Kau­pun­ki eri miel­tä kuin asuk­kaat Kuusa­mon­tien linjauksesta

Oulun kau­pun­ki on lausun­nos­saan val­ta­tien 20 paran­ta­mi­ses­ta välil­lä Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­se­los­tuk­ses­ta aset­tu­mas­sa kan­nal­le, jos­sa se pitää tien kehit­tä­mis­tä nyky­pai­kal­leen par­haa­na vaih­toeh­to­na. Asu­kas­ti­lai­suuk­sis­sa suu­rin osa tien vai­ku­tusa­lu­een asuk­kais­ta on pitä­nyt par­haa­na vaih­toeh­to­na uuden tie­lin­jauk­sen raken­ta­mis­ta Jää­lin ohittamiseksi.

Oulun kau­pun­ki kat­soo YVA-selos­tuk­sen arvioin­nin lop­pu­tu­lok­sien ja omien pit­kän aika­vä­lin tavoit­tei­den kan­nal­ta jat­ko­suun­nit­te­luun kan­na­tet­ta­vim­mak­si vaih­toeh­dok­si val­ta­tien paran­ta­mi­sen nykyi­sel­le pai­kal­leen koko yhteys­vä­lil­lä Korvenkylä–Kiiminki.

Vaih­toeh­to yksi tukee kau­pun­gin mukaan par­hai­ten myös muun muas­sa kan­sain­vä­li­siä, kan­sal­li­sia ja pai­kal­li­sia ilmas­to­ta­voit­tei­ta, luon­to­ka­don pysäyt­tä­mis­tä vuo­teen 2030 men­nes­sä sekä val­ta­kun­nal­lis­ten aluei­den­käyt­tö­ta­voit­tei­den toteu­tu­mis­ta tukeu­tuen ole­mas­sa ole­vaan infra­struk­tuu­riin. Nykyi­sel­le pai­kal­leen paran­ta­mi­nen tuo selos­tuk­sen mukaan tar­vit­ta­vat hyö­dyt lii­ken­teen suju­vuu­den ja tur­val­li­suu­den edis­tä­mi­sen kan­nal­ta sekä pys­tyy vähen­tä­mään val­ta­tie­lii­ken­teen pai­kal­li­sel­le maan­käy­töl­le aiheut­ta­mia haittoja.

Kau­pun­gin näke­myk­sen mukaan Korvenkylä–Kiiminki yhteys­vä­lin pai­kal­leen paran­ta­mi­nen luo lisäk­si uusia mah­dol­li­suuk­sia elin­kei­noe­lä­män kehit­tä­mi­sel­le Kuusa­mon­tien var­rel­la, jota Pyy­ry­väi­sen osay­leis­kaa­va edis­tää jo lähi­tu­le­vai­suu­des­sa. Myös ole­mas­sa ole­vat elin­kei­noe­lä­män toi­mi­jat säi­lyi­si­vät yhä Kuusa­mon­tien välit­tö­mäs­sä vaikutuspiirissä.

Kau­pun­gin näke­myk­sen mukaan nykyi­sel­le pai­kal­leen paran­ta­mi­sel­la kuten vaih­toeh­doil­la 2 ja 3 edis­tet­täi­siin val­ta­kun­nal­lis­ten aluei­den­käyt­tö­ta­voit­tei­den mukai­ses­ti varau­tu­mis­ta uusiu­tu­van ener­gian tuo­tan­non ja sen edel­lyt­tä­mien logis­tis­ten rat­kai­su­jen tar­pei­siin, kuten tuu­li­voi­ma­loi­den osien kul­jet­ta­mi­seen ja mui­hin vih­reän siir­ty­män teol­li­suu­den kuljetustarpeisiin.

Vaih­toeh­to yksi sisäl­tää vaih­toeh­to­jen 2 ja 3 tavoin Väli­ky­län eri­ta­so­liit­ty­män toteut­ta­mi­sen, joka on tar­peel­li­nen ottaen huo­mioon Pyy­ry­väi­sen kaa­voi­tuk­sen tavoit­teet suu­ren mit­ta­kaa­van vih­reän siir­ty­män teol­li­suu­des­ta. Tule­vai­suu­den teol­li­suu­den kul­je­tuk­set hyö­tyi­si­vät mer­kit­tä­väs­ti rat­kai­sus­ta, ja eri­ta­so­liit­ty­mä mah­dol­lis­tai­si lisäk­si parem­min myös kehä­tien tavoit­teen toteu­tu­mi­sen Kuusa­mon­tien ja Ala­ky­län­tien väli­sel­le osuu­del­le, jota edis­te­tään osa­na Pyy­ry­väi­sen osay­leis­kaa­vaa sekä Ruskonselkä–Välikylän asemakaavaa.

Yhteys­vä­lil­lä Jäälinjärvi–Kiiminki kau­pun­ki kat­soo kan­na­tet­ta­vak­si tavoi­tel­la eri­ta­so­liit­ty­miin perus­tu­van vaih­toeh­don edis­tä­mis­tä. Rat­kai­su oli­si taso­liit­ty­miin ver­rat­tu­na lii­ken­teen suju­vuut­ta sekä tur­val­li­suut­ta ja maan­käy­tön tavoit­tei­ta parem­min tuke­va rat­kai­su. Se myös yhdis­täi­si parem­min tien län­si- ja itä­puo­len yhdys­kun­ta­ra­ken­teen ja mah­dol­lis­tai­si väy­lä­ka­pa­si­tee­tin lisään­ty­mi­sen myö­tä jouk­ko­lii­ken­teen kehittämisen.

Yhdys­kun­ta­lau­ta­kun­ta käsit­te­lee lausun­toa kokouk­ses­saan 11.3.