Lisää sil­ta­ha­vain­to­ja

Ran­ta­poh­jas­sa 13. hel­mi­kuu­ta oli Kes­kus­te­lem­me ‑pals­tal­la kir­joi­tuk­se­ni Yli-Iin sil­lan osat Isos­sa­ky­rös­sä ja Kii­min­gis­sä. Ran­ta­poh­jas­sa 22. hel­mi­kuu­ta oli teks­ta­ri nimi­mer­kil­lä Sil­ta­vah­ti, joka muis­te­li, että Ala­ky­län sil­ta on van­ha Iijoen sil­lan puo­lis­ko Kurenalta.

Minun tari­na­ni Ala­ky­län sil­lan alku­pe­räs­tä perus­tui vain yhteen fak­taan: Yli-Iis­sä ollees­sa sil­las­sa oli ete­lä­puo­lei­ses­sa ylä­or­res­sa vuo­si­lu­ku 1949 ja saman vuo­si­lu­vun tie­sin ole­van myös Ala­ky­län sil­lan poh­jois­puo­lei­ses­sa ylä­or­res­sa. Sil­ta­vah­din teks­ta­rin luet­tua­ni pää­tin, että asia kai­paa faktantarkistusta.

Lau­an­tai­na (24.2) jat­koin hie­man kaup­pa­reis­sua­ni ja hujau­tin Kii­min­gin Ala­ky­lään. Otin sil­las­ta kak­si kuvaa – poh­jois- ja ete­lä­puo­lel­ta. Yli-Iin kun­nan kus­tan­ta­mas­sa kuva­kir­jas­sa Koti­ni ja juu­re­ni, oli kak­si­kin kuvaa puhee­na ole­vas­ta sil­las­ta, joi­hin otta­mia­ni kuvia ver­tai­lin. Toi­nen kuva oli niin sel­keä, että sii­tä saat­toi pää­tel­lä, että Yli-Iin sil­ta oli ollut myös kak­si­kais­tai­nen ja yhtä leveä kuin Ala­ky­län sil­ta. Kais­to­jen leveys noin kol­me met­riä. Jos muis­tan oikein, niin Yli-Iis­sä oli sil­lan pääs­sä lii­ken­ne­merk­ki ilmoit­ta­mas­sa etua­jo-oikeu­des­ta, jot­ta kah­ta eri suun­nis­ta tule­vaa autoa ei ajet­tai­si sillalle.

Tapa­sin Ala­ky­läl­lä nuo­reh­kon paris­kun­nan, jot­ka sanoi­vat, ettei­vät tun­te­neet sil­lan his­to­ri­aa, mut­ta antoi­vat ystä­väl­li­ses­ti puhe­lin­nu­me­ron, jos­ta asi­aa voi­si tie­dus­tel­la. Pai­kal­le tul­lut van­hem­pi nai­nen vas­ta­si kysy­myk­see­ni välit­tö­mäs­ti, että sil­ta oli tuo­tu tän­ne Yli-Iis­tä. Hän muis­ti vie­lä hyvin edel­li­sen puusil­lan, jon­ka tilal­le tämä sil­ta tuo­tiin. Nai­nen ker­toi myös kat­so­neen­sa tele­vi­sios­ta saman doku­men­tin, jos­ta edel­li­ses­sä tari­nas­sa­ni mainitsin.

Sil­taa vie­lä tark­kail­les­sa tote­sin, että sil­taa oli lyhen­net­ty ehkä 10–20 m alku­pe­räi­ses­tä ja sil­lan pie­les­sä ete­lä­puo­lel­la oli sil­lan asen­nus­vuo­si 1976, mikä myös vah­vis­ti käsi­tys­tä­ni sil­lan alku­pe­räs­tä. Fak­tan­tar­kis­tus antoi siis posi­tii­vi­sen tulok­sen – aikai­sem­mas­sa tari­nas­sa anta­ma­ni tie­dot piti­vät paikkansa.

Keväi­set ter­vei­set Sil­ta­vah­dil­le. Jat­ke­taan harrastusta.

L.S.