Yrit­tä­jyys oli maa­la­ri­sis­ko­jen pit­kä­ai­kai­nen haave

Maalauspalvelu MiPaa luotsaavat kellossa asuvat identtiset kaksoset Miia Pesonen ja Piia Kariniemi. Kuva: Miia Pesonen ja Piia Kariniemi.Maalauspalvelu MiPaa luotsaavat kellossa asuvat identtiset kaksoset Miia Pesonen ja Piia Kariniemi. Kuva: Miia Pesonen ja Piia Kariniemi.

Maa­laus­pal­ve­lu MiPaa luot­saa­vat ident­ti­set kak­so­set Miia Peso­nen ja Piia Kari­nie­mi ker­toi­vat haa­veil­leen­sa yrit­tä­jyy­des­tä todel­la pit­kään. Nyt kuu­kau­den ver­ran toi­min­nas­sa ollut yri­tys syn­tyi, kun val­lit­se­van maa­il­man­ti­lan­teen ja raken­nusa­lan taan­tu­man vuok­si työt pal­kol­li­si­na alkoi­vat hiipumaan.

–Töi­tä on pai­net­tu mene­mään eikä yrit­tä­jyyt­tä ollut oikein kerin­nyt ajat­te­le­maan. Työ­ti­lan­ne ajoi mei­dän miet­ti­mään yrit­tä­jyyt­tä tar­kem­min ja ajat­te­lim­me, nyt tai ei kos­kaan. Joku voi pitää mei­tä hul­lui­na, kun täl­lai­seen aikaan lai­tam­me oman yri­tyk­sen, mut­ta me näim­me tämän enem­män mah­dol­li­suu­te­na kuin uhka­na, Miia kertoo.

Kel­los­sa asu­vat yrit­tä­jät tar­joa­vat niin sisä ‑ja ulko­maa­laus­töi­tä uudis ‑ja sanee­raus­koh­teis­sa kuin myös tasoi­te ‑ja tape­toin­ti­töi­tä sekä tak­ka- ja sok­ke­li­pin­noi­tuk­sia. Lisäk­si he teke­vät kalus­tei­den enti­söin­ti ‑ja uudis­ta­mis­töi­tä ja tar­jo­vat suun­nit­te­lua­pua muun muas­sa maa­lien sävyvalintoihin.

– Toi­min­ta on alka­nut hyvin ja pie­niä remont­ti­maa­laus­koh­tei­ta on ollut yllät­tä­vän­kin muka­vas­ti, Piia lisää.

Tar­kas­ta työn jäl­jes­tä yrit­tä­jät eivät tin­gi ja heil­lä on kum­mal­la­kin lähes 15 vuo­den koke­mus alalta.

–Kaik­ki tark­kuut­ta vaa­ti­vat asiat ovat mei­dän jut­tu. Mei­dän peri­aa­te on teh­dä työt niin kuin teki­sim­me ne itsel­lem­me. Mei­dän kans­sa tulee hel­pos­ti toi­meen, mikä on mie­les­täm­me erit­täin tär­ke­ää, yrit­tä­jät toteavat.

Yrit­tä­jyy­den aloit­ta­mi­nen ei ollut kum­mal­le­kaan itses­tään luon­te­vaa, sil­lä lähi­pii­ris­sä ainoas­taan iso­sis­ko toi­mii yrit­tä­jä­nä kauneudenhoitoalalla.

– Yrit­tä­jyys on kui­ten­kin aina kieh­to­nut mei­tä, Piia kertoo.

Aloit­taes­sa eteen tuli pal­jon uut­ta asi­aa ja opit­ta­vaa oli pal­jon. Tuo­reet yrit­tä­jät ker­to­vat oppi­van­sa mat­kan varrella.

– Pit­kä­jän­tei­syyt­tä aloit­ta­mi­nen on vaa­ti­nut, sis­kok­set sanovat.

MiPa nimi tulee sii­tä, kun perus­kou­lun aikaan sis­kos­ten luok­ka­ka­ve­rin äiti tote­si, ettei jak­sa hokea molem­pien nimeä niin hän kek­si sis­koil­le yhtei­sen nimen, jos­ta lem­pi­ni­mi syntyi.

– Terk­ku­ja vain Päi­vil­le! Sii­tä saak­ka mei­tä on kut­sut­tu mipak­si ja halusim­me, että yri­tyk­sen nimes­sä molem­pien alku­kir­jai­met kir­joi­te­taan isol­la, sis­kok­set kertovat.

Oman sis­kon kans­sa työs­ken­te­ly on Mii­an mie­les­tä paras­ta eikä hän voi­si toi­voa itsel­leen parem­paa työ­ka­ve­ria. Hän sanoo hei­dän ole­van kuin yksi ja sama ihmi­nen kah­des­sa eri pake­tis­sa ja jutut mene­vät hyvin yksiin eikä rii­to­ja­kaan synny.

– Meil­lä on täy­si luot­to toi­siim­me, joten oli luon­te­vaa perus­taa yri­tys juu­ri oman sis­kon kans­sa, Piia sanoo.

Mii­as­ta sis­kon kans­sa työs­ken­te­ly on aina haus­kaa ja hei­dän oma huu­mo­ri on hänel­le tär­ke­ää. Piia ker­too ihai­le­van­sa sis­kon­sa sosi­aa­li­suut­ta ja sitä, että hän ottaa aina asiak­kaan iloi­ses­ti vastaan.

– Välil­lä mei­dän ei tar­vit­se edes jutel­la, kun tie­däm­me mitä toi­nen ajat­te­lee ja lope­tam­me tois­tem­me lauseet, Piia tiivistää.

Paras­ta yrit­tä­jyy­des­sä heil­le on se, että nyt saa toi­mia oman nimen alla ja olla alus­ta lop­puun saak­ka itse teke­mäs­sä asiat tar­jouk­sen lähet­tä­mi­ses­tä las­kun lähet­tä­mi­seen saak­ka. Tule­vai­suu­del­ta he toi­vo­vat, että jat­kos­sa töi­tä tuli­si ole­maan ympä­ri­vuo­ti­ses­ti, jot­ta he voi­vat kas­vaa yri­tyk­se­nä ja tar­peen vaa­ties­sa pal­ka­ta lisää apukäsiä.

– Kalus­ton kas­vaes­sa, voim­me ottaa tule­vai­suu­des­sa vas­taan isom­pia­kin koh­tei­ta, Miia toteaa.

Tämän het­ken tren­dit ovat yrit­tä­jil­lä hal­lus­sa ja he ker­to­vat maan­lä­heis­ten ja mur­ret­tu­jen sävy­jen ole­van pin­nal­la. Ulko­maa­laus­koh­teis­sa suo­si­tut värit ovat vii­me aikoi­na olleet tumat sävyt sekä eri puun sävyt tehosteina.

– Myös roh­keat tehos­te­ta­pe­tit ovat tul­leet takai­sin muo­tiin. On iha­na teh­dä koh­teis­ta, jois­sa asiak­kaat uskal­ta­vat käyt­tää väre­jä ja teh­dä radi­kaa­le­ja muu­tok­sia, yrit­tä­jät kertovat.

Ennen yrit­tä­jyyt­tä työ­asiat oli help­po jät­tää työ­maal­le, mut­ta nyt yrit­tä­ji­nä sis­kok­set ovat huo­man­neet sen ole­van haas­ta­vam­paa. Prio­ri­soin­ti onkin tul­lut vii­me aikoi­na heil­le tutuksi.

– Toki aina­han koto­na pitää olla jokin pie­ni pro­jek­ti meneil­lään, Piia lisää.

Yrit­tä­jil­le sosi­aa­li­ses­sa medias­sa mark­ki­noin­ti on tär­ke­ää ja he panos­ta­vat sii­hen täy­sil­lä. He ker­to­vat saa­van­sa suu­rim­man osan asiak­kais­taan somen kautta.

– Haluam­me näyt­tää somes­sa työ­koh­tei­den lisäk­si kei­tä ja mil­lai­sia me itse olem­me. Uskom­me, että näin ihmi­sil­lä on hel­pom­pi lähes­tyä mei­tä, Piia kertoo.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.