Valtio solmii maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksia kaupunkiseutujen kanssa. Sopimukset tukevat kaupunkiseutujen kasvua, kehitystä ja lähialueiden saavutettavuutta. Tavoitteena on edistää toimivaa ja kestävää yhdyskuntarakennetta sekä liikennejärjestelmää.
Oulun seudun kunnat ovat yhteistyössä koonneet liikennejärjestelmän kehittämiskohteita strategisen pitkän tähtäimen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan vuoteen 2040. Valtio on myöntänyt MAL-rahoitusta Oulun seudun kohteisiin, joihin kuuluvat mm. Iin rautatieaseman kehittäminen ja VT4 tien suunnittelun käynnistäminen.
Iin asemakeskuksen infrastruktuurin rakentaminen mahdollistaa kaukojunien pysähtymisen Iissä ja lähijunaliikenteen käynnistämisen tulevaisuudessa. Valtatie 4 on pääväylä, joka kuuluu kansainvälisen TEN-T-ydinverkkokäytävään. Tie on Suomen tärkein pohjoiseteläsuuntainen tie ja kulkee Iin kunnan alueella 50 km matkalta.
Valtatie muodostaa liikenteen pullonkaulan Iin keskustan kohdalla. Väyläviraston mukaan tien parantaminen on välttämätöntä. Suunnittelukohteena on valtatien rakentaminen uuteen paikkaan noin 17 km:n matkalta Iin taajaman itäpuolelle välille Räinänperä-Pohjois-Iin suora.
VT4 linjausvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia on Iissä selvitetty ja tutkittu perusteellisesti. Oulun tiepiiri teki yleissuunnitelmatasoiset vaihtoehtotarkastelut vuosina 1994–1995 ja tällöin käytiin läpi myös YVA menettely. Iin keskustaajaman osayleiskaavan laajennusprosessin yhteydessä (2007) tiepiiri päivitti yleissuunnitelman ja YVA:n vaikutustarkastelut osayleiskaavan laatimista varten.
Suunnitelmassa on kuvattu valtatien kehittämisvaihtoehdot sekä vaihtoehtojen vertailut ja vaikutukset. Tarkastelussa oli mukana myös valtatien kehittäminen nykypaikalleen. Tämä vaihtoehto todettiin kuitenkin rakentamiskustannuksiltaan kaikkein kalleimmaksi, vaihtoehdossa olisi jouduttu lunastamaan jopa 23 asuinrakennusta ja 13 yritystä. (Valtatien kehittäminen Iin kohdalla. Tiehallinto 2009).
Päätös tien paikasta VE2, Radanvarsivaihtoehto on tehty Iin kunnanvaltuustossa 2010. Pohjois-Pohjanmaan elinkeino‑, liikenne ja ympäristökeskus (ELY) on laatinut tien aluevaraussuunnitelman (2011) joka sisältää valitun valtatien 4 Iin ohitustien vaihtoehdon. Suunnitelmassa on tarkennettu tien linjaus, ohituskaistojen sijoittelu, poikkileikkaus‑, liittymä- ja kevyen liikenteen järjestelyt, yksityistiejärjestelyt sekä liikennemelun suojaustarpeet.
Iin keskustaajaman osayleiskaavan laajennus (Asemakylän osayleiskaava) hyväksyttiin 20.2.2012 kunnanvaltuustossa. Kaavasta valitettiin mutta valitukset eivät menneet läpi, joten kaava on lainvoimainen. Valtio on myöntänyt rahoituksen tien toteuttamissuunnitelman tekemiseen, kokonaan toinen asia on, milloin valtio osoittaa rahat tien rakentamiseen.
Toteutuessaan VT4 tie tuo tullessaan lukuisia haittoja erityisesti Tikkasen ja Aseman seudulle. Siksi asukkaiden kannattaa aktiivisesti seurata ELY:n käynnistämää toteuttamissuunnitelman etenemistä ja osallistua aktiivisesti esittely- ja tiedotustilaisuuksiin sekä pyrkiä vaikuttamaan suunnitteluratkaisuihin. Esimerkiksi liittymäteiden, meluvallien ja suojauksien toteuttaminen, alikulkujen pullonkaulat, suistoalueen, maalaismaiseman ja kulttuurimaiseman säilyttäminen, lähiliikunta-alueiden ja metsäalueiden virkistyskäytön turvaaminen ovat tärkeitä asioita, joihin meidän kaikkien tulee kiinnittää huomiota.
Iiläiset ovat toivoneet, että tie säilyisi nykyisellä paikalla mahdollisimman pitkään ja toisaalta monet yritykset pohtivat sijoittumistaan alueelle, mutta odottavat ratkaisua tilanteeseen. Toimintaympäristömme muutokset vauhdittavat pohjoisen liikenneväylien ja pääväylän kehittämisvaatimuksia globaalisti ja kansallisesti. VT4 kehittämistä tarvitaan turvallisuuden, huoltovarmuuden, elinkeinoelämän ja elinkeinojen kuten esim. matkailun, metsäteollisuuden, energiatuotannon, kiertotalouden ja elintarviketeollisuuden tulevaisuuden tarpeiden varmistamiseen.
Iin kunta on viisaasti ennakoinut tulevaisuutta ja varautunut VT4 muutoksiin. Elinkeino-ohjelmassa (2021–2025) määritellään kasvuväylän hyödyntämisen mahdollisuudet ja kehittämisalueet. Eteläisen liittymän läheisyyteen, Pentinkankaan alueelle kaavaillaan monipuolista kaupan ja teollisuuden keskittymää. Aseman seudun liittymässä hyödynnetään radan ja tieliittymän mahdollisuuksia työmatkapendelöintiin ja liikkumiseen nykyisen kuntakeskuksen läheisyydessä. Aseman liikenne- ja asutuskeskittymän myötä joukkoliikenneyhteydet paranevat ja asuntorakentamisen laajenemismahdollisuudet Iijokivarren ja Jakkukylän alueelle mahdollistuvat. Pohjoiseen liittymään suunnitellaan kiertotalouden keskusta Sääskenharjuun.
Strategisen aluesuunnittelun merkitystä korostetaan sekä EU tasolla että kansallisella tasolla. Tällöin paikalliset yritykset voivat hyödyntää mahdollisimman hyvin pääomakanavia, kumppanuuksia, yhteistyötä, hankkeita, osaamista sekä vahvuuksiaan ja tätä kautta luoda ainutlaatuisia uusia mahdollisuuksia alueelle. Kunnan maanhankinnassa elinkeino-ohjelman mukaiset tavoitteet ohitustien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi on otettu huomioon jo useamman vuoden ajan.
Kunnan, kuntalaisten ja yritysten aktiivisella yhteistyöllä liikenteen infrastruktuurin muutokset voivat lopulta edistää Iin tulevaisuuden näkymiä. Rautatien ja uudistuneen VT4 varrella Iillä on mahdollisuus olla Oulun seutukunnan elinvoimainen kasvukunta, jossa luonnonläheiset asumisolosuhteet, palvelut ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset kohtaavat.
Aila Paaso, Iin kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksen ja opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen, Vihreät, sit.