Kymmenvuotias kiiminkiläinen Aleksi Raiski oli viisivuotias, kun hänelle ostettiin mikroauto tyydyttämään ajohaluja. Tätä ennen poika oli kotitiellä onnistunut saamaan lasten mönkkärin nurin ojaan, joten isä Kimmo Raiski ajatteli, että nyt riittää mönkkärillä ajelu.
Aleksi on harrastanut kartingia nyt viiden vuoden ajan, ja tällä hetkellä hän ajaa kilpaa IAME Series Finlandia sekä North Cupia. Harrastus on isän ja pojan yhteinen, mutta kuljettaa koko perhettä Kotkan ja Rovaniemen välillä pitkän kesän ajan kilpailukalenterin mukaan. Kotiratoina ovat OuluZone sekä Ruukin rata. Talvikaudella Aleksi käy Ruskon sisäradalla ajamassa noin kerran viikossa. Kartingin lisäksi hän käy Kiimingin Urheilijoiden palloilukerhossa sekä luistelee paljon.
– Tykkään kartingista, koska siinä on haastetta, vauhtia ja ihmisiä. Ajokaverit ovat parhaita kavereitani ja myös esikuviani.
Aleksi äiti, Marika Raiski, kertookin, miten mahtavaa on seurata kilpailupaikoilla, miten pojat ovat tasavertaisia kavereita huolimatta siitä, mikä kenenkin taitotaso radalla sattuu olemaan.
Tällä hetkellä Aleksi ajaa ProSpeed Finland ‑tallissa, joka on oululainen, mutta jolla on kuskeja eri puolilta Suomea.
– Tavoitteenani on nousta tänä vuonna palkintopallille IAME:ssa. Vaikeinta ajamisessa on löytää oikeat ajolinjat. Vauhti ei pelota, vaan tekisi mieli mennä aina vain lujempaa, Aleksi kertoo.
Hänen lempiratansa kaikista kilpailuradoista löytyy Satakunnasta, Honkajoelta, jossa erityisesti pitkä pääsuora mäentömpäreineen on hieno. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Aleksi osaa ajaa erityisen hyvin sadekelillä, jolloin ajolinjatkin löytyvät kuin luonnostaan.
Ensi kesänä Aleksin kilpailukalenteriin on alustavasti merkitty jopa 11 kisaa. Kisaviikonloppu alkaa torstaisin ja huipentuu sunnuntaihin. Ensin ajetaan lämmittelyt, sitten aika-ajot, alkuerät ja lopulta finaalit.
Kimmo ja Marika Raiski myöntävät, että kilpailussa heitä taitaa jännittää enemmän kuin poikaa itseään. Aleksin kisajännitys päättyy siihen, kun lähtökäsky annetaan. Kartingissa sattuu kolareita, mutta yleensä niistä selviää mustelmilla, sillä suojavarusteet ovat varsin hyvät. Autoa sen sijaan pitää korjata useastikin törmäysten jäljiltä.
Upouusi karting-auto odottaa tulevaa kisakautta Raiskien autotallissa. Vanhan, vielä aivan hyvän auton tilalle oli ostettava uusi, koska AKK:n säännöt auton rungon suhteen muuttuivat. Karting ei harrastuksena ole kovinkaan halpa, sillä kilpailureissuihin ja autoon saa uppoamaan paljon rahaa. Sponsoreita ei myöskään ole helppoa löytää. Aleksi Raiskin ensimmäinen sponsori on Kiimingin autofiksaamo, ja perhe toivoisi löytävänsä uusia sponsoreita tämän rinnalle.
– Moni joutuu lopettamaan harrastuksen noin 15 vuoden iässä, sillä rahat harrastamiseen loppuvat, Kimmo Raiski kertoo.
Tällä hetkellä Rantapohjan alueelta karting-kilpailuja kiertää myös ainakin haukiputaalainen Teemu Toivoniemi. Aiemmin karting-radoilla kilpaili nyt ralliauton rattiin siirtynyt jääliläinen Toni Herranen sekä ajohanskat naulaan laittanut haukiputaalainen Joona-Oskari Juurikka. Lähes kaikki Suomen formulakuljettajat sekä monet muidenkin lajien kuljettajat ovatkin aloittaneet uransa juuri tästä lajista. Muun muassa Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen sekä Heikki Kovalainen ovat aloittaneet kartingista.
Karting
• Karting on autourheilun suurin nuorisolaji, jossa luodaan peruspohja ja tehdään perusharjoittelu myöhempää autourheilu-uraa varten. Karting on myös aitoa kilpaurheilua, jossa voi rakentaa omaa autourheilijan uraa iästä riippumatta. Kartingissa ajatetaan FIA:n maailmanmestaruudesta, ja tämä antaakin laajat mahdollisuudet kehittää ja luoda uraa lajin sisällä.
• Karting on tapahtumarikas, nopeatempoinen ja haastava laji, joka tekee siitä myös erittäin mielenkiintoisen seurattavan katsojille. Ulkoratojen kilpailuissa keskituntinopeudet nousevat usein yli 70 kilometriin tunnissa huippunopeuksien ollessa jopa 140km/h tasoa.
• Helpoiten lajin pariin pääsee osallistumalla paikallisen autourheiluseuran järjestämään karting-ajokoulutukseen, jossa opetellaan sääntöjä ja harjoitellaan ohjatusti ajamista.
• Karting-auton ajamisen voi aloittaa jo hyvin nuorena ja ensimmäiseen harrasteluokkaan (Cadett) pääsee jo 6‑vuotiaana, kansallisiin kilpailuihin Mini60- ja Raket-luokissa voi ottaa osaa sinä vuonna, kun täyttää 10 vuotta. Pojat ja tytöt ajavat kartingissa samoissa luokissa ja kilpailuissa.
• Myös varttuneemmille kilpailuhenkisille ja vauhdinnälkäisille karting tarjoaa monia aikuisharrastemahdollisuuksia esimerkiksi aikuisharrastajien joukkuekilpailujen muodossa.
(Lähde: Autourheilu.fi)