Oulunkaaren kuntayhtymä vastaa Pohjois-Pohjanmaan maakunnalliseen POPsote-hankkeeseen kuuluvasta sote-palvelustrategiatyöstä. Sen työstäminen toimii valmistelevana työnä tulevan hyvinvointialueen strategialle. Sote-uudistuksen lakipakettia ei vielä ole hyväksytty eduskunnassa, mutta työ on tärkeää niin uudistukseen valmistautumisen kuin nykyisten sote-palveluiden kehittämisenkin kannalta.
Sote-palvelustrategiatyössä luodaan yhteistä näkemystä tulevan hyvinvointialueen sote-palveluista. Työtä tehdään yhdessä esimerkiksi kuntalaisten, henkilöstön, luottamushenkilöiden ja sote-yritysten ja järjestöjen kanssa. Lähtökohtana on osallisuus ja yhteinen tekeminen, ja palvelustrategiaa on viime kuukausina työstetty eri kumppaneiden kanssa aktiivisesti. Tapaamisissa on mm. määritelty yhdessä kärkitavoitteita sote-palvelustrategialle. Tavoitteena on huomioida kattavasti maakunnan eri alueiden erityiskysymykset ja asukkaiden palvelutarpeet.
Asukkaiden näkökulmia on koottu kuntien vaikuttamistoimielimille järjestetyissä työpajoissa. Tammikuussa pidettiin työpajoja alueen nuorisovaltuustoille sekä vanhus- ja vammaisneuvostoille. Palaute on ollut hyvää ja vuoropuhelu kuntien vaikuttamistoimielinten ja sote-palvelustrategiatyön henkilöstön välillä jatkuu. Lisäksi työn alla on myös asukkaille suunnattu sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen liittyvä kysely. Toivottavasti kuulemme sinunkin äänesi kyselyvastauksissa!
Sote-palvelustrategiaa on esitelty ja työstetty myös eri järjestöjen kanssa, ja lisäksi POPsote-hankekokonaisuudessa käynnistettiin palvelutuottajajärjestöjen verkosto. Järjestöyhteistyötä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä POPsoten Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittämiskokonaisuuden eli hyte-osahankkeen kanssa. Myös Pohjois-Pohjanmaan sote-yrittäjien sparrausverkosto on startannut tammikuussa. Mukaan mahtuu vielä!
Myös sote-organisaatioiden henkilöstö on tärkeä osa sote-palvelustrategiatyötä. POPsoten toinen henkilöstöfoorumi henkilöstöjärjestöjen edustajille pidettiin tammikuun lopussa. Siinä pohdittiin mm. keinoja ottaa sote-henkilöstö ja henkilöstöedustajat entistä tiiviimmin mukaan sote-palvelustrategiatyöhön esimerkiksi kyselyillä ja työpajoilla.
Yhteinen vuoropuhelu on tärkeää, kun Pohjois-Pohjanmaan sote-palveluita kehitetään yhdessä eri toimijoiden kanssa. Tavoitteena on ajatella isosti ja samalla toimia ihmistä lähellä.
Anu Vuorinen, Oulunkaaren kehitys- ja resurssijohtaja, POPsote-hankkeen sote-palvelustrategiatyön projektipäällikkö