Suomeen kohdistuu parhaillaan Venäjän masinoima hybridioperaatio välineellistetyn maahanmuuton avulla. Venäjän rajaviranomaiset päästävät yllättäen ja täysin poikkeuksellisesti Venäjällä oleskelevia kolmansien maiden kansalaisia ilman minkäänlaisia matkustusasiakirjoja pyrkimään rajan yli Suomeen. Asiakirjojen puuttuminen, videot sosiaalisessa mediassa sekä muut havainnot kertovat selkeästi, että siirtolaisia ohjataan sekä opastetaan polkupyörillä ja potkulaudoilla Venäjän viranomaisten toimesta kohti Suomen rajaa.
Kyseessä ei ole lainkaan se tilanne mihin kansainvälisen suojelun sopimukset ja säännöt on luotu sekä tarkoitettu. Siirtolaiset pyrkivät Suomeen heille turvallisesta maasta, jolloin lähtökohtaisesti ei ole todellista perustetta turvapaikalle.
Vastaavaa hybridivaikuttamista on esiintynyt Puolan ja Valko-Venäjän, Baltian maiden ja Venäjän sekä Kreikan ja Turkin rajoilla. Kaikkialla on kyse EU:n ulkorajasta, kuten myös nyt Suomen Venäjän vastaisella rajalla.
EU:n ja Schengen alueen vapaa liikkuvuus perustuu keskinäiseen luottamukseen ja ulkorajojen tehokkaaseen valvontaan. Suomi on vallitsevassa tilanteessa vastuussa omasta kansallisesta turvallisuudesta, mutta myös EU:n ja Schengen alueen sisäisestä turvallisuudesta. Vuosina 2015–2016 EU:n ulkorajat vuotivat ja Eurooppaan virtasi yli miljoona ihmistä täysin hallitsemattomasti. Se ei saa toistua.
Valtioneuvosto teki edellisen hallituksen päivittämän rajavartiolain turvin ripeitä ratkaisuja hybridioperaation pysäyttämiseksi sulkemalla Kaakkois-Suomesta neljä raja-asemaa. Se ei näytä kuitenkaan ilmiötä pysäyttävän, vaan ohjattu ja opastettu maahantulo on siirtynyt pohjoisemmille raja-asemille Vartiukseen ja Sallaan.
Venäjän vaikuttaminen Suomeen välineellistetyn maahanmuuton avulla on ollut yksi todennäköisimpiä skenaarioita Nato-hakemuksen jättämisen jälkeen. Viime päivinä nähdyn perusteella on välttämätöntä sulkea koko itäraja.
On hyvin todennäköistä, että Venäjä vaikuttaa eri keinoin vallitsevassa maailmanpolitiikan tilanteessa niin kauan kuin siihen annetaan mahdollisuus ja varmaan sen jälkeenkin. Todelliseen tarpeeseen kansainvälisen suojelun ja turvapaikan hakemisen voi keskittää johonkin toisaalle.
Rohkenen haastaa apulaisoikeuskanslerin näkemystä turvapaikan hakemisen turvaamisen välttämättömyydestä ja ehdottomuudesta kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa. Eikö oikeusvaltiolla ole oikeutta suojella itseään säännöistä piittaamattoman toiminnan edessä? Laitonta ja raakaa hyökkäyssotaa Ukrainassa käyvä Venäjä selkeästi sekä tahallaan aiheuttaa haittaa Suomelle välineellistäen kolmansien maiden kansalaiset.
Toivon maan hallitukselta rohkeutta toimeenpanna tarvittavat päätökset ripeästi. Suomessa on osaavat viranomaiset sekä toimiva yhteistyö eri viranomaisten välillä, joten haastava tilanne kyetään hallitsemaan, vaikka syytä onkin varautua sen pitkittymiseen.
Lauri Nikula, kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, aluevaltuutettu, Keskusta