Oulun alueelliset palveluverkkoselvitykset ovat olleet viime aikojen yksi suurista keskusteluaiheista lautakunnassamme.
Esitykset herättävät tunteita – tulevathan päätökset todella lähelle. Huoli lähipalveluiden säilymisestä on todellinen.
Syntyvyys koko Suomessa on laskenut historiallisen matalalle tasolle. Tämä on hälyttävä asia.
Myös Oulussa syntyvyys on laskenut. Viimeisen kymmenen vuoden aikana syntyvien oululaisten vuosittainen määrä on pudonnut noin 2 700:sta noin 2 000:een. Tämä näkyy pikkuhiljaa väistämättä myös koululaisten määrässä. Tai se on jo alkanut näkymään. Vähenevien oppilasmäärien myötä myös näiden menojen kattamiseen tarkoitetut valtionosuudet vähentyvät.
Kun uusia luokkia perustetaan vähemmän, tarvitaan vähemmän opettajia. Näin myös kaupungin kulut vähenevät. Haastavampaa on pohtia vähennysten vaikutuksia kouluverkkoon. Kun kaupungin suurissa asutuskeskittymissä on rakennettu koulu, ja sitä on laajennettu tilaelementein tai vuokratiloin, on helppoa vähentää näitä moduuleja kun oppilaat vähentyvät alueella.
Entä kun kyseessä on kyläkoulu? Sen merkitys omalla alueella on paljon suurempi kuin palvelukeskittymissä. Kyläkoulu on kyläläisille paljon enemmän kuin koulu. Se on kokoontumistila, harrastetila – koko kylän yhteinen olohuone.
Tämän kevään palveluverkkoselvityksissä lakkautusuhan alla on kahdeksan kouluyksikköä: Tirinkylän ja Ylikylän koulut Kiimingissä, Keiskan koulu Haukiputaalla, Takkurannan koulu Kellossa, sekä Pikkaralan, Sanginsuun, Kuivasojan ja Lämsänjärven koulut. Koulut ovat keskenään erilaisia, erikokoisia ja erikuntoisia. Myös lähellä olevien muiden koulujen sijainnit vaihtelevat.
Ymmärrän, että on tilanteita, jossa jotakin koulua yksinkertaisesti ei ole järkevää jatkaa. Oppilasmäärä voi laskea liian pieneksi. Myös kiinteistön kunto ratkaisee.
Silti ajattelen, että muutama pienehkö koulu ei ratkaise Oulun taloustilannetta. Ei, vaikka nykyisin sivistyslautakunnan budjetti muodostaa ylivoimaisesti suurimman osan kaupungin kokonaisbudjetista.
Tämän lehden ilmestymispäivänä sivistyslautakunta käsittelee kouluverkkoasiaa. Lautakunta tekee esityksen kaupunginhallitukseen. Lopullisen päätöksen tekee valtuusto. Toivon, että luottamushenkilöt voisivat yhdessä tehdä kestävän, myös näiden alueiden perheitä huomioivan ratkaisun.
On fakta, että oppilaat alueilla vähenevät. En halua, että alueen kyläkoulu l
akkautetaan niin nopeasti kuin se on mahdollista. Vaan mieluummin pidetään koulua pystyssä niin pitkään kuin se on mahdollista.
Pekka Kainua, kaupunginvaltuutettu, sivistyslautakunnan jäsen, Keskusta, Ylikiiminki