Sana reilua on oikeastaan äänneasultaan hauska. Se tuo mieleen, että jokin tai joku heiluu reilusti, mutta siitä ei ole kyse.
Reilu-sanaa on käytetty viime aikoina etenkin vihreän siirtymän, mutta myös talouspolitiikan yhteydessä. Yleensä reiluudella on tarkoitettu suurin piirtein samaa kuin oikeudenmukaisuudella, siis sitä, että ketään ei syrjitä, jätetä huomiotta tai kohdella niin, että hänen etuaan ei oteta huomioon.
Joskus oikeudenmukaisuus on johtanut siihen, että yleisen edun nimissä joidenkin etua on loukattu, ja se on hyväksytty. Tästä esimerkkinä ovat monet energiahankkeet, joissa yksityinen etu jää yhteiskunnan edun jalkoihin. Pohjois-Suomen suurten jokien valjastaminen on hyvä esimerkki tästä.
Amerikkalainen filosofi John Rawls (1921–2002) on kehitellyt oikeudenmukaisuusteorian, jonka ytimenä on eräänlainen verho, jonka taakse emme näe. Olemme alkutilanteessa, jossa kukaan ei tiedä, mihin yhteiskunnallisen asemaan joutuu, kun siirrymme verhon taakse. Meidän on kuitenkin määriteltävä ennen uuteen tilanteeseen verhon taakse siirtymistä, millainen se yhteiskunta on, johon siirrymme.
Kun kukaan ei tiedä etukäteen asemaansa, joten jokainen pyrkii muovaamaan yhteiskunnasta sellaisen, että siinä olisi itsellä mahdollisimman turvallinen ja hyvä elämä. Samalla yhteiskunnasta muovautuu sellainen, että siinä on kaikilla turvallinen ja hyvä elämä, koska kukaan ei ota riskiä, että joutuisi vaikkapa orjaksi tai kerjäläiseksi. Siksi päättäjien kannattaisi miettiä, millaisessa yhteiskunnassa haluaisi joutua vaikkapa muistisairaaksi vanhukseksi tai työttömäksi, ja toimia sen mukaan.
Rawlsin teoria on tietysti ajatuskoe, eikä sellaisenaan todellisuudessa mahdollinen, mutta havainnollistaa sitä, millainen olisi oikeudenmukainen, reilu yhteiskunta.
Jako-oikeudenmukaisuudessa lähdetään usein siitä, että yhteiskunnallista hyvää tulee jakaa niin, että kenenkään hyvä ei vähene. Siis tulonjako voi olla sellaista, että jotkut voivat saada enemmän kuin toiset, mutta kukaan ei kuitenkaan kärsi menetyksiä. Kun esimerkiksi maan hallitus tai eduskunta päättää verotuksesta, sosiaaliturvasta yms. ei kenenkään pitäisi kärsiä tappiota, vaan köyhäkin saisi jotain, vaikkakin vähemmän kuin rikas.
Jos taas kakkua ei ole jaettavaksi, jokaisen pitäisi menettää päinvastaisessa suhteessa, siis rikkaan enemmän kuin köyhän, onhan rikas hyötynyt yhteiskunnan tuella, esimerkiksi ilmaisesta koulutuksesta, työterveyshuollosta ja yhteiskunnan rakentamasta infrasta, aikaisemmin enemmän kuin köyhä. Yhteiskuntahan se viime kädessä mahdollistaa rikastumisen. Nyt ei kyllä Suomessa nykyinen hallitus näytä näitä periaatteita noudattavan. Pakko kysyä, miten oikeudenmukaisuus toteutuu hallitusohjelman mukaisissa leikkauksissa? Entäpä hyvinvointialueiden valtionohjauksessa?
Vihreän siirtymän osalta tilanne on monimutkaisempi. Kyse ei olekaan enää pelkästään ihmisten välisestä jako-osuudesta, vaan peliin tulee kolmas osapuoli – luonto. Ja sekin pitäisi ottaa huomioon, että jotkut maat, kansat, väestönosat ovat rikastuneet nauttimalla yhteisiä luonnonvaroja. Pitääkö näiden hyvittää tekonsa ja luopua enemmästä kuin toisten? Jos joku yritys on nauttinut luonnonvaroista ja tehnyt voittoa vuosia/vuosikymmeniä, pitääkö sillekin antaa vihreän siirtymän tukea?
Luonnon suhteen jaettava kakku pienenee, kun luonnonvarat ehtyvät. Entäpä saastuttaminen ja hiilitaseen järkyttäminen? Tulevaisuuden tärkeä kysymys on, miten voimme saavuttaa vihreän siirtymän reilun toteuttamisen. Epäilen, että se on mahdotonta ja joudumme vakaviin ristiriitoihin sitä todennäköisemmin, mitä pitemmälle annamme tilanteen kriisiytyä.
Yhteiskuntarauhan kannalta molemmat edellä kuvatut esimerkit: talouspolitiikan ja vihreän siirtymän reiluus ovat tulevaisuuden kriittisiä tekijöitä. Jos emme niissä onnistu, yhteiskuntamme rupeaa reilumaan.
Teijo Liedes, Iin kunnanhallituksen pj., Vasemmistoliitto