Luen tällä hetkellä kuutta maksettua sanomalehteä. Harvoin niissä tarjotaan matematiikkaa, mutta kaikissa on joka päivä useita sivuja urheilua – samaa kuin verovaroilla kustannetulla Ylellä kymmeniä kertoja päivässä ja monella kanavalla ilman maksumuuria.
Yle-vero on pakko maksaa, mutta lehtiä ei ole pakko tilata ja maksaa. Printtilehtien häviäminen huolestuttaa kuitenkin. Lukutaito ja yleissivistys siinä kärsivät. Kun lapset eivät näe painettuja lehtiä eikä niistä keskustella keittiön pöydän ääressä, päivän uutisten lukeminen unohtuu.
Matematiikalla pelastetaan henkiä. Voisiko sillä pelastaa myös lehtiä? Ehkä kulttuurirahastoista heruisi työryhmille rahaa matematiikkapalstojen kehittämiseen. Kouluista saatujen palautteiden mukaan kynän käyttöä pitäisi harjoitella myös kotona. Printtilehdille tulisi uusiokäyttöä päivän pähkinöitä ratkaistaessa.
Lehtijuttuja odotellessa heitän toiveeni jälleen kerran Ylen suuntaan. Hyväntekeväisyyskonsertteja ja hienoja juhlagaaloja lähetetään paljon. Koska muutakin musiikkia tulee päivittäin joka tuutista, en jaksa istua television ääressä passiivisena.
Useimmille matematiikan ystäville on vaihtoehtoja netissä, mutta kaikilla vanhuksilla ja lapsilla ei tällaista mahdollisuutta ole. Omaan kännykkään tuijottelu ei kokoa perheitä yhteisiin keskusteluihin, mutta Ylen matematiikkaillat tai ‑tunnit sen tekisivät.
Helsingin Sanomissa oli laaja artikkeli “Joulu evakossa” (HS 24.12.2022). Lainaus ”Ukrainalaisten kielitaito ei ole kovin hyvä, meidän koulutussysteemimme keskittyy liikaa matematiikkaan” hämmästytti. Matematiikka on maailman levinnein kieli, joten juuri sen opetukseen sopii yhdistää vieraiden kielten opiskelu. Ehdotan Ylelle matematiikkailtoja ukrainalaisten hyväksi. Samalla tulee huomioiduksi myös “tieteiden kuningatar”. Itseasiassa kuultuna matemaatikko ‑ohjelma saattaisi avata suomalaisten silmät huomaamaan, miten hyödyllisestä kulttuurista matematiikassa on kyse.
Toimittajat kuuntelevat poliitikkoja, poliitikot toimittajia ja kansa heitä kaikkia. Koska matematiikan osaajista ja opettajista on pula, kannattaisi yhdistää voimat valistamaan kansaa: “Ai, miksikö matikka???” Jos valistuskirjoituksia luettaisiin eduskunnan kyselytuntien alussa ainakin vaaleihin asti, tieto matematiikan merkityksestä tavoittaisi maan joka kolkan. Kyselytunneista tulisi koko perheen ohjelmia ja kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin lisääntyisi.
Jokaisen puolueen vaaliohjelmaan tulisi kuulua tavoite kolmesta ällästä ja kahdesta ämmästä. Lukeminen, laskeminen ja liikunta luovat perustan hyvälle elämälle. Maaseutu ja matematiikka turvaavat toimeentuloa. Rauhallista ja matikkarikasta vuotta 2023!
Alli Huovinen, Matikkatäti