Päät­tä­jäl­tä: Iin tule­vai­suu­den liikennejärjestelyistä

Aila Paa­so.

Val­tio sol­mii maan­käy­tön, asu­mi­sen ja lii­ken­teen (MAL) sopi­muk­sia kau­pun­ki­seu­tu­jen kans­sa. Sopi­muk­set tuke­vat kau­pun­ki­seu­tu­jen kas­vua, kehi­tys­tä ja lähia­luei­den saa­vu­tet­ta­vuut­ta. Tavoit­tee­na on edis­tää toi­mi­vaa ja kes­tä­vää yhdys­kun­ta­ra­ken­net­ta sekä liikennejärjestelmää.

Oulun seu­dun kun­nat ovat yhteis­työs­sä koon­neet lii­ken­ne­jär­jes­tel­män kehit­tä­mis­koh­tei­ta stra­te­gi­sen pit­kän täh­täi­men lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­maan vuo­teen 2040. Val­tio on myön­tä­nyt MAL-rahoi­tus­ta Oulun seu­dun koh­tei­siin, joi­hin kuu­lu­vat mm. Iin rau­ta­tie­a­se­man kehit­tä­mi­nen ja VT4 tien suun­nit­te­lun käynnistäminen.

Iin ase­ma­kes­kuk­sen infra­struk­tuu­rin raken­ta­mi­nen mah­dol­lis­taa kau­ko­ju­nien pysäh­ty­mi­sen Iis­sä ja lähi­ju­na­lii­ken­teen käyn­nis­tä­mi­sen tule­vai­suu­des­sa. Val­ta­tie 4 on pää­väy­lä, joka kuu­luu kan­sain­vä­li­sen TEN-T-ydin­verk­ko­käy­tä­vään. Tie on Suo­men tär­kein poh­joi­se­te­lä­suun­tai­nen tie ja kul­kee Iin kun­nan alu­eel­la 50 km matkalta.

Val­ta­tie muo­dos­taa lii­ken­teen pul­lon­kau­lan Iin kes­kus­tan koh­dal­la. Väy­lä­vi­ras­ton mukaan tien paran­ta­mi­nen on vält­tä­mä­tön­tä. Suun­nit­te­lu­koh­tee­na on val­ta­tien raken­ta­mi­nen uuteen paik­kaan noin 17 km:n mat­kal­ta Iin taa­ja­man itä­puo­lel­le välil­le Räi­nän­pe­rä-Poh­jois-Iin suora.

VT4 lin­jaus­vaih­toeh­to­ja ja nii­den vai­ku­tuk­sia on Iis­sä sel­vi­tet­ty ja tut­kit­tu perus­teel­li­ses­ti. Oulun tie­pii­ri teki yleis­suun­ni­tel­ma­ta­soi­set vaih­toeh­to­tar­kas­te­lut vuo­si­na 1994–1995 ja täl­löin käy­tiin läpi myös YVA menet­te­ly. Iin kes­kus­taa­ja­man osay­leis­kaa­van laa­jen­nus­pro­ses­sin yhtey­des­sä (2007) tie­pii­ri päi­vit­ti yleis­suun­ni­tel­man ja YVA:n vai­ku­tus­tar­kas­te­lut osay­leis­kaa­van laa­ti­mis­ta varten.

Suun­ni­tel­mas­sa on kuvat­tu val­ta­tien kehit­tä­mis­vaih­toeh­dot sekä vaih­toeh­to­jen ver­tai­lut ja vai­ku­tuk­set. Tar­kas­te­lus­sa oli muka­na myös val­ta­tien kehit­tä­mi­nen nyky­pai­kal­leen. Tämä vaih­toeh­to todet­tiin kui­ten­kin raken­ta­mis­kus­tan­nuk­sil­taan kaik­kein kal­leim­mak­si, vaih­toeh­dos­sa oli­si jou­dut­tu lunas­ta­maan jopa 23 asuin­ra­ken­nus­ta ja 13 yri­tys­tä. (Val­ta­tien kehit­tä­mi­nen Iin koh­dal­la. Tie­hal­lin­to 2009).

Pää­tös tien pai­kas­ta VE2, Radan­var­si­vaih­toeh­to on teh­ty Iin kun­nan­val­tuus­tos­sa 2010. Poh­jois-Poh­jan­maan elinkeino‑, lii­ken­ne ja ympä­ris­tö­kes­kus (ELY) on laa­ti­nut tien alue­va­raus­suun­ni­tel­man (2011) joka sisäl­tää vali­tun val­ta­tien 4 Iin ohi­tus­tien vaih­toeh­don. Suun­ni­tel­mas­sa on tar­ken­net­tu tien lin­jaus, ohi­tus­kais­to­jen sijoit­te­lu, poikkileikkaus‑, liit­ty­mä- ja kevyen lii­ken­teen jär­jes­te­lyt, yksi­tyis­tie­jär­jes­te­lyt sekä lii­ken­ne­me­lun suojaustarpeet.

Iin kes­kus­taa­ja­man osay­leis­kaa­van laa­jen­nus (Ase­ma­ky­län osay­leis­kaa­va) hyväk­syt­tiin 20.2.2012 kun­nan­val­tuus­tos­sa. Kaa­vas­ta vali­tet­tiin mut­ta vali­tuk­set eivät men­neet läpi, joten kaa­va on lain­voi­mai­nen. Val­tio on myön­tä­nyt rahoi­tuk­sen tien toteut­ta­mis­suun­ni­tel­man teke­mi­seen, koko­naan toi­nen asia on, mil­loin val­tio osoit­taa rahat tien rakentamiseen.

Toteu­tues­saan VT4 tie tuo tul­les­saan lukui­sia hait­to­ja eri­tyi­ses­ti Tik­ka­sen ja Ase­man seu­dul­le. Sik­si asuk­kai­den kan­nat­taa aktii­vi­ses­ti seu­ra­ta ELY:n käyn­nis­tä­mää toteut­ta­mis­suun­ni­tel­man ete­ne­mis­tä ja osal­lis­tua aktii­vi­ses­ti esit­te­ly- ja tie­do­tus­ti­lai­suuk­siin sekä pyr­kiä vai­kut­ta­maan suun­nit­te­lu­rat­kai­sui­hin. Esi­mer­kik­si liit­ty­mä­tei­den, melu­val­lien ja suo­jauk­sien toteut­ta­mi­nen, ali­kul­ku­jen pul­lon­kau­lat, suis­toa­lu­een, maa­lais­mai­se­man ja kult­tuu­ri­mai­se­man säi­lyt­tä­mi­nen, lähi­lii­kun­ta-aluei­den ja met­sä­aluei­den vir­kis­tys­käy­tön tur­vaa­mi­nen ovat tär­kei­tä asioi­ta, joi­hin mei­dän kaik­kien tulee kiin­nit­tää huomiota.

Iiläi­set ovat toi­vo­neet, että tie säi­lyi­si nykyi­sel­lä pai­kal­la mah­dol­li­sim­man pit­kään ja toi­saal­ta monet yri­tyk­set poh­ti­vat sijoit­tu­mis­taan alu­eel­le, mut­ta odot­ta­vat rat­kai­sua tilan­tee­seen. Toi­min­taym­pä­ris­töm­me muu­tok­set vauh­dit­ta­vat poh­joi­sen lii­ken­ne­väy­lien ja pää­väy­län kehit­tä­mis­vaa­ti­muk­sia glo­baa­lis­ti ja kan­sal­li­ses­ti. VT4 kehit­tä­mis­tä tar­vi­taan tur­val­li­suu­den, huol­to­var­muu­den, elin­kei­noe­lä­män ja elin­kei­no­jen kuten esim. mat­kai­lun, met­sä­teol­li­suu­den, ener­gia­tuo­tan­non, kier­to­ta­lou­den ja elin­tar­vi­ke­teol­li­suu­den tule­vai­suu­den tar­pei­den varmistamiseen.

Iin kun­ta on vii­saas­ti enna­koi­nut tule­vai­suut­ta ja varau­tu­nut VT4 muu­tok­siin. Elin­kei­no-ohjel­mas­sa (2021–2025) mää­ri­tel­lään kas­vu­väy­län hyö­dyn­tä­mi­sen mah­dol­li­suu­det ja kehit­tä­mi­sa­lu­eet. Ete­läi­sen liit­ty­män lähei­syy­teen, Pen­tin­kan­kaan alu­eel­le kaa­vail­laan moni­puo­lis­ta kau­pan ja teol­li­suu­den kes­kit­ty­mää. Ase­man seu­dun liit­ty­mäs­sä hyö­dyn­ne­tään radan ja tie­liit­ty­män mah­dol­li­suuk­sia työ­mat­ka­pen­de­löin­tiin ja liik­ku­mi­seen nykyi­sen kun­ta­kes­kuk­sen lähei­syy­des­sä. Ase­man lii­ken­ne- ja asu­tus­kes­kit­ty­män myö­tä jouk­ko­lii­ken­neyh­tey­det para­ne­vat ja asun­to­ra­ken­ta­mi­sen laa­je­ne­mis­mah­dol­li­suu­det Iijo­ki­var­ren ja Jak­ku­ky­län alu­eel­le mah­dol­lis­tu­vat. Poh­joi­seen liit­ty­mään suun­ni­tel­laan kier­to­ta­lou­den kes­kus­ta Sääskenharjuun.

Stra­te­gi­sen alue­suun­nit­te­lun mer­ki­tys­tä koros­te­taan sekä EU tasol­la että kan­sal­li­sel­la tasol­la. Täl­löin pai­kal­li­set yri­tyk­set voi­vat hyö­dyn­tää mah­dol­li­sim­man hyvin pää­oma­ka­na­via, kump­pa­nuuk­sia, yhteis­työ­tä, hank­kei­ta, osaa­mis­ta sekä vah­vuuk­si­aan ja tätä kaut­ta luo­da ainut­laa­tui­sia uusia mah­dol­li­suuk­sia alu­eel­le. Kun­nan maan­han­kin­nas­sa elin­kei­no-ohjel­man mukai­set tavoit­teet ohi­tus­tien mah­dol­li­suuk­sien hyö­dyn­tä­mi­sek­si on otet­tu huo­mioon jo useam­man vuo­den ajan.

Kun­nan, kun­ta­lais­ten ja yri­tys­ten aktii­vi­sel­la yhteis­työl­lä lii­ken­teen infra­struk­tuu­rin muu­tok­set voi­vat lopul­ta edis­tää Iin tule­vai­suu­den näky­miä. Rau­ta­tien ja uudis­tu­neen VT4 var­rel­la Iil­lä on mah­dol­li­suus olla Oulun seu­tu­kun­nan elin­voi­mai­nen kas­vu­kun­ta, jos­sa luon­non­lä­hei­set asu­mi­so­lo­suh­teet, pal­ve­lut ja elin­kei­noe­lä­män toi­min­tae­del­ly­tyk­set kohtaavat.

Aila Paa­so, Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu, kun­nan­hal­li­tuk­sen ja ope­tus- ja var­hais­kas­va­tus­lau­ta­kun­nan jäsen, Vih­reät, sit.