Jou­lu­ter­veh­dys: Jou­lun mys­tee­ri sär­ky­väs­sä maailmassa

Kun kat­se­lem­me tämän het­ken maa­il­maa, pyhän syn­ty­mi­sen salai­suus puhut­te­lee mei­tä taval­la, joka ylit­tää pel­kän kalen­te­ri­vuo­den vaih­tu­mi­sen mer­ki­tyk­sen. Pales­tii­nan ja Gazan piis­pa Kos­mak­sen mui­nai­set sanat kai­ku­vat läpi ajan ker­ros­ten kos­ket­ta­val­la taval­la: ”Kun­nia olkoon Juma­lal­le kor­keuk­sis­sa ja maas­sa rau­ha! Tänään Bet­le­hem ottaa vas­taan Hänet, joka aina istuu Isän kans­sa. Tänään enke­lit ylis­tä­vät syn­ty­nyt­tä lap­su­kais­ta taval­la, joka sopii vain Jumalalle.” 

Näi­den sano­jen pai­no tun­tuu eri­tyi­sen ras­kaal­ta juu­ri nyt, kun ne kan­tau­tu­vat samoil­ta pyhil­tä mail­ta, joil­la yhä uudel­leen tois­tuu ikiai­kai­nen ker­to­mus pako­lai­suu­des­ta, kodis­ta läh­te­mi­ses­tä ja suo­jan etsinnästä.

Nel­jän­kym­me­nen päi­vän paas­to­kil­voi­tuk­sem­me on työs­tä­nyt sie­luis­sam­me samaa pyhää muu­tos­ta kuin Israe­lin kan­san erä­maa­vael­lus mui­noin. Tämä mat­ka on rii­su­nut meis­tä muka­vuuk­siin taker­tu­neen minäm­me ja pal­jas­ta­nut todel­li­sen ole­muk­sem­me Juma­lan edes­sä. On pysäyt­tä­vää huo­ma­ta, kuin­ka juu­ri tämä sama Egyp­ti, jos­ta olem­me pyr­ki­neet vapau­tu­maan hen­gel­li­ses­sä kil­voi­tuk­ses­sam­me, tar­jo­aa tänä päi­vä­nä tur­va­pai­kan luke­mat­to­mil­le pakolaislapsille. 

His­to­ria piir­tää eteem­me hät­käh­dyt­tä­viä rin­nak­kais­ta­pauk­sia: kuten Jee­sus-lap­si äitin­sä sylis­sä pake­ni Hero­dek­sen vai­noa mui­nai­seen maan­paon maa­han, kan­ta­vat nyt luke­mat­to­mat lap­set pako­mat­kal­laan sydä­meen­sä kät­ket­ty­jä väläh­dyk­siä – muis­to­ja kodis­ta, äidin hyräi­lyn kai­ku­ja, isän hel­lää läsnäoloa.

Kris­tuk­sen syn­ty­män mys­tee­ri syve­nee näi­den nuo­rim­pien kär­si­jöi­den kas­vois­sa taval­la, joka mur­taa pyhien ker­to­mus­tem­me kul­tai­set kehyk­set ja tekee niis­tä elä­vää nyky­het­keä. Bet­le­he­min ker­to­mus ei enää lepää tur­val­li­ses­ti his­to­rian­kir­jo­jen sivuil­la – sen todel­li­suus hei­jas­tuu pako­lais­lei­rin por­teis­sa, raja­muu­rien var­jois­sa ja väliai­kais­ten telt­to­jen kyl­myy­des­sä. Pro­feet­ta Jere­mian (Matt. 2:17–18) näke­mä äitien loh­dut­to­man surun kuva pal­jas­taa meil­le sen pyhän geo­met­rian, jos­sa inhi­mil­li­nen kär­si­mys ja juma­lal­li­nen läs­nä­olo leik­kaa­vat. Tänään tuo leik­kaus­pis­te löy­tyy luo­las­ta, kotin­sa menet­tä­nei­den ja syr­jäy­tet­ty­jen tilas­ta – ei valtaistuinsalista.

Pyhän isäm­me Gre­go­rios Nys­sa­lai­sen syväl­li­nen näke­mys jou­lus­ta toi­se­na Juma­lan pyhäk­kö­tel­tan pys­tyt­tä­mi­sen juh­la­na avaa meil­le kui­ten­kin uuden ulot­tu­vuu­den tähän mys­tee­riin. Kuten mui­noin telt­ta­ma­ja pys­ty­tet­tiin erä­maas­sa mer­kik­si Juma­lan läs­nä­olos­ta kan­san­sa kes­kel­lä, Juma­la itse ottaa nyt ihmi­syy­den telttamajakseen.

Aikam­me pin­nal­li­nen kult­tuu­ri yrit­tää peit­tää ihmi­syy­den haa­vat kau­nii­siin kää­rei­siin, teh­den mei­dät usein sokeik­si omal­le osal­li­suu­del­lem­me. Kuin Jerusa­le­min asuk­kaat mui­noin, jat­kam­me arki­sia aska­rei­tam­me tun­nis­ta­mat­ta het­keä, jol­loin Mes­sias astuu kon­kreet­ti­ses­ti kes­kel­lem­me. Luem­me uuti­sia pako­lais­las­ten kär­si­myk­ses­tä, rukoi­lem­me rau­haa juma­lan­pal­ve­luk­sis­sa ja kes­kus­te­lem­me sodan kau­heuk­sis­ta, mut­ta emme näe, että juu­ri nyt, täs­sä het­kes­sä, Kris­tus kol­kut­taa ovel­le näi­den vähäi­sim­pien hädässä.

Kui­ten­kin juu­ri täs­sä het­kes­sä meil­le avau­tuu syvem­pi ymmär­rys jou­lun mys­tee­ris­tä. Sama valo, joka ker­ran läpäi­si Bet­le­he­min yön, löy­tää yhä tien­sä aikam­me var­joi­hin. Se hei­jas­tuu jokai­sen jae­tun ate­rian läm­mös­sä, jokai­sen ava­tun oven kyn­nyk­sel­lä, jokai­sen ojen­tu­neen käden elees­sä. Jou­lun mys­tee­ri ei ole vain his­to­rial­li­nen tapah­tu­ma vaan jat­ku­va kut­su­mus astua sisään sii­hen pyhään geo­met­ri­aan, jos­sa tai­vas ja maa, kär­si­mys ja toi­vo, inhi­mil­li­nen ja juma­lal­li­nen koh­taa­vat – ei vain aja­tuk­sis­sam­me vaan käsis­säm­me, sydä­mis­säm­me ja teois­sa, joil­la raken­nam­me sil­to­ja toi­nen tois­tem­me luo.

Kris­tus syn­tyy, kiittäkää!

Elia, Hel­sin­gin ja koko Suo­men orto­dok­si­sen kirk­jon arkkipiispa