Har­taus: Mart­ti Lutherista

Mar­ti­nus Luder syn­tyi 10.11.1483 Sak­sas­sa Eis­le­be­nis­sä kai­vos­työ­läi­sen Hans Lude­rin ja hänen vai­mon­sa Mar­ga­ret­hen per­hee­seen. Lap­si kas­tet­tiin pyhän Mar­ti­nus Tour­si­lai­sen muis­to­päi­vä­nä 11.11. ja hänes­tä tuli pyhi­myk­sen kaima. 

Lut­her soit­ti luut­tua ja opis­ke­li ahke­ras­ti. Hän val­mis­tui mais­te­rik­si 1505 ja päät­ti isän vaa­ti­mus­ten mukai­ses­ti jat­kaa opin­to­jaan juris­tik­si. Yksi sala­man isku muut­ti kui­ten­kin kai­ken. Lomal­ta palaa­mas­sa ollut Mar­ti­nus antoi 2.7.1502 Sot­tern­hei­mis­sa lupauk­sen pyhäl­le Annal­le ryh­tyä mun­kik­si, jos pelas­tui­si. Isän rai­vos­ta ja tove­rei­den­sa surus­ta huo­li­mat­ta hän meni Erfur­tin augus­ti­no­lai­se­re­miit­tien anka­raan luos­ta­riin ja liit­tyi kerjäläismunkistoon.

“Olin hurs­kas munk­ki ja pidin sään­tö­kun­ta­ni sään­nöt niin tar­kas­ti, että voin sanoa: jos joku munk­ki oli­si iki­nä pääs­syt tai­vaa­seen munk­kiu­ten­sa ansios­ta, niin minun­kin oli­si pitä­nyt sin­ne pääs­tä. Sen todis­ta­vat kaik­ki luos­ta­ri­vel­je­ni. Sil­lä jos sitä oli­si kes­tä­nyt kau­em­min, oli­sin kidut­ta­nut itse­ni kuo­li­aak­si val­vo­mi­sil­la, rukouk­sil­la, luke­mi­sel­la ja muil­la töil­lä.” Luos­ta­rie­lä­mää kes­ti kui­ten­kin kol­man­nek­sen Mart­ti Lut­he­rin elä­mäs­tä, 20 mer­ki­tyk­sel­lis­tä vuot­ta. Lut­her antoi munk­ki­lu­pauk­sen­sa 1506 ja seu­raa­va­na vuon­na augus­ti­no­lais­munk­ki Augus­ti­nus Luder vihit­tiin papik­si Erfur­tin tuo­mio­kir­kos­sa. Vuon­na 1512 hänes­tä tuli teo­lo­gian toh­to­ri ja vaa­ti­mat­to­man Wit­ten­ber­gin kau­pun­gin uuden yli­opis­ton Raa­ma­tun seli­ty­so­pin pro­fes­so­ri. Samal­la Lut­her oli Wit­ten­ber­gin augus­ti­no­lais­luos­ta­rin joh­ta­ja ja monien augus­ti­no­lais­luos­ta­rei­den val­vo­ja. Hän luen­noi, kir­joit­ti, saar­na­si Wit­ten­ber­gin kau­pun­gin­kir­kos­sa ja eli luos­ta­rie­lä­mää, johon kuu­lui muun muas­sa 7 rukous­het­keä päivässä.

Ensim­mäi­se­nä päi­vä­nä loka­kuu­ta 1517 Lut­her jul­kai­si 95 lati­nan­kie­lis­tä tee­si­ään teo­lo­gi­sen kes­kus­te­lun avauk­sek­si. ”Eri­mie­li­syy­den koh­tee­na ovat vain tie­tyt har­vat vää­rin­käy­tök­set, jot­ka ilman var­maa perus­tet­ta ovat pääs­seet pesiy­ty­mään seu­ra­kun­tiin,” muo­toil­tiin Augs­bu­rin tun­nus­tuk­ses­sa vuon­na 1530. Sii­nä vai­hees­sa Mart­ti Lut­her oli näi­den eri­mie­li­syyk­sien takia julis­tet­tu jo 10 vuot­ta aikai­sem­min hen­ki­pa­tok­si; kuka tahan­sa sai hänet tappaa. 

Vuon­na 1518 Mart­ti Lut­her oli kut­sut­tu vas­taa­maan tee­seis­tään Roo­man lähet­ti­lään eteen. Kir­joi­tuk­si­aan hän ei peruut­ta­nut. Sitä pää­tös­tä seu­ra­si vuon­na 1520 paa­vin pan­nauh­kaus, jon­ka Lut­her jul­ki­ses­ti polt­ti, ja pan­na­bul­la, jos­sa Lut­her tuo­mit­tiin kir­kon­ki­rouk­seen. Wit­ten­ber­gis­sä asu­nut vaa­li­ruh­ti­nas Fredrik Vii­sas vai­kut­ti sii­hen, että kan­sal­lis­san­ka­rik­si kas­va­nut­ta Lut­he­ria kuu­lus­tel­tiin vie­lä maal­li­sen auk­to­ri­tee­tin, kei­sa­ri Kaar­le V edes­sä Worm­sin val­tio­päi­vil­lä vuon­na 1521. Raa­mat­tuun ja jär­ki­syi­hin vedo­ten Lut­her ei peruut­ta­nut kir­joi­tuk­si­aan ja läh­ti Wormsista. 

Fredrik Vii­sas halusi suo­jel­la yli­opis­ton­sa lah­ja­kas­ta pro­fes­so­ria ja siep­paut­ti koti­mat­kal­la olleen Lut­he­rin tur­vaan Wart­bur­gin lin­naan. Jun­ker Jör­gi­nä Lut­her kään­si siel­lä Uuden Tes­ta­men­tin krei­kan kie­les­tä sak­sak­si vain 10 vii­kos­sa. Paas­ton­ajan alkaes­sa seu­raa­va­na vuon­na hän pala­si kai­ken uhal­la­kin Wit­ten­ber­giin ja otti revo­luu­tiok­si muut­tu­mas­sa olleen refor­maa­tion taas hallintaansa. 

Avio­liit­to ei kuu­lu­nut Mart­ti Lut­he­rin suun­ni­tel­miin. Omas­ta luos­ta­ris­taan pää­siäi­se­nä 1523 karan­neel­la nun­nal­la Kat­ha­ri­na von Boral­la oli kui­ten­kin toi­nen suun­ni­tel­ma ja monien yllä­tyk­sek­si ja kau­huk­si Kat­ha­ri­na von Bora ja Mart­ti Lut­her vihit­tiin avo­liit­toon kih­la­jais­päi­vä­nään 13.6.1525. He perus­ti­vat avoi­mien ovien kotin­sa tyh­jäk­si tul­lee­seen Wit­ten­ber­gin augus­ti­no­lais­luos­ta­riin, jon­ka vaa­li­ruh­ti­nas antoi heil­le myö­tä­jäis­lah­jak­si. Avio­puo­li­sot täy­den­si­vät toi­si­aan, oli­vat yhtä vah­vo­ja per­soo­nia ja sai­vat kuusi lasta. 

Mart­ti Lut­her piti itse­ään Juma­lan armon ja evan­ke­liu­min vapaut­ta­ma­na, ja tätä kuvaa­maan hän lisä­si vas­taa­vas­ta krei­kan­kie­li­ses­tä sanas­ta nimeen­sä kir­jai­met t ja h. Lude­ris­ta tuli Luther. 

Mart­ti Lut­her kuo­li 18.2.1546 työ­mat­kal­laan syn­ty­mä­kau­pun­kiin­sa Eis­le­be­niin. Hänet tuo­tiin ruu­mis­saa­tos­sa Wit­ten­ber­giin ja hau­dat­tiin 22.2.1546 Wit­ten­ber­gin lin­nan­kirk­koon. Kat­ha­ri­na kir­joit­ti: ”En voi syö­dä, en juo­da enkä nuk­kua. Vaik­ka oli­sin omis­ta­nut koko­nai­sen kei­sa­ri­kun­nan ja menet­tä­nyt sen, se ei kos­ki­si sydä­mee­ni niin kuin se, että rakas Her­ram­me on nyt otta­nut minul­ta ja maa­il­mal­ta tämän kal­liin ja rak­kaan mie­hen. Kun ajat­te­len tätä mene­tys­tä, en kyke­ne itkus­sa­ni ja tus­kas­sa­ni puhu­maan enkä kirjoittamaan.”

Ola­vi Iso­kos­ki, kap­pa­lai­nen, Kii­min­gin seurakunta