Kuolema on väistämätön osa elämäämme, mutta sen kohtaaminen on usein täynnä tunteita ja ristiriitoja. Yksi niistä on kysymys siitä, kuinka pian vainaja tulisi haudata.
Muutama viikko sitten Oulun kirkkoherrat julkaisivat Rauhan Tervehdyksessa lausunnon, jossa kehotetaan pitämään hautajaiset 2–3 viikon sisällä kuolemasta. Sitten aihe siirtyi Hesariin ja lopulta iltapäivälehtiinkin: kuka saa määrätä milloin hautajaiset pidetään? Moni omainen koki lausunnon syytöksenä heitä kohtaan, vaikka se ei todellakaan ollut tarkoitus. Tarkoitus oli pohtia miten vainajien säilytysaikoja voitaisiin lyhentää ja kertoa kuinka pappeina koemme tärkeäksi, että kuollut saa siunauksensa lyhyen ajan sisällä ja omaiset voivat aloittaa surutyönsä.
Perinteisesti monissa kulttuureissa vainajat on haudattu pian kuoleman jälkeen, mutta nykypäivänä hautajaisia saatetaan venyttää viikkoja tai jopa kuukausia, jotta kaikille sukulaisille ja läheisille löytyisi sopiva aika osallistua. Toisinaan seurakuntakaan ei pysty tarjoamaan tiloja, sillä Intiön kappelin remontti aiheuttaa haasteita tilakapasiteettien suhteen. Joskus työntekijöitä tai tuhkausaikaa ei saa riittävän nopeasti, eikä varsinkaan jos omaisten toiveet on selkeät paikan ja päivämäärän suhteen.
Tämän kehityksen keskellä on aiheellista pohtia: onko tämä lopulta vainajan etu? Ihmisen maallinen vaellus on päättynyt, ja hän ansaitsee rauhan. Venyttämällä hautajaisia liian pitkään asetamme vainajan etujen sijasta elävien mukavuuden etusijalle.
Mutta miksi tällainen näkökulma tuntuu niin monista vaikealta? Usein vastauksena on tunne, että jokaisella on oikeus sanoa viimeiset jäähyväiset, ja että perheen tai suvun yhdessäolo hautajaisissa on olennainen osa surutyötä. Vaikka nämä ovat inhimillisiä ja ymmärrettäviä tarpeita, niitä ei tulisi asettaa ensisijaisiksi vainajan tehdyn viimeisen palveluksen kustannuksella.
Toinen syy tälle ilmiölle on muuttuva suhtautuminen kuolemaan. Modernissa yhteiskunnassa kuolema on siirtynyt pois arkipäiväisestä kokemuspiiristämme, ja monet meistä ovat vieraantuneet sen todellisuudesta. Vainajan käsitteleminen fyysisenä henkilönä, jonka etu on hänen nopea hautaamisensa, tuntuu tällaisessa kontekstissa vieraalta. Olemme alkaneet ajatella hautajaisia ennen kaikkea elävien tarpeiden täyttämisenä: sukulaisten kohtaamisena, surun jakamisena ja muistojen jakamisena. Vaikka nämä ovat tärkeitä, niihin voidaan keskittyä myös hautajaisten jälkeen, ilman että vainaja joutuu odottamaan pääsevänsä lepoon.
Ajatus siitä, että elävien tulisi sopeutua vainajan tarpeisiin eikä päinvastoin, tuntuu monista jopa kylmältä. Mutta onko tämä todella kylmyyttä vai pikemminkin kunnioitusta? Lopulta kuolema, kuten elämäkin, on pyhä, ja vainajan arvokkuus ja rauha tulisi asettaa kaiken muun edelle.
Elämä on tarkoitettu eläville, mutta kuoleman hetkellä elävien tehtävä on antaa vainajalle viimeinen rakkauden teko – päästää hänet lepoon ajallaan.
Salla Autere, Haukiputaan kirkkoherra