Ala­ky­lään uusia liikenneturvallisuusratkaisuja

Alakyläläinen perheenisä Juho Kaarivaara kertoo asukkaiden huolesta tulevan rekkarallin alkaessa koulun läheisellä kapealla sillalla. Hän uskoo, että suurin osa rekkakuskeista osaa ottaa kulkijat huomioon, mutta silti tilanteisiin liittyy riski. Asukkaat toivovat myös ELY-keskukselta toimia liikenneturvan suhteen. (Kuva: Teea Tunturi)Alakyläläinen perheenisä Juho Kaarivaara kertoi 4.4.Rantapohjassa asukkaiden huolesta Hailuodon kiviaineskuljetusten alkaessa koulun läheisellä kapealla sillalla. Nyt ELY-keskus ja Väylävirasto kertovat toimista, joilla liikenneturvallisuutta parannetaan. Aiheesta on kirjoitettu myös Rantapohjassa 11.4. (Kuva: Teea Tunturi)

Väy­lä­vi­ras­ton toteut­ta­man Hai­luo­don kiin­teän yhtey­den raken­ta­mis­hank­keen maa-aines­kul­je­tuk­set aloi­te­taan 6.5. Työn aikai­set maa-aines­kul­je­tuk­set Riu­tun­ka­riin lisää­vät ras­kaan lii­ken­teen mää­rää muun muas­sa Taka­lon­tiel­lä ja Kuivasjärventiellä/Alakyläntiellä Alakylässä.

Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kus pyr­kii vähen­tä­mään maa-aines­ten ajos­ta joh­tu­via vai­ku­tuk­sia lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen useil­la eri rat­kai­suil­la. Maa-ainek­sia kul­je­te­taan Riu­tun­ka­riin kah­den vuo­den aika­na pää­asias­sa Ala­ky­läs­tä yhteen­sä noin 2,3 mil­joo­naa ton­nia. Ras­kaan lii­ken­teen mää­rä kul­je­tus­rei­til­lä lisään­tyy noin 200 ajo­neu­vol­la vuorokaudessa.

Maa-aines­ten ajon vai­ku­tuk­sia lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen pyri­tään vähen­tä­mään las­ke­mal­la nopeus­ra­joi­tuk­sia, käyt­tä­mäl­lä nopeus­näyt­tö­tau­lu­ja, näke­mä­rai­vauk­sil­la, sal­li­mal­la mopoi­lu jalan­ku­lun- ja pol­ku­pyö­räi­lyn väy­lil­lä, pääl­lys­tä­mäl­lä tei­tä ja tehos­ta­mal­la tal­vi- ja kesäkunnossapitoa.

Taka­lon­tiel­lä nopeus­ra­joi­tuk­sia alen­ne­taan 40 km:iin/h välil­lä Hetekankaantie–Honkasentie ja 30 km:iin/h Aution sil­lal­la. Aution sil­lal­la ero­te­taan jalan­ku­lun- ja pol­ku­pyö­räi­lyn kais­ta tie­mer­kin­nöin, jol­loin auto­lii­ken­teen ajo­ra­ta muut­tuu yksikaistaiseksi.

Poh­joi­ses­ta saa­pu­va lii­ken­ne tul­laan osoit­ta­maan etua­jo-oikeu­te­tuk­si ja ete­läs­tä saa­pu­va lii­ken­ne väis­tä­mis­vel­vol­li­sek­si. Lii­ken­ne yksi­kais­tai­sel­la osal­la ohja­taan lii­ken­ne­mer­keil­lä. Mai­ja­lan­suon­tien ja Kui­vas­jär­ven­tien liit­ty­mä­alu­eel­le raken­ne­taan väliai­kai­nen pysäk­ki­le­vi­ke. Tei­tä pääl­lys­te­tään kesäl­lä 2024 Taka­lon­tiel­lä 4,5 km ja Ala­ky­län­tiel­lä 3,2 km.