Olen ollut menneen kesän aikana useita kertoja huolestunut ja surullinen. Välillä se on ollut kuristavaa tunnetta yhteiskunnan ja maailman tilanteesta, välillä hyvin arkisten käytännöllisten asioiden hankaluutta. Toisinaan hyvin pinnallistakin tupinaa siitä, kun asiat eivät suju niin kuin itse toivoisi, mikä lienee perin inhimillistä.
Olen yrittänyt harjoitella tietoisesti painavien ajatusten vastapainona kiitollisuutta. Kiitollisuus on positiivinen tunne, jota voi harjoitella arjessa. Se ei tarkoita asioiden sokerikuorruttamista tai omien vaikeuksien vähättelyä. Kiitollisuus voi luoda sävyjä surun tai ahdistuksen täyttämiin päiviin, muistuttaa tarpeellisesti, että kaikki ei ole kuitenkaan tässä. Parhaillaan kiitollisuus voi raottaa verhoa uusille mahdollisuuksille.
Kiitollisuutta voi ajatella esimerkiksi kaksitasoisena. Ensimmäisessä keskitytään näkemään kiitollisuutta omassa elämässä. Toisessa keskitytään näkemään kiitollisuutta ympärillä. Puhelimeni muistio on täyttynyt muutaman kohdan arkisten asioiden listoista – kahvi ystävän kanssa, työkaverin nauru, kohtaaminen tanssisalilla, vastaan tullut koiranpentu, osuva meemi, keittiön ikkunasta siivilöityvä ilta-aurinko… ja niin edelleen.
Kiitollisuuden on havaittu vaikuttavan hyvinvointiin tieteellisissä tutkimuksissakin. Positiivinen psykologia on ihmisen hyvinvointia ja onnellisuutta tutkiva poikkitieteellinen ala. Sen tavoitteena on löytää tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa ihmisen hyvinvoinnin ja onnellisuuden luonteesta. Kiitollisuus laajentaa tutkitusti horisonttiamme. Tällöin olemme luovempia ja kykymme löytää uudenlaisia vaihtoehtoja lisääntyy.
Ihmisellä on kyllä kyky sopeutua vallitseviin oloihin, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että kaikkeen tulisi sopeutua. Toisinaan oman elämän moninaiset tilanteet tai yhteiskunnallinen todellisuus vaativat muutosta. Kollegani Panu Pihkala on tutkinut laajasti ympäristöahdistusta. Hänen mukaansa siihen auttaa parhaiten tunteittensa kohtaaminen ja toiminta. Ajattelen, että myös tällaisissa tapauksissa kiitollisuuden viljeleminen voi olla myös muutoksen moottorina, sillä se voi parhaillaan opettaa mielelle joustavuutta, jota tarvitaan uusien vaihtoehtojen luomisessa yhdessä toisten kanssa.
Nuusa Niskala, seurakuntapastori, Haukiputaan seurakunta