Sote-uudistuksen punaisena lankana on tasa-arvoiset ja toimivat arjen palvelut koko maassa. Tämän uudistuksen tarve on selvä. Siksi sitä onkin yritetty pitkään. Nyt sotesta on syntynyt hyvä ratkaisu, joka pystytään toteuttamaan suomalaisten parhaaksi.
Suomalaiset tarvitsevat sote-palvelujen uudistuksen. On väärin, että kun yhdet saavat hoitoa yksityiseltä sektorilta tai työterveyden kautta, toiset joutuvat jonottamaan pitkiä aikoja terveysasemille. Heitä pompotellaan luukulta toiselle, kun vastuu palveluista on hajallaan. Ihmisten väliseen eriarvoisuuteen on puututtava.
Nykymallilla jatkaminen merkitsee palvelujen rapautumista ja eriarvoisuuden kasvua. Perusterveydenhuollon resursointi so. lääkäriin pääsy, on nilkuttanut kunnissa jo pitkään. Tämän seurauksena vuosi toisensa jälkeen kasvava erikoissairaanhoidon käyttö johtaa kunnissa jatkuviin veronkorotuksiin sekä tinkimiseen muista peruspalveluista, kuten peruskoulusta, päiväkodeista, teistä, liikunnasta ja kulttuurista.
Vanha meno on tullut tiensä päähän. Alueiden välinen eriarvoisuus on ihmisten välistä eriarvoisuutta. Siihen on puututtava. Siksi sote on ennen muuta tasa-arvouudistus. Ykkösasia on perusterveydenhuolto ja muut lähipalvelut. Lapsiperheiden, työttömien, opiskelijoiden, eläkeläisten sekä pienyrittäjien pitää saada tasa-arvoisesti hoitoa. Lompakon paksuus, työssäolo tai postinumero ei saa ratkaista hoitoon pääsyä. Tasa-arvoiset palvelut pitää turvata kautta Suomen.
Uudistus nojaa kotikunta-maakunta-malliin. Sen suuntaisesti sotea on valmisteltu ympäri Suomea jo vuosia. Siksi tämä malli on meille ja alueille luonteva. Tälle uudistukselle on vaihtoehto. Se on se, että mitään ei tehdä. Silloin eriarvoisuus jyllää ja kunnilta loppuvat rahat. Puolustamme hyvinvointiyhteiskuntaa, edistämme tasa-arvoisempia ja toimivia palveluja ja käytämme yhteisiä varoja vastuullisesti.
Tehty ratkaisu mahdollistaa myös jatkossa yrityksille ja järjestöille sosiaali- ja terveyspalveluissa vahvan roolin julkisen sektorin kumppanina. Tämä on kestävä ratkaisu myös vanhustenhoidon parantamiseksi. Jokainen ikäihminen ansaitsee inhimillisen ja ihmisarvoisen hoivan. Nykytilassa näin ei ole.
Kyse ei ole vain palvelujen tarvitsijoista, vaan myös niiden tekijöistä. Hoito- ja hoiva-alan ja sosiaalipalvelujen ammattilaiset läheisineen tarvitsevat varmuutta tulevasta. He ovat eläneet liian pitkään epävarmuudessa. Sote- ratkaisu antaa heille mahdollisuuden keskittyä palvelujen tuottamiseen ja niiden kehittämiseen. Nyt on aika viedä sote-uudistus maaliin.
Soten rahoitus perustuu vahvasti ns. tarveperusteiseen malliin. Jatkossa 81,6 % rahoituksesta määräytyy THL:n tarvearvion eli mm. alueen asukkaiden sairastavuuden, ikärakenteen ja työssäoloasteen mukaan. Alueet, joilla väestö on terveempää, nuorempaa ja vakuutetumpaa, ei tarvitse yhtä paljon sote- palveluita. Tämän vuoksi euroa per asukas rahoitus on näillä alueilla pienempää. Niinpä tarveperusteinen malli on oikeudenmukainen ja terveyseroja tasaava.
Kuntaveroprosenttia leikataan nykyisen arvion mukaan noin 13,6 %. Tämä tarkentuu vuonna 2022 eli luku ei ole lopullinen. Sote-menot poistuvat kunnilta. Samoin poistuvat kuntien sote-valtionosuudet ja 1/3 yhteisöveron tuotosta maakunnille. Kunnilla on oikeus ja mahdollisuus ottaa pitkäaikaista lainaa, koska niillä on verotusoikeus. Kunnilla jatkossa velan suhde käyttötalouteen kasvaa, kun niiden käyttötalous pienenee. Käytettävissä olevat tulot tuskin olennaisesti pienenevät, koska niillä aiemmin ko. tulot on käytetty pääsääntöisesti sote-menoihin. Sote-menoja ei ole tähänkään asti käytetty kouluinvestointeihin. Nopeasti kasvavissa kunnissa on suuret investointipaineet ja niissä varmasti on haasteita. Tähän pitää vastata myöhemmin esim. laajemmassa kuntien valtionosuuksien uudistamisessa.
Tarvitaan rohkeutta tehdä päätöksiä. Nyt meillä on kaikki eväät tehdä ihmisille, maakunnille ja Suomelle hyvä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus.
Antti Huttu-Hiltunen, Oulun kaupunginvaltuuston jäsen, Suomen Keskusta