Hyvinvointialueuudistuksen keskeinen tavoite on se, että ihmiset saavat asuinpaikasta ja tulotasosta riippumatta tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluja. Tuossa tavoitteessa on kaksi koko uudistuksen keskeistä kohtaa.
Ensinnäkin se, että palveluita pitää olla saatavilla asuinpaikasta huolimatta tasapuolisesti. Useimmilla hyvinvointialueilla tavoite ei ole toteutunut – sen sijaan on menty entistä huonompaan suuntaan. Palveluita on keskistetty taajamiin ja keskuskaupunkeihin ja etenkin reuna-alueilta palvelut ovat kaikonneet liian kauas. Ikäihmisten palveluissa tämä kehitys näkyy ja tuntuu kipeästi. Esimerkkinä voin mainita Kuivaniemen palvelut – siellä ei taida SOTE-lähipalveluita olla enää juuri ollenkaan.
Tietenkin syy on rahapulassa. Mutta ei se paljon lohduta omaista, joka joutuu käymään Pudasjärvellä asti katsomassa lähimmäistään, joka on siellä saakka hoidossa. Kun entiset akuuttiosastot muuttuivat kuntoutusosastoiksi ja siten sosiaalilainsäädännön piiriin, asiakasmaksut eivät enää kerrytäkään maksukattoa.
Toiseksi, ja vielä tärkeämmäksi, on noussut tulotaso. Matkakustannukset nousevat, kun palvelut ovat etäällä. Asiakasmaksut nousevat, kun maan hallitus nostaa asiakasmaksujen ylärajaa, ja hyvinvointialueet joutuvat rahapulassa nostamaan maksut kattoon, koska alueilta vähennetään rahoituksesta se osuus, jonka ne laskennallisesti saisivat nostaessaan maksut maksimiin. Siis jos maksuja ei nosteta, menetetään kuitenkin se osuus, joka olisi tullut maksujen nostosta.
Sama logiikka toimii hoitotakuiden löysäämisessä. Pohteen päättäjillä ei näytä olevan rohkeutta päättää toisin kuin maan hallitus on ”ohjeistanut”. Taustalla näyttää olevan maan hallituksen halu saada edellisessä ja myttyyn menneessä SOTE-uudistuksessa oikeistopuolueiden vaatima valinnanvapaus näin ujutettua voimaan. Siis julkisen ja yksityisen palvelun hintojen saaminen lähelle toisiaan, jotta yksityinen SOTE-bisnes pärjäisi paremmin. Kehotankin lukijoita seuraamaan Pohteen päätöksentekoa esityslistoista ja pöytäkirjoista, jotta saisi oikean kuvan siitä, mitä päättäjät lopulta päättävät ja kuka tai mikä poliittinen ryhmä esitti mitäkin.
Hyvinvointialueen talous pitää saada tasapainoon, se on selvä, mutta siihen tarvitaan ehdottomasti edes hieman pitempi aika, kuin lainsäädäntö nyt sallii. Ei ole hyvää yhteiskuntapolitiikkaa se, että väestö jakaantuu entistä selvemmin köyhiin ja rikkaisiin. On hyvä, että yhteiskunta mahdollistaa rikastumisenkin, mutta on huonoa, jos se johtaa samalla ison väestöosan köyhtymiseen. Se ei tiedä hyvää demokratialle.
Mitäpä tilanteessa pitäisi tehdä? Nyt ollaan hyvinvointityötä ja työllistämistä siirtämässä kuntien vastuulle. Se on hyvä ja oikea suunta kehittää näitä palveluita, mutta taas törmätään rahaan. Kuntien talous ei kestä sitä, että tehtäviä lisätään, mutta raha ei seuraa perässä. Valtio on luvannut korvata valtionosuuksina työllistämisuudistuksesta koituvat kustannukset kunnille täysimääräisesti, mutta näin ei tietenkään tapahdu tälläkään kertaa. Syyn lukija voi arvata helposti.
Iissä nyt kuitenkin yritetään ns. ottaa koppi asiasta ja hoitaa työllistämispalvelut niin hyvin kuin mahdollista. Ja seuraavassa valtuuston kokouksessa hyväksyttävä hyvinvointikertomus ja ‑suunnitelma kertoo siitä, mitä kaikkea sillä saralla tehdään, ja mitä huolestuttavia asioita siinä nousee esiin. Hyvinvointityö nousee kunnissa oikeasti tärkeään osaan, mutta sitä ei voi sälyttää yksin hyvinvointilautakunnan toimialaan. Hyvinvointia pitää rakentaa systeemisen muutoksen periaatteen mukaan: kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Hyvässä kunnossa olevat tiet, liikuntapaikat, harrastus- ja opiskelumahdollisuudet, kirjasto, kulttuuri, SOTE-palvelut, työpaikat…aivan kaikki vaikuttavat ihmisen hyvinvointiin. Ja vielä osallisuus: osallisuuden kautta ihminen voi tuntea, että hänen elämänsä on arvokasta. Ja se on hyvinvoinnin perusta.
Kuntalaisille tehdyn kyselyn mukaan suurin huoli oli kuitenkin se, että rahat eivät tahdo riittää arjen tarpeisiin.
Teijo Liedes, Iin kunnanhallituksen puheenjohtaja, Pohteen varavaltuutettu, tulevaisuuslautakunnan jäsen, Vasemmistoliitto