Kuusikymmentäluvun lännenelokuva Hyvät, pahat ja rumat lajittelee ihmiset karkealla tavalla, karikatyyrin omaisesti. Onko ihmiselo tosi elämässä sivistyneempää kuin valkokankaalla? Johanneksen evankeliumiin on tallennettu maaherra Pilatuksen paljon puhuvat sanat. Ne osoittavat hänen eteensä tuomittavaksi tuotuun Jeesukseen. ”Katso: ihminen!” (Joh. 19:5). Tänäkin päivänä syyttömiä tuomitaan ihmisten mielivallan tähden.
Syyt epäoikeudenmukaiseen tuomioon ovat monet. Väärä mielipide, väärä uskonto, väärä poliittinen näkemys, väärä ihonväri, vihollinen syystä tai toisesta.
Evankeliumeissa on kuvauksia eri tavoin ja eri syistä hyljeksityistä ihmisistä. He hakeutuvat Jeesuksen seuraan. Heillä on Vapahtajan seurassa merkillisellä tavalla hyvä ja helppo olla. Ilmapiiri on suvaitseva, vapauttava ja erilaisuuden hyväksyvä.
Opimmeko me jotakin oleellista näistä antiikin ajan kertomuksista? Syytä olisi. Me ihmiset emme aina ole herkkiä armahtamaan niitä, jotka Jumala armahtaa.
Tuomiosunnuntai päättää kirkkovuoden. Tuomio kuulostaa monen korvaan ikävältä ja synkältä. Sitä se usein onkin. Tuomio on synkkä ja ikävä. Kun on kysymys viimeisestä, siis lopullisesta tuomiosta, ajattelen kuitenkin toisin. Tietoisuus siitä, että oikeus ja oikeudenmukaisuus lopulta voittavat, avaa toivon näköalat. Viimeinen sana ei ole ihmisten mielivallalla. Lopullisen tuomion lausuu Kristus. Hän on lahjomaton. Hän on ehdottoman oikeudenmukainen tuomari.
”Henkilöön ei pidä katsoa”. ”Älkää erotelko ihmisiä”. Nämä ovat Uuden testamentin, tarkemmin Jaakobin kirjeen toisen luvun sitaatteja. Jälkimmäinen lainaus on vuoden 1992 Uuden testamentin suomennos. ”Jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä” (Jaak. 2:9). ”Henkilöön ei pidä katsoa” on vuoden 1938 suomennos.
Siellä missä tämä Uuden testamentin punainen lanka on sisäistetty, vallitsee rakkaudellinen toisesta ihmisestä välittämisen ilmasto. Uudessa testamentissa on monta punaista lankaa. Syntisen armahtaminen yksin Kristuksen tähden on toinen keskeinen punainen lanka.
Sinun syntisi on annettu anteeksi, on armahtava, taakoista vapauttava tuomio. Se lausutaan sinulle sinun tähtesi, mutta myös lähimmäisesi tähden.
Sinun tähtesi, mutta aina myös siksi, että sinulla olisi voima armahtaa lähimmäistäsi.
Siellä missä armahdamme toisiamme, saa sijaa vapauden, suvaitsevaisuuden ja hyväksymisen ilmasto.
Jumalan rakkauden liike on liikettä ylhäältä alas. Rakkauden liike ylhäältä alas synnyttää ihmisten välistä rakkautta tosi elämässä, tässä todellisuudessa, lähellä ja kaukana.
Juhani Lavanko, Iin vs. kirkkoherra