Parhaimmillaan taide hoitaa, antaa voimaa ja herättää tunteita. Taide voi olla taiteilijan ja taiteen äärellä olevan ihmisen tunteiden ilmaisun kanava. Korona-aika ja omat menetykseni ovat herkistäneet minutkin uudella tavalla taiteen äärelle. Olen pysähtynyt kuuntelemaan, katsomaan ja kokemaan erityisesti musiikkia, kuvataidetta ja runoutta. Taide on inspiraation lähde ja vaikuttaa ihmiseen monin tavoin.
Taide on samaan aikaan inhimillistä ja Jumalan lahjaa. Sen äärellä pitää pysähtyä kuuntelemaan itseään, elämäänsä ja tunteitaan. Varsinkin silloin, kun taide herättää tunteita, kannattaa pysähtyä kuuntelemaan itseään. Miksi tämä teos herättää iloa, surua tai muita tunteita? En millään tavalla ole musiikin, kuvataiteen tai kirjallisuuden asiantuntija tai kriitikko. Pidän ennemminkin itseäni taiteen kokijana.
Näin lehdessä ja paikan päällä Oulun tuomiokirkossa Sampo Kaikkosen taulun Taivaanranta. Maalaus herätti minussa vahvoja tunteita. Olen kesällä menettänyt läheisen ihmisen, isäni puolison. Me läheiset olimme saattelemassa häntä viimeiselle matkalle. Näin taideteoksessa erityisesti puolison, joka saattelee rakastaan. Samaan aikaan koin lohdutusta siitä, että taulussa kuvattiin enkeleitä tai edesmenneitä ihmisiä ottamassa vastaan kuolevaa. Luopuminen ei tapahdu tyhjyyteen, vaan edesmenneet rakkaat ovat johtamassa häntä Taivaan Isän luokse.
Maalauksen äärellä syntyi seuraava runo, joka heijastelee omaa ikävääni, mutta myötäelän myös puolisonsa menettäneen ikävää:
Taivaanranta
Olen valtavan toiveikas.
Vaikka katositkin taivaanrantaan,
saan silti pitää sinut.
Rakkaani,
Olet tässä,
sydämessäni läsnä.
Taivaanrannan takana odotat minua.
Se tekee lähdönhetkestäni helpomman.
Kun pääsen perille,
Olemme siellä sylityksin.
Nyt matkani jatkuu.
Olen niin yksin.
Taulu on herättänyt myös keskustelua alastomuudesta ja sen kuvaamisesta. Taulussa alastomuus on verhottu varjoilla. Luomiskertomuksen syntiinlankeemuksessa ihminen piilottelee Jumalalta. Jumala kysyy: ”Missä olet?” Ihminen tuntee ensimmäistä kertaa häpeää alastomuudestaan.
Ihminen ei pysty ottamaan mitään materiaalia, ei edes vaatteitaan taivaaseen mukaansa. Vainaja puetaan arkkuun, joko omiin vaatteisiinsa tai valkoiseen harsokankaaseen. Harsokankaaseen saatetaan muotoilla ristinmerkki. Vainajan viimeisiin vaatteisiin pukeminen on usein tärkeä hetki omaisille. Kuitenkin yhtä luonnollista kuin se, että synnymme alastomana, kuollessamme jätämme maalliset tarpeet; vaatteet, ruuan ja kaiken muun tänne. Alkuun ihmettelin, miksi maalauksen henkilöt ovat kuvattu vahvoina, nuorina ihmisinä. Toisaalta se muistuttaa minua myös siitä, että kuolema ei kosketa vain vanhoja ihmisiä, vaan ihminen voi menehtyä myös nuorena. Näiden pohdintojen pohjalta kirjoitin seuraavan runon:
Alaston
Ei harsoa,
ei huntua,
ei kukaan saa
mukaan
taivasmatkalle.
Kaikki raukeaa.
On vain avaruus, aavaa ja aukeaa.
Ei materiaa,
Ei mitään piilotettavaa.
Ihmisen sielu, ruumis ja henki katoaa.
Ne uuden ylösnousemuksen muodon saa.
Taivaanrannan takana uusi elämä
kaikessa kirkkaudessa meidät saavuttaa.
Saila Karppinen, kappalainen, Haukiputaan seurakunta