“Pelottaa mennä kouluun, kun siellä kuitenkin kiusataan taas.”
Tämä on ongelmana surullisesti yllättävän monella ja monen ikäisellä oppilaalla — tai jopa aikuisillakin työelämässä. Kiusaaminen on väärin, kaikkihan sen tietää, vai tietääkö?
Kiusaaminen jättää ihmiselle arvet, olipa se minkälaista kiusaamista vaan. Henkilö, jota on kiusattu tai kiusataan, tulee helposti epävarmaksi itsestään muiden ja varsinkin uusien ihmisten seurassa. Hän ei esimerkiksi uskalla olla oma itsensä ja haluaa tilanteista pois nopeasti. Se, että nuorta on kiusattu voi näkyä vielä aikuisiällä varsinkin, jos nuori ei ole päässyt puhumaan tunteistaan ja ajatuksistaan esimerkiksi luotettavalle kaverille tai aikuiselle.
Kouluikäisellä nuorella, jota kiusataan, voi jäädä monia – jopa lukemattomia – tunteja pois, kiusaamisen pelon takia. Tämä tietenkin vaikuttaa oppilaan opiskeluun ja koulumenestykseen negatiivisesti. Osa nuorista jättää kokonaan tulematta kouluun kiusaamisen takia. Kotikoulu voi olla yksi ratkaisu siihen, mutta se on kallista ja se myös todennäköisesti tarkoittaa, että kiusaaminen ei loppunut.
Kiusaamisesta tulee myös stressiä ja jopa todella negatiivisia ajatuksia, joka voi valvottaa yöllä, kun olisi tärkeää olla nukkumassa. Varsinkin kouluikäisillä tämä on huono asia, koska silloin lapsi tai nuori vielä kasvaa ja unentarve on suurempi, kuin aikuisikäisillä. Pahimmassa tapauksessa kiusattu voi sairastua masennukseen.
Mielipiteenäni siis on, että kiusaamiseen pitäisi ottaa enemmän kantaa ja selittää siitä oppilaille, jotta he ymmärtäisivät mitä heidän ei pitäisi tehdä ja miksi. Heidän pitäisi ottaa huomioon muiden tunteet ja tietää mihin vetää raja, jotta asiat eivät menisi yli. Vaikka se olisi heidän mielestään vain leikkiä ja hauskuuttelua, se ei päde välttämättä eikä yleensäkään kaikkiin, varsinkin häntä kohtaa, jolle sitä tehdään.
Kuitenkin hänellä, joka kiusaa ihan tietoisestikin on ongelmia ja haasteita omassa elämässään, eikä vain tiedä miten purkaa sitä oikealla tavalla. Kiusaajillekin pitäisi olla armollinen, mutta kuitenkin vain tiettyyn pisteeseen.
Venla Jussila, kahdeksasluokkalainen, Kiiminkipuiston koulu
Juttu julkaistaan osana Rantapohjan ja alueen koulujen välistä yhteistyötä