Jos Oulusta ja seudusta saa nostaa jotakin erityistä esille ulkomaalaisille, se on ehdottomasti talvipyöräily. Oulu onkin nimetty maailman talvipyöräilykaupungiksi. Eikä syyttä. Pyöräilyolosuhteet ja liikkumisen kulttuuri ovat rakentuneet kymmenisen vuosien aikana näihin mittoihin.
Miksi meillä pyöräillään ympäri vuoden kouluun, töihin ja vapaa-aikana? Vastaus on yksinkertainen. Koska se on mahdollista.
Kaupunki toteuttaa hyvät pyöräilyolosuhteet. Se lähtee kaupunkisuunnittelusta. Kadut, pyörätiet, kunnallistekniikka, huolto- ja ylläpito, reittien suunnittelu, paikoitus ja opastus pitää olla käyttäjille kunnossa.
Meillä on Oulussa yli 1 000 kilometriä pyöräteitä. Leveitä pyöräbaanoja 15 kilometriä. Kun sataa lunta, aura-autot auraavat ensimmäiseksi pyörätiet — sitten autotiet. Näin on yhdessä priorisoitu.
Loistava pyörätieverkosto ei pääty kaupungin rajoille. Seudulla osataan suunnitella ja toteuttaa pyörätieverkostoa yhdessä ja haemme niiden rakentamiseen vuosittain myös valtion rahoitusta. Samalla tutkimme, kehitämme ja digitalisoimme pyöräilyn olosuhteita ja keskustelemme pyöräilijöiden kanssa koko ajan.
Meillä on myös innostuneita työntekijöitä ja someaktiiveja pyöräkulttuurin edistämisessä. Kaupunki tukee työpolkupyörien hankintaa työntekijöille.
Tammikuussa sain puhua Euroopan alueiden komitean kokouksessa Brysselissä meidän pyöräilyolosuhteistamme. Puheeni alku oli jo etelästä tulleiden kokousadustajien mielestä eksoottista: ”Omassa kotikaupungissani Oulussa on täystalvi. Tänä aamuna lämpötila oli ‑25 astetta. Lapseni pyöräilivät kouluun. Sadat kaupungin työntekijämme pyöräilivät töihin. Miksi? Koska se on mahdollista.” Tämä todellisuus on meille ihan arkea, mutta suurimmassa osassa maita ja kaupunkeja edes kesäpyöräily ei onnistu.
Pyöräilystä saamme valttikortin ympärivuotisen matkailun edistämiseen. Merenjäällä pyöräily tai mainiot metsäreitit houkuttelevat elämyksineen. Meillä on jo useita palvelualan yrityksiä mahdollistamaan turistiryhmien vastaanoton. Yhteistyötä tarvitaan lisää. Samalla on mainittava, että talvipyöräilyämme käy ihmettelemässä ja huolto-osaamista oppimassa useita kotimaisia ja kansainvälisiä ryhmiä kuukausittain.
Kun panostamme pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen, autoilun tarve vähentyy itsestään.
Kun panostamme tehokkaaseen joukkoliikenteeseen, henkilöautoilun tarve vähenee ja antaa tilaa pyöräilylle ja kävelylle. Eri liikennemuotojen tarpeiden edistäminen ja yhteissuunnittelu on kaiken keskiössä.
Pyöräilyllä on suuri mahdollisuus kasvattaa ihmisten terveyttä, hyvinvointia ja kuntoa. Sähköpyöräilyn avulla ikäihmisten pyöräilyharrastusta on pystytty jatkamaan pidempään. Työmatkapyöräilijöitä on vuosi vuodelta enemmän. Koko perheen pyöräretki lähikohteisiin mahdollistuu koko kaupungin alueella.
Oulussa voitaisiin viettää vuosittain pyöräilypäivää tai vaikka viikonloppunakin. Haastettaisiin toinen toisemme pyöräilemään eri kaupunginosissa. Teemapäivänä voidaan järjestää tapahtumia ja opastaa turisteja hienoon pyöräilykulttuuriimme. Laitetaanko pyörät pyörimään?
Mirja Vehkaperä, Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Keskusta