Oulun kaupunki on lausunnossaan valtatien 20 parantamisesta välillä Korvenkylä-Kiiminki ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta asettumassa kannalle, jossa se pitää tien kehittämistä nykypaikalleen parhaana vaihtoehtona. Asukastilaisuuksissa suurin osa tien vaikutusalueen asukkaista on pitänyt parhaana vaihtoehtona uuden tielinjauksen rakentamista Jäälin ohittamiseksi.
Oulun kaupunki katsoo YVA-selostuksen arvioinnin lopputuloksien ja omien pitkän aikavälin tavoitteiden kannalta jatkosuunnitteluun kannatettavimmaksi vaihtoehdoksi valtatien parantamisen nykyiselle paikalleen koko yhteysvälillä Korvenkylä–Kiiminki.
Vaihtoehto yksi tukee kaupungin mukaan parhaiten myös muun muassa kansainvälisiä, kansallisia ja paikallisia ilmastotavoitteita, luontokadon pysäyttämistä vuoteen 2030 mennessä sekä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutumista tukeutuen olemassa olevaan infrastruktuuriin. Nykyiselle paikalleen parantaminen tuo selostuksen mukaan tarvittavat hyödyt liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden edistämisen kannalta sekä pystyy vähentämään valtatieliikenteen paikalliselle maankäytölle aiheuttamia haittoja.
Kaupungin näkemyksen mukaan Korvenkylä–Kiiminki yhteysvälin paikalleen parantaminen luo lisäksi uusia mahdollisuuksia elinkeinoelämän kehittämiselle Kuusamontien varrella, jota Pyyryväisen osayleiskaava edistää jo lähitulevaisuudessa. Myös olemassa olevat elinkeinoelämän toimijat säilyisivät yhä Kuusamontien välittömässä vaikutuspiirissä.
Kaupungin näkemyksen mukaan nykyiselle paikalleen parantamisella kuten vaihtoehdoilla 2 ja 3 edistettäisiin valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaisesti varautumista uusiutuvan energian tuotannon ja sen edellyttämien logististen ratkaisujen tarpeisiin, kuten tuulivoimaloiden osien kuljettamiseen ja muihin vihreän siirtymän teollisuuden kuljetustarpeisiin.
Vaihtoehto yksi sisältää vaihtoehtojen 2 ja 3 tavoin Välikylän eritasoliittymän toteuttamisen, joka on tarpeellinen ottaen huomioon Pyyryväisen kaavoituksen tavoitteet suuren mittakaavan vihreän siirtymän teollisuudesta. Tulevaisuuden teollisuuden kuljetukset hyötyisivät merkittävästi ratkaisusta, ja eritasoliittymä mahdollistaisi lisäksi paremmin myös kehätien tavoitteen toteutumisen Kuusamontien ja Alakyläntien väliselle osuudelle, jota edistetään osana Pyyryväisen osayleiskaavaa sekä Ruskonselkä–Välikylän asemakaavaa.
Yhteysvälillä Jäälinjärvi–Kiiminki kaupunki katsoo kannatettavaksi tavoitella eritasoliittymiin perustuvan vaihtoehdon edistämistä. Ratkaisu olisi tasoliittymiin verrattuna liikenteen sujuvuutta sekä turvallisuutta ja maankäytön tavoitteita paremmin tukeva ratkaisu. Se myös yhdistäisi paremmin tien länsi- ja itäpuolen yhdyskuntarakenteen ja mahdollistaisi väyläkapasiteetin lisääntymisen myötä joukkoliikenteen kehittämisen.
Yhdyskuntalautakunta käsittelee lausuntoa kokouksessaan 11.3.