Kuntien taloudenhoidon kannalta oli hyvä, että sote-uudistus saatiin vihdoin tehtyä edellisen hallituskaudella poliittisen kompromissin tuloksena. Uudistuksen tavoitteena oli korjata sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus, vähentää byrokratiaa ja mikä parasta; helpottaa hoitoon pääsyä.
Miten kävi? Saimme hallintohimmelin, rahat eivät riitä ja palveluja karsitaan. Valittujen valtuutettujen valta päättää asioista näyttää olevan vähäistä. Virkahenkilöstö tekee lopulta toiminnalliset päätökset ja budjetin, jota on vaikea valtuutettujen muuttaa.
Säästöt näkyvät myös Iin kunnan alueella ja mm. vanhusten hoivassa. Vanhusten hoivatilanne näyttää olevan erityisen heikoissa kantamissa myös julkisen kirjoittelun mukaan. Hoivapaikkoja ei ole, ja taksit ajelevat eri palvelutarjoajien ja kodin väliä. Sain itsekin eräältä ystävältäni kertomuksen hänen vanhempansa tilanteesta ja julkaisen tarinan ystäväni suostumuksella.
Alzheimeria sairastava yli 90-vuotias vanhus asui kotipalvelun ja omaisten turvin kotonaan. Hänelle haettiin jatkuvasti hoivapaikkaa mutta hänen todettiin olevan kotikuntoinen siitä huolimatta, ettei hän tuntenut ketään, ei tiennyt missä oli, kaatuili ja karkaili kotoa mm. öisin. Karkailujen johdosta häntä etsittiin sitten ympäri kyliä ja tuotiin ambulansilla kotiin koska ei hänellä ei ollut hoivapaikkaa.
Viimeisen kotona tapahtuneen kaatumisen jälkeen hän joutui sairaalaan muutamaksi päiväksi. Kunto romahti eikä hän kyennyt yksin pääsemään liikkeelle ja oli täysin syötettävä, edes juomamuki ei pysynyt kädessä. Lopputulema: Kotiutetaan, ei hoivapaikkaa.
Viikko edellisen jälkeen hän pääsee intervallihoitoon. Sieltä pois haettaessa hänen kuntonsa havaitaan huonoksi. Ei juo, ei syö, pyörätuolissa. Kotiutetaan ja todetaan etteivät omaiset voi ottaa häntä henkilöauton kyytiin koska tarvitsee pyörätuolin.
Tilataan Kuivaniemelle nk. kela-taksi mutta koska ei saatu paaritaksia, niin taksi haki ensin Kuivaniemeltä pyörätuolin Iistä. Hänet sidotaan sitten taksissa kiinni pyörätuoliin. Iin terveysasemalla hänen tilannetta selvitellään tuntikausia, koska omaiset eivät suostuneet siihen, että hänet sijoitetaan kotiin. Hoivapaikkaa ei tunnu löytyvän mistään. Lopulta hoitaja ilmoittaa että Simossa olevan naapurin hyvinvointialue ottaa hänet SÄÄLISTÄ vastaan. Ajetaan taksilla 60 km naapurikuntaan. Muutaman päivän kuluttua hän nukkui pois.
Näyttääkin siltä, että mm. rahapula ja hoitajamitoitus johtaa siihen, ettei palveluja voida tarjota. Sote-uudistus johtaa päinvastaiseen lopputulokseen, mikä oli sen tavoite.
Nyt on jo selkeästi havaittavissa ettei tämä malli toimi eikä sen rahoitus tule riittämään. Luin kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisun Ilmo Parvinen: Suomen terveydenhuolto 2036 kansalaiskeskeisenä ja valtiovastuisena (https://kaks.fi/wp-content/uploads/2021/11/suomen-terveydenhuolto-2036–1.pdf). Julkaisu on mielenkiintoinen, jonka lopputulemana näyttäisi olevan koko hallintohimmelin purkaminen ja palvelujen ratkaiseminen toisella tavalla. Yhdenvertainen valtakunnallinen palvelutarjotin, joka on kytketty jokaisen omalääkäritiimiin. Riittävä tuotanto ja rahoitus järjestetään, jossa myös markkinatalouden hyvät puolet sekä yksityinen palvelutoiminta hyväksytään.
Samalla voisi kysyä pitäisikö uudistaa myöskin päällekkäiset toiminnat kuten työterveyshuolto ja opiskelijoiden terveydenhuolto. Miksi ylläpitää monta päällekkäistä toimijaa.
Markku Koskela, Iin valtuutettu, Kokoomus