Aikaisemmin saamelaisista ei tiedetty juuri mitään. Heitä kutsuttiin aina lappalaisiksi. Vielä 1940-luvulla koulujen oppikirjoissa todettiin korkeintaan, että lappalaiset muuttivat maahamme ennen suomalaisia, mutta joutuivat myöhemmin väistymään Lappiin. Nyt heistä tiedetään paljon enemmän, mutta kirjoitettujen asiakirjojen puutteessa vanhinta historiaa ei ole vielä riittävästi selvitetty. Erimielisyyttä on paljon. Seuraavassa lyhyesti muutama keskeinen asia ja yksityiskohtia heidän kulttuuristaan.
Tutkijoiden mukaan saamelaisia oli koko Pohjois-Euroopassa jo ennen ajanlaskumme alkua. Niinpä heitä oli aluksi kaikkialla Suomessa, Oulun seudullakin, mikä näkyy paikannimissä, varsinkin vesistöjen nimissä ja ikivanhoissa tarinoissa. Sanat oulu, kiiminki, jääli ym. ovat todennäköisesti saamelaista alkuperää.
Saamelaiset ovat Pohjois-Euroopan alkuperäiskansaa neljän valtion alueella. Suomessa väistyminen johtui lähinnä siitä, että vähemmistönä ja eränkävijöinä he eivät kyenneet pitämään puoliaan suomalaisille kaskenpolttajille, joilla oli takanaan silloisen valtion, Ruotsin tuki. Valtioiden välisiä rajoja tuli vähitellen lisää, mikä on suuresti vaikuttanut heidän vaiheisiinsa.
Osa saamelaisista suomalaistui siirtymällä talonpoikien joukkoon ja myös avioliiton vaikutuksesta. Suomalaistuminen on jatkunut näihin päiviin.
Suomessa saamelaisia on nykyään kolme kieliryhmää, yhteensä noin kymmen tuhatta henkeä. Eniten on pohjoissaamelaisia Enontekiön, Utsjoen, Inarin ja Sodankylän kunnissa. Inarinsaamelaisia asuu vain yhdessä paikassa Inarissa. Kolttasaamelaisia oli Venäjällä, Norjassa ja Suomen Petsamossa. Viime sotien jälkeen Petsamon kolttasaamelaiset saivat kotipaikan mm. Näätämöstä ja Nellimistä. He ovat uskonnoltaan ortodokseja. Näillä kolmella ryhmällä on oma kielensä, lippunsa, historia ja tapansa.
Saamelaiset asuivat aluksi omissa lapinkylissään metsästäen ja kalastaen. Myöhemmin retkikunnat ovat käyttäneet saamelaisia oppaina, koska he ovat osanneet liikkua vaikeassa maastossa. He kävivät kauppaa ja olivat kohtuullisen varakkaita. Hyvää menekkiä oli riistalla, turkiksilla ja käsitöillä. Pitkät etäisyydet ja harva asutus aiheuttivat omaleimaisuutta moneen asiaan: kaupankäyntiin, keskinäiseen yhteistyöhön, paikallisiin tapoihin ja jopa kristinuskon leviämiseen.
Saamelaiset elivät enimmäkseen omissa oloissaan, pahimpina häiritsijöinä verottajat. Saamelaiset ovat siitä harvinaista, etteivät he ole milloinkaan kansana taistelleet asein toisten kansojen kanssa. Oikeutettuja riitoja on ollut maankäytöstä, siis perinteisten elinkeinojen säilyttämisestä ja on vieläkin.
Viime sodat Lapissa olivat saamelaisille raskaita. Heitä siirrettiin evakoksi muualle Pohjois-Suomeen, mikä lisäsi heidän suomalaistumistaan. Sodan jälkeen luovutetusta Jäämeren alueen Petsamosta asukkaita siirrettiin muiden merien tuntumaan. Sen takia Petsamonkin asukkaita tuli Perämeren alueelle Ouluun. Haukiputaalla heitä oli ja on vieläkin ainakin Häyrysenniemellä, jonne rakennustarvikkeiden puuttuessa nousi yhdelle perheelle Lapin malliin turpeesta rakennettu kalamaja kodiksi.
Suomen saamelaisia ryhdyttiin jo 1600-luvulla käännyttämään kristinuskoon. Siihen kuului myös heidän luopuminen vanhoista jumalista, taikauskosta, noidista ja taikarummuistakin, joita ulkomaiset keräilijät niin ahneesti hankkivat, että niitä ei jäänyt Suomeen. Luottamus lapinnoitiin oli yleistä myös valtaväestön keskuudessa. Lapinnoidat olivat ihmisille välittäjiä tämänpuolisen ja tuonpuolisen maailman välillä, tulevaisuuden ennustajia ja pahan torjujia, joten he olivat huomattavia ja suosittuja vaikuttajia.
Kirkkomaalari Mikael Toppelius taisi tämän tietää, koska hän 1700-luvulla maalasi Haukiputaan kirkkoon lapinnoidan maalaukseensa, joka kuvasi itämaisia tietäjiä. Sitä voi pitää taiteilijan arvostuksen osoituksena lapinnoitia kohtaan.
Aitojen saamelaisten lisäksi saamelaissukuisia ja saamenkielen taitajia on nyt hajallaan koko Suomessa. Moni suomalainen on suku- ja geenitutkimuksen perusteella huomannut ilokseen saaneensa menneisyydessä saamelaista verta.
Saamelaisten elämästä on paljon kirjoitettu, vaikka Suomen historian yleisesityksissä he ovat kokonaan tai osaksi sivuutettu ja aliarvostettu. Arvovaltaisessa maakuntahistoriasarjassa Pentti Virrankoski on käsitellyt heitä eniten ja parhaiten 1600-lukua sisältävässä osassa.
Oulun yliopiston professoreista Kyösti Julku aloitti määrätietoisen Pohjois-Suomen samalla myös saamelaisten historian tutkimisen, jota muut kuten Jouko Vahtola ovat jatkaneet. Saamelaisten omasta keskuudesta on myös noussut eteviä tutkijoita. Veli-Pekka Lehtola toimii tällä hetkellä saamelaisen kulttuurin professorina Oulun yliopistossa. Jo opiskelijana hän toimitti Kaltio-lehteen hyvän teemanumeron saamelaisista (1982). Hänen viimeinen teoksensa ”Entiset elävät meissä” on juuri julkaistu. Pekka Sammallahti puolestaan on tehnyt suomen- ja saamenkielisiä sanakirjoja.
Saamelaista taidetta on myös monilla tavoilla tuotettu ja tuotu esiin. Kuuluisaksi nousi jo edesmennyt, monipuolinen Nils-Aslak Valkeapää, myöhemmin mm. taidemaalari Merja Aletta Ranttila, Vimme Saari musiikin sekä koruistaan kuulu Petteri Laiti.
Julkisuuteen pääsee nykyään omaperäisellä tuotannolla. Siinä saamelaiset ovat onnistuneet ja olleet hyviä kulttuurinsa ja Suomen kulttuurielämän rikastuttajia.
Pienen kansan voima on sen kulttuurissa, sanoi jo J.V. Snellman 1800-luvulla.Tämän päivän saamelaisista monet osaavat suomenkieltä, mutta he tekevät työtä saamen kielen käytön lisäämiseksi varsinkin nuorten keskuudessa, jotta se ei unohdu.
Oulun yliopiston sekä muiden oppilaitosten ja työpaikkojen vuoksi Oulu on nykyään huomattava saamelaiskeskus. Helsingin sanomissa Oulu ilmoitettiin jopa suurimmaksi saamelaiskyläksi (mitattuna asukkaiden sukutaustalla ja kielitaidolla). Tosin saamelaisuus ei näy enää monenkaan ulkonäössä, vaatetuksessa eikä kuulu puheessa.
Kuinkahan moni tulee ajatelleeksi, että Oulusta katsoen saamelaisten kotiseutualue pohjoisessa on suunnilleen saman matkan päässä kuin etelässä Helsinki? Näkymät matkan varrella ja perillä ovat kuitenkin kovin erilaiset.
Monia tyydyttää se, että Ylen saamelaiset ohjelmat uutisineen tekevät Saamea tutuksi ja niissä on usein Oulukin mukana.
Martti Asunmaa,
Kello