Julkisessa keskustelussa, etenkin politiikassa, on nähty paitsi värikkäitä ja meheviä puheenvuoroja myös toisen osapuolen mollaamista ja vähättelyä. Tämä keskustelun polarisoituminen on käynyt vuosi vuodelta selvemmäksi. Suunta on mielestäni väärä, eikä sen kääntäminen ole helppo tehtävä.
Mainiossa esseekokoelmassaan Emmekö voisi elää sovussa? Esseitä ajastamme (Tammi 2020) kirjallisuuden professori emerita Merete Mazzarella tarkastelee tätä ilmiötä nimiesseessään Emmekö voisi elää sovussa? Perinteisesti on ajateltu, että sovintoon tai ylipäätään yhteiseen ymmärrykseen asiasta voi päästä neljällä eri tavalla: informaation, keskustelujen, vapaan dialogin ja sivistyneen käyttäytymisen (hyvien tapojen) avulla.
Keskusteluilla tarkoitetaan tässä julkisia keskusteluja. Mazzarella viittaa Harvardin yliopiston tutkijan Cass R. Sunsteinin tutkimukseen, jossa tutkittavat jaettiin kahteen ryhmään sen mukaan, miten he suhtautuivat ilmaston lämpenemiseen ja kuinka paljon he arvelivat ilmaston lämpenevän vuoteen 2100 mennessä.
Molemmille ryhmille jaettiin yhdistelmä hyviä ja huonoja ilmastouutisia. Lukemisen jälkeen huomattiin, että tulevaisuuteen synkästi suhtautuvat kiinnittivät enemmän huomiota huonoihin ja ilmastoskeptikot hyviin uutisiin. Lopputulema oli siis, että informaation jakaminen oli vain syventänyt kahtiajakoa ja etäännyttänyt ryhmiä toisistaan.
Entäpä sitten epäviralliset vuoropuhelut eli vapaa dialogi? Pew Research Centerin tutkimus vuodelta 2018 osoittaa, että amerikkalaiset äänestäjät kokivat vastapuolen kanssa keskusteltuaan, että heillä on vähemmän yhteistä kuin he olivat kuvitelleet. Ja tilanne oli vain pahentunut vuodesta 2016.
Mielenkiintoista on, että some-keskusteluissa ihmiset ilmeisesti kokevat keskustelun juuri vapaan vuoropuhelun tyyppiseksi, ja kun keskustelu tapahtuu ”etänä”, siitä puuttuvat eleet ja ilmeet. Tämä puolestaan johtaa siihen, että empatia toista osapuolta kohtaan on helppo sivuuttaa. Syntyy samanmielisten kuplia, joissa tuetaan omia, ja mollataan toisia.
Voiko edellä esittämäni vaikeudet taklata sivistyneellä käyttäytymisellä, hyvillä käytöstavoilla: kohteliaisuudella, toisen kuuntelemisella ja toisen mielipiteiden kunnioittamisella? Tähänkään kysymykseen Mazzarella ei anna esseessään kovin myönteistä vastausta. Toisiin ihmisisiin suhtautumisessa on alkanut ilmetä ns. miniaggressioita ja toisaalta toisen osapuolen pientenkin virheiden kaivelemista.
Poliittisella korrektiudella tarkoitetaan sitä, että äänestäjien tai suuren yleisön silmissä ei haluta missään tapauksessa joutua syytetyksi esimerkiksi tasa-arvoa loukkaavista kannanotoista. Ja kun yrittää olla fiksu, toiset yrittävät fiksustakin puheesta kaivaa esille sinne mahdollisesti piilotettuja ”piikkejä”.
Esseessään Mazzarella kuvaa esimerkkejä tapauksista, joissa esimerkiksi yliopiston opettaja on joutunut painostuksen takia eroamaan, vaikka ei faktisesti ole sanonut mitään rasistista tai naissukupuolta loukkaavaa.
Kun olen seurannut syksyn poliittista keskustelua paikallisella ja valtakunnallisella tasolla, olen tunnistanut selvästi edellä kuvaamiani piirteitä. Mikäpä siis neuvoksi? Ei tässä auta muu kuin uskoa sivistyksen voimaan. Sivistykseen luen kuuluvaksi toisaalta hyvien käytöstapojen, toisaalta kriittisen ajattelun ja tiedon omaksumisen.
Kriittinen ajattelu ei ole negatiivista, kuten usein ajatellaan. Se on ajattelun kohteen monipuolista tarkastelua ja tiedon hankkimista, toisaalta väärien käsitysten ja valheiden kumoamista.
Sivistyäkseen ihmisen pitää osata lukea ja laskea. En tarkoita pelkkää teknistä luku- tai laskutaitoa, jotka suomalaiset kyllä osaavat, vaan sitä, että lukija ymmärtää lukemansa ja laskemiensa asioiden merkitykset ja yhteydet todellisuuteen. Kuvitelkaa uusi sukupolvi, jolle ei opetettaisi mitään. Kuinka nopeasti se vajoaisi yhteisöksi, jossa ihmisen elämä olisi taistelua, kurjuutta ja lyhyt?
Toivon, että tänä jouluna saisimme rauhoittua kuluneen vuoden rasituksista ja antaa toisillemme aikaa ja ensi vuoteen kannustavia ajatuksia. Ajattelemisen aihetta antava kirja voisi olla hyvä lahja itse kullekin.
Kirjaa lukemalla tulee aina peilanneeksi myös itseään ja suhtatutumistaan maailmaan – siis harrastetuksi itsetutkistelua, joka on tärkeä taito meille kaikille.
Teijo Liedes, Iin kunnanvaltuuston puheenjohtaja, Vasemmistoliitto