Tai oikeammin kaikki oli alkanut jo paljon aikaisemmin. Pentti Arponen oli jo lapsena selannut läpi kaikki auto- ja motskarijutut Tekniikan Maailmoista ja Tuulilaseista, joita oli käsiinsä saanut. Isänsä kanssa hän oli usein käynyt autoja ihastelemassa, ja ensimmäinen oma Pikku-Fiat tuli hankittua rassailtavaksi autopurkaamolta.
– Alfa Romeo Bertone GT:n ostin parikymppisenä. Se oli tismalleen samanlainen kuin Sammy Babitzinilla. Siitä asti minulla on ollut lukuisia vähän erikoisempia autoja, ja sitten eräänä päivänä, jo lähes 30 vuotta sitten, harrastus kehittyi myös työksi, autokauppaa Kiimingissä pitävä jääliläinen kertoo.
Viimeiset 10–15 vuotta Arponen on pyörittänyt liiketoimintaansa yhä enemmän harrasteautojen ympärillä, sillä isojen liikkeiden kanssa ei voi hänen sanojensa mukaan tavallisten autojen kaupalla pärjätä. Volyymiä ei ole tarpeeksi ja ostaminen on vaikeaa.
Kun Pentti Arponen ostaa vaikkapa vanhan harrasteauton, se fiksaillaan ja kunnostetaan kavereiden avustuksella viimeisen päälle, ja kun kiinnostus autoa kohtaan tai tekeminen sen parissa loppuu, hän mieluummin myy auton, kuin jää sitä ihmettelemään.
– En jaksa pelkästään kiillotella autoa ja ajella sillä, hommaa sen kanssa pitää olla. Kun kipinä autoa kohtaa sammuu, se saa lähteä seuraavalle harrastajalle.
Toisaalta Arponen myöntää, että ei enää jaksa ottaa mitään isoa projektia tehdäkseen, sillä ne vievät aikaa tosi paljon ja tukkivat tallitilat. Perussiistiminen, maalihommat ja pienet kunnostus- ja fiksaustyöt tarjoavat riittävästi urakkaa hänen ikäiselleen miehelle.
– En ole myöskään merkkiuskollinen. Jenkkejä minulla on ollut lukuisia eri merkkejä. Euroautoista taas eniten vanhoja Audeja, lähinnä UR Quattroja, joista viimeinen oli minulla noin kuusi vuotta, mutta se lähti viime viikolla uuteen kotiin jatkamaan elämäänsä. Toisen UR:n myin edellisellä viikolla Itävaltaan. Audi S2 puolestaan on parhaillaan kunnostuksen alla.
Tällä hetkellä Arposen hallusta löytyy monenlaisia harvinaisuuksia. Osa on sellaisia, joiden rattiin hän hyppää, kun lähtee vaikkapa Nallikariin fiilistelemään kauniina kesäiltana. Osaa puunataan näyttelyitä varten. Oma lukunsa ovat ne autot, joilla lähdetään viivalle ajamaan nopeusajoa ja katsomaan, kuinka kovaan vauhtiin ajoneuvo kiihtyy mailin ajossa. Autojen lisäksi Pentti Arposen tallista löytyy myös moottoripyöriä.
Tämän hetken helmi jääliläisellä on Chevrolet Impala Convertible vuosimallia 1960. Sen on suunnitellut John D´Agostino, ja se on kunnianosoitus Chevy Bel Airin vuosimallille 1957, josta autossa on lukuisia yksityiskohtia.
– Tämä on tilauksesta rakennettu, ja se on ollut vuosikaudet jonkun jenkkimiljonäärin kokoelmissa, tullut sieltä ruotsalaiseen autoliikkeeseen, josta minun ruotsalainen tuttavani oli sen ostanut. Sain pitkän neuvottelun jälkeen sen yllättäen ostettua itselleni, Arponen kertoo.
Impalan lisäksi erityiseksi harvinaisuudeksi hän lukee omistuksessaan olevan vuoden 1963 Ford Falcon Futura 2D HT:n V8-moottorilla, joita ei ole valmistettu kuin hieman alle 3 000 kappaletta. Tämä malli on Mustangin kantaisä. Myös kaksi Ford Mustang mach1:stä saavat Arposelta erikoismaininnan. Toinen on vuosimallia 1973 ja toinen vuosimallia 1971. Jälkimmäinen on tismalleen samanlainen, jolla Sean Connery kurvaili viimeisimmäksi jääneessä James Bondissaan. Iin automaalaamo saa Arposelta kiitokset hienosta työstään auton pintojen viimeistelystä.
Jos vielä jostain, niin isolohkoisesta R‑koodin autosta, vuosimallin 1969 Mustang Fastbackista Arponen haaveilee.
– Eiköhän se sopiva vielä joskus tule vastaan. Näitä on vaan tosi harvoin tarjolla, yhdestä myöhästyttiin viime vuonna.
Viime heinäkuussa pari Pentti Arposen ennalta tuntemaa miestä ajoi hänen yrityksensä pihaan asuntoautolla. Nämä kauppasivat hänelle ajamaansa autoa, jonka kaikki paperit olivat kunnossa. Ennen lopullista kauppaa tiedot tarkastettiin myös katsastuskonttorilta. Rahan lisäksi Arponen antoi vaihdossa miehille yhden auton.
Vajaan kuukauden päästä sama myyjätaho otti yhteyttä, tästä kaupasta oli käyty neuvottelua jo aiemmin puhelimitse ja hinnat sovittiin. Nyt oli myytävänä kaksi asuntoautoa sekä yksi asuntovaunu. Rahan lisäksi kaupan yhteydessä vaihdossa meni kaksi Arposen omistamaan autoa. Tiedot olivat taas kunnossa, mikään ei viitannut siihen, että jokin olisi pielessä. Kaikki varmistettiin myös katsastuskonttorilta, eikä mitään ongelmia ollut.
Muutaman päivän kuluttua jälkimmäisistä kaupoista Arposen puhelin soi ja poliisit kertoivat olevansa yrityksen portin takana. Ostetut autot ja vaunu lähtivät poliisien matkaan. Tuli selväksi, että pitkän linjan yrittäjä oli joutunut poikkeuksellisen taitavasti tehdyn petoksen uhriksi. Kyseessä olivat noin 80 000 euron tappiot.
– Ruotsissa oli tehty petos, jossa autot oli viety myyntitiliin ainakin kahteen eri liikkeeseen. Liike oli myynyt ne näille välittäjille, ja välittäjät myyneet ne tänne eteenpäin. Liikkeeseen myyntitiliin vieneet eivät Ruotsissa saaneet rahojaan, tai ainakaan kaikkia. Asian tutkinta on vielä kesken, Arponen kertoo.
Tapaus on selviämässä, mutta Pentti Arponen on vielä tällä viikollakin oikeudessa asian vuoksi. Kyseessä on Ruotsissa nähtävästi laajempi, ammattimaisesti toteutettu vyyhti, jossa ajoneuvoja ja laitteita on luultavasti myyty muuallekin kuin Suomeen.
– En voi kuin kiittää Oulun poliisia siitä, miten he ovat asiaa hoitaneet. Minulle aiheutunut vahingon määrä on jo pienentynyt huomattavasti.
Arponen sanoo, että jos kohteeksi olisi joutunut aloitteleva yrittäjä, olisi seurauksena ollut varma konkurssi. Onneksi tässä ei näin käynyt, vaikka Arposen omat suunnitelmat eläköitymisestä menivätkin jutun vuoksi toistaiseksi jäihin.
Omaa osaansa tapauksessa näytteli viime syksynä yhden näistä autoista ostanut mies, joka leimasi Arposen huijariksi eri sosiaalisen media palstoilla, vaikka Arponen oli itse petoksen uhri. Kyseinen henkilö sai maksamansa rahat takaisin, eikä auton käytöstä peritty mitään korvausta.
– Koko tilanne seurauksineen aiheutti kyllä paljon unettomia öitä ja murhetta. Liikevaihtoon syntyi iso kolo, mutta onneksi tästä selvitään, Arponen tuumaa.
Mitään hän ei olisi itse voinut tehdä toisin.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.