Ensi sunnuntai aloittaa kirkkovuoden viimeisen viikon. Tulevaa pyhää kutsutaan tuomiosunnuntaiksi. Toiselta nimeltään se on Kristuksen kuninkuuden sunnuntai. Nämä kaksi nimeä muodostavat kokonaisuuden, joka kertoo hyvin päivän sanomasta: Jeesus Kristus, jolle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä, tulee aikojen lopulla tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Ajatus kaikkia ihmisiä koskevasta jumalallisesta tuomiosta ei tunnu välttämättä reilulta tai mieluisalta. Silläkin on kuitenkin paikkansa Jumalan suunnitelmassa ja sitä kuvaavassa kirkkovuoden kulussa.
Viikon päästä tuomiosunnuntaista alkaa uusi kirkkovuosi, kun koittaa ensimmäinen adventtisunnuntai. Silloin muistelemme Jeesusta, joka ulkoisesti vaatimattomana saapui ihmisten keskelle.
Kun Jeesus oli toteuttanut Isältään saamansa tehtävän – sovittanut ristinkuolemallaan syntimme ja noussut voittajana kuolleista – hän nousi takaisin taivaaseen. Raamatun mukaan hän tulee vielä takaisin, mutta ei enää halpana ja vaatimattomana. Hän saapuu kunnian ja kirkkauden kuninkaana. Tästä tuomiosunnuntain sanoma meitä muistuttaa.
Meidän turvamme viimeisellä tuomiolla on se, mitä oikeutta jakava tuomari, Jeesus Kristus, on pelastavassa rakkaudessaan puolestamme tehnyt. Ihminen, joka eläessään uskoo ristiinnaulitun ja ylösnousseen Vapahtajan tähden omat syntinsä anteeksi, saa katsella tuomiopäivää Martti Lutherin tavoin ”rakkaana viimeisenä päivänä”. Viimeinen päivä ei olekaan pelon, vaan ilon ja kiitoksen päivä.
Silloin saa kiittää Jumalaa, kuten apostoli Paavali kehotti Kolossan uskovia kiittämään: ”Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, joka on meidän lunastuksemme, syntiemme anteeksianto.” (Kol. 1:12–14.)
Klaus Kallioranta, kappalainen, Kiimingin seurakunta