­ka­pu­la, loka­kuus­sa Kau­laus­lau­ta ja ‑tuk­ki, mar­ras­kuus­sa enti­sa­jan teu­ras­ta­jan puuk­ko­set­ti, jou­lu­kuus­sa Poron län­get. Vii­me vuo­den tam­mi­kuus­sa esi­tel­tiin Luu­luis­ti­met, hel­mi­kuus­sa Jää­sa­ha, maa­lis­kuus­sa Hir­ven­hiih­tä­jän suk­set, huh­ti­kuus­sa Vete­raa­nin sota­muis­to 1808–1809, kesä­kuus­sa Lii­tu­pii­put, hei­nä­kuus­sa Suo­suk­set ja Sii­pi­vii­ka­te, mar­ras­kuus­sa Ploo­tu­lauk­ku 1768 ja ploo­tu ja jou­lu­kuus­sa pläk­ki­lyh­ty. Tämän vuo­den ensim­mäi­se­nä kuu­kau­den esi­nee­nä on Tulen­kul­jet­ta­jan pak­ku­la vuo­del­ta 1716.

Kii­min­ki-Seu­ra on perus­tet­tu 1999. Yhdis­tyk­sen toi­mia­lu­ee­na on Oulun kau­pun­gin suur­alu­eet Kii­min­ki ja Jää­li, eli enti­sen Kii­min­gin kun­nan alue.

Yhdis­tyk­sen toi­min­nan tar­koi­tuk­se­na on mm. koti­seu­tu­tie­tou­den lisää­mi­nen, koti­seu­tu­hen­gen yllä­pi­tä­mi­nen ja oma­toi­mi­suu­den voi­mis­ta­mi­nen sekä koti­seu­dun kult­tuu­rien vaa­li­mi­nen ja edis­tä­mi­nen. Näi­tä asioi­ta Kuu­kau­den esi­ne jut­tusar­ja tukee, ker­too yhdis­tyk­sen joh­to­kun­nan puheen­joh­ta­ja Mat­ti Kon­tio.

Jut­tusar­jan kuu­kau­den esi­neen esit­te­lee asian har­ras­ta­ja ja joh­to­kun­nan jäsen Eino Mik­ko­nen. Kii­min­ki-Seu­ran muut joh­to­kun­nan jäse­net ovat Aila Berg, Mari­ka Hut­tu, Eero Hut­tu­la, Han­ne­le Kuti­lai­nen, Mar­ja-Tert­tu Mer­ta­nie­mi, Mar­ja-Lii­sa Ruo­ko­la ja Eeva-Lii­sa Vil­mi.

Läh­teet: Uuno Sire­lius: Suo­men kan­san­omais­ta kult­tuu­ria; Esi­neel­li­sen kan­sa­tie­teen tulok­sia, 1919, suul­li­nen peri­mä­tie­to, Kuu­kau­den esi­ne: Eino Mik­ko­sen yksityiskokoelma

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä!