Päät­tä­jäl­tä: Alu­eel­li­sel­le pelas­ta­ja­kou­lu­tuk­sel­le on vah­va tarve

Anne­li Näppä.

Pelas­tus­toi­mi on mer­kit­tä­vä tur­val­li­suus­pal­ve­lu, joka toi­mii kun­ta- ja maa­kun­ta­ra­jois­ta riip­pu­mat­ta. Sin­ne men­nään mis­sä tar­vi­taan, sam­mut­ta­maan palo­ja tai avus­ta­maan mui­ta viran­omai­sia pelastustehtävissä.

Pelas­tus­toi­men toi­min­ta­val­mius ja suo­ri­tus­ky­ky ovat riip­pu­vai­sia paloa­se­mien sijain­nis­ta ja pelas­ta­jien saatavuudesta.

Pelas­tusa­lan kou­lu­tus on kes­ki­tet­ty Pelas­tus­opis­toon Kuo­pioon ja Hel­sin­gin Pelas­tus­kou­luun. Alan hen­ki­lös­tö­tar­ve pys­ty­tään arvioi­maan tar­kas­ti paloa­se­mien mää­rän mukaan, työt­tö­mik­si pelas­ta­jia ei kou­lu­te­ta. Oppi­lai­tos­ten oppi­mi­sym­pä­ris­töt on raken­net­tu todel­li­sia hätä­ti­lan­tei­ta vas­taa­vik­si. Eri­tyi­ses­ti pelas­ta­jien kou­lu­tus on vaa­ti­vaa ja edel­lyt­tää opis­ke­li­jal­ta erit­täin hyvää fyy­sis­tä kun­toa. Pelas­ta­ja­kou­lu­tuk­seen hake­val­la täy­tyy olla suo­ri­tet­tu­na fyy­si­sen kun­non tes­tit jo haku­vai­hees­sa. Tämä tuo haas­tei­ta riit­tä­vän opis­ke­li­ja­mää­rän saa­mi­sek­si alka­vil­le koulutuksille.

Kou­lu­tus­paik­ka­kun­nil­ta etään­nyt­täes­sä pelas­ta­ja­pu­la näyt­tää kas­va­van. Tämä on tot­ta kai­kil­la nel­jäl­lä poh­joi­sel­la hyvin­voin­tia­lu­eel­la (Soi­te, Poh­de, Lap­ha, Kai­nuu) kuten vii­me vii­kol­la yhtei­ses­sä alue­hal­li­tus­ten kokouk­ses­sa kuu­lim­me. Pelas­ta­ja­pu­la on pian uhka yhteis­kun­nan kokonaisturvallisuudelle.

Hyvin­voin­tia­lu­eet eivät ole tasa-arvoi­ses­sa ase­mas­sa ammat­ti­tai­toi­sen hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tuk­ses­sa. Olen vah­vas­ti sitä miel­tä, että alu­eel­li­sel­le pelas­ta­ja­kou­lu­tuk­sel­le on suu­ri tar­ve. Pelas­tus­toi­mi vaa­tii oman ja eri­tyi­sen kou­lu­tusym­pä­ris­tön, mut­ta alu­eel­lis­ta pelas­ta­ja­kou­lu­tus­ta on pys­tyt­ty jär­jes­tä­mään aiem­min­kin nämä vaa­ti­muk­set huo­mioi­den. Pelas­tusa­lan kou­lu­tus on moni­muo­tois­tu­nut, mikä tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den alu­eel­li­sel­le pelas­ta­ja­kou­lu­tuk­sel­le ja sitä myö­tä pelas­tus­toi­men toi­min­ta­ky­vyn turvaamiselle.

Mikä estää esi­mer­kik­si oppi­so­pi­mus­muo­tois­ta moni­muo­to­kou­lu­tus­ta? Pelas­tus­opis­tol­la suo­ri­tet­tai­siin tie­tyt har­joit­te­lut ja osa kou­lu­tuk­ses­ta tapah­tui­si maa­kun­nas­sa. Pelas­ta­ja­kou­lu­tuk­seen sisäl­tyy pal­jon työs­sä­op­pi­mis­ta tosi­toi­mis­sa aluei­den paloa­se­mil­la. Paloa­se­ma­verk­ko Poh­teen alu­eel­la on onnis­tut­tu säi­lyt­tä­mään lähes ennal­laan, vaik­ka sääs­töil­tä­kään ei ole väl­tyt­ty. Alu­eel­li­nen kou­lu­tus pal­ve­li­si aluei­den tarpeita.

Täs­tä hyvi­nä esi­merk­kei­nä ovat maa­kun­nal­li­set ja alu­eel­li­set yli­opis­tot ja ammat­ti­kor­kea­kou­lut, jot­ka ovat tuo­neet ammat­ti­tai­tois­ta hen­ki­lö­kun­taa Suo­men eri alueil­le. Tar­vit­sem­me lää­kä­rei­tä, sai­raan­hoi­ta­jia, insi­nöö­re­jä jne. alu­een eri osiin, niin myös pelastajia.

Tur­val­lis­ta syk­syä Ran­ta­poh­jan lukijoille.

Anne­li Näp­pä, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, hyvinvointi‑, kult­tuu­ri- ja lii­kun­ta­lau­ta­kun­nan jäsen, Keskusta