Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikkaa nopeasti ja rajusti. Maat jättivät yhdessä Nato-hakemukset ja jäsenyyden ratifiointi eri jäsenmaiden parlamenteissa etenee hyvää vauhtia. 1300 kilometriä pitkälle itärajalle laskeutui rautaesirippu luultavasti vuosikymmeniksi.
Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon muuttaa merkittävästi pohjoisen strategista merkitystä. Pohjoinen Suomi on maayhteys länteen ja tuleviin Nato-liittolaisiimme Ruotsiin ja Norjaan.
Jo talvisodan aikana Iso-Britannia ja Ranska pyysivät Norjalta ja Ruotsilta lupaa kauttakulkuun auttaakseen Neuvostoliittoa vastaan taistellutta Suomea. Lupa jäi saamatta ja osin tähän vedoten Suomea vaadittiin hyväksymään Neuvostoliiton aluevaatimukset. On myös epäilty, että pelko luvasta motivoi Stalinia neuvotteluihin rauhasta. Pohjoinen maayhteys on siis ollut ennenkin strategisesti tärkeä.
Itämeri tulee olemaan ns. Nato-meri. Venäjälle se on ollut ja tulee olemaan tärkeä yhteys Atlantille ja se tekee siitä alttiin konfliktille tilanteen kiristyessä.
Nato ja Pohjoismaat tarvitsevat toimivat maayhteydet etelästä pohjoiseen, niin Suomessa kuin Ruotsissa, sekä yhteydet Norjan satamiin ja niiden kautta isoille vesille.
Tämä kaikki edellä kuvattu tarkoittaa valtavaa muutosta Suomen aluepoliittisessa ajattelussa. Pohjois-Suomi ei ole enää eteläsuomalaisimminkaan silmin pelkkä perässä vedettävä kivireki, vaan strategisesti tärkeä reitti länteen ja koko pohjoisen puolustuksen tukipilari. Tämä ajattelun muutos luo aivan uutta valoa pohjoisen tulevaisuuteen.
Keskustalainen aluepolitiikka, jossa koko Suomi on haluttu pitää asuttuna, muuttuukin laajasti jaetuksi geopoliittiseksi turvallisuusajatteluksi. Norjan malli aluepolitiikassa kuvastaa juuri tällaista ajattelua, jossa koko maan asuttuna pitäminen nähdään turvallisuusratkaisuna. Keskustan ajama alueellinen opintolainahyvitys istuu tähän paremmin kuin hyvin ja olisi ehdottomasti myös osa turvallisuusratkaisua.
Meidän pohjoisen päättäjien on tässäkin löydettävä toisemme ja rakennettava tulevaisuuden pohjoinen. Keskustelut Pohjoismaiden välisten infrainvestointien toteuttamiseksi osana varustautumis‑, huoltovarmuus- ja turvallisuuspolitiikkaa, on syytä käynnistää pikaisesti. Tarvitsemme huoltovarmuuden kannalta tärkeän uuden reitin länteen. Myös pohjoisen tietoliikenneyhteydet ja digitaalinen runkoinfrastruktuuri täytyy saattaa asianmukaiselle tasolle.
Eikä tämä kaikki ole vain turvallisuusratkaisua, vaan tuo mukanaan elinvoimaa ja hyvinvointia.
Lauri Nikula, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, maakuntahallituksen jäsen, aluevaltuutettu, varakansanedustaja