- Moottoripyöristä tehdään spesiaaleja erilaisilla maalauksilla. Yleensä asiakas antaa Häkkiselle vapaat kädet maalausten suunnittelun suhteen, mutta joskus asiakkaalla on omia toiveita esimerkiksi värimaailman suhteen.
- Yrittäjä ja Harrikat Minttiin tv-sarjan isäntä Aki Häkkinen haluaa pitää Harley-Davidsonien rakentamiskulttuuria elossa. Kuvat: Anu Kauppila.
Kellon Holstinmäellä tavalliselta näyttävän autotallin oven takaa paljastuu tilat, joissa kuvataan viime tiistaina alkanutta Harrikat Minttiin tv-ohjelmaa. Isoissa tiloissa yrittäjä ja ohjelman isäntä Aki Häkkinen tuunaa, huoltaa ja rakentaa tv:ssä näkyvät harrikat yhdessä aisaparinsa “Timantti” Kari Heinosen kanssa.
Häkkinen kertoo innostuneensa moottoripyöristä jo nuorena mopopoikana ja ensimmäinen mopo tuli kotiin, kun hän oli 9‑vuotias. Toppilassa sijaitsevassa erikoisliikkeessä esillä olleet motocross-pyörät kiinnittävät nuoren miehen huomion ja niitä käytiin ahkerasti katselemassa.
– Kellossa oli etenkin tuohon aikaan hyviä metsäpolkuja, missä pääsi ajamaan, Häkkinen hymyilee.
Harrikoita ei tuohon aikaan juurikaan näkynyt katukuvassa, mutta sitäkin enemmän musiikkivideoilla ja elokuvissa, joista Häkkinenkin pyörät bongasi. Ensimmäisen oman Harrikan Häkkinen osti 20-vuotiaana, vaikkakin satulaan hyppäämistä piti odottaa vielä vuoden verran, sillä ikä ei ihan vielä riittänyt moottoripyöräkorttiin. Innostus ei ole vuosien saatossa laantunut ja nyt “Harrikkavuosia” on takana jo 27.
– Harrikka eroaa paljon muista moottoripyöristä ja siinä on aivan omanlaisensa soundi ja tyyli. Minua kiehtoo erityisesti se, miten yksi pyörä muuntautuu niin monenlaiseksi ja vaihtoehtoja on loputtomasti.
Oman tv-sarjan alkaminen ei juurikaan miehiä jännitä, mutta varaosien saaminen ajoissa hieman askarruttaa. Toisaalta se tuo Häkkisen mukaan aitoutta ja mielenkiintoa ohjelmaan. Tulossa oleva näyttely tuo myös mukanaan omat aikataululliset haasteet.
– Kaikkia osia ei löydy varastosta ja joskus rakennetaan osat itse. Se tuo tähän sitä aitoutta ja mielenkiintoa, kun aina ei kaikki menekään juuri niin kuin on suunniteltu. Se on sitä todellisuutta.
Ohjelma esitetään samaan aikaan, kun miehet rakentavat moottoripyöriä, eli mitä tahansa voi sattua. Häkkisellä on etunaan kuitenkin olemassa olevat laajat tavarantoimittajaverkostot ja luotettavat yhteistyökumppanit. Vasta alkaneella kaudella parivaljakko rakentaa viisi pyörää ja aikataulu on tiukka, sillä yksi pyörä piti saada valmiiksi asiakkaalle Espanjaan viemisiksi. Ohjelmassa pyörät puretaan, tehdään uudet suunnitelmat ja lopulta kasataan kokoon. Aivan kaikkeen parivaljakko ei sarjassa kerkeä ja pyörien osien maalauksen hoitaa Häkkisen tekemien suunnitelmien mukaisesti Janne Kvist.
– Kari aina toteaa, että päivät ovat lyhyitä ja yöt pitkiä, Häkkinen naurahtaa.
Vastaavanlaista ohjelmaa ei ole tehty Euroopassa ja rapakon takana kuvatut sarjat ovat jo jääneet unholaan.
– Huomasin, että tämän kaltaisia sarjoja ei enää tuoteta ja Yhdysvalloissa esitetty American Chopper ‑sarja on loppunut jo yli 10 vuotta sitten. Haluan pitää rakentelun kulttuuria elossa.
Ensimmäisen kerran Häkkinen myi ideaansa tuotantoyhtiölle jo 10 vuotta sitten, mutta tie nousi tuolloin pystyyn. Nyt aika oli oikea. Tähän mennessä ensimmäisellä kaudella tv:ssä oli katsojia reilut 700 000. Kausi on julkaistu nyt myös sarjan Youtube ‑kanavalla ja siellä jaksot on tekstitetty englanniksi, mikä on tuonut paljon kansainvälisiä katsojia sarjalle.
– Muualla maailmassa pyöriä rakennetaan kesällä ja talveksi hanskat tippuvat. Täällä Suomessa me tehdään toisinpäin. Kesät ajetaan ja talvet rakennetaan lämpimissä halleissa. Tämäkin on meidän pohjoisen oma erikoisuus, mitä haluan nostaa esille.
Tulevalla kaudella nähdään erityylisiä- ja näköisiä Harrikoita “Club style” ‑tyylin ollessa tällä hetkellä suosituin trendi. Kyseisessä tyylilajissa pyörää korotetaan, mikä lisää ajomukavuutta ja kallistusvaraa. Samalla ajoasento muuttuu ryhdikkäämmäksi.
– Moottoripyörän ulkomuoto pysyy aika perinteisenä, mutta maalauksilla haetaan sitten sitä spesiaalia lookia.
Pyörien rakentamisen lisäksi Häkkinen huoltaa muiden Harrikoita ja myös rengastyöt onnistuu. Uudella kaudella nähdään mielenkiintoinen tilaustyö, jonka tilaajana on suomalaisen Arto Linnervuon kipparoima kansainvälinen Tulikettu-kilpapurjehdusvenetiimi. Ainutlaatuisella veneellä on tarkoitus dominoida maailman ikonisimmissa ja suurimmissa avomerikilpailuissa.
– Arto otti yhteyttä, että hänellä olisi Harrikka, mikä pitäisi laittaa uuteen uskoon ja pyörä lähtee valmistuttuaan veneen mukaan kiertämään maailmaa osana tiimiä.
Tulikettu on uskomusten mukaan antanut nimensä revontulille ja tarinoissa kerrotaan tuliketun synnyttävän revontulet hännällään, joka iskee kipinöitä koskettaessaan maata. Erikoisen pyörästä tekeekin sen maalipinta, johon käytetään fosforipigmenttiä, joka saa pyörään maalatut revontulet hohtamaan pimeässä.
– Pyörä on ideologiaa ja värejä myöten osa tiimiä.
Tv-sarja on vasta alkanut, mutta mielessä on jo seuraava kausi ja uudet kuviot. Häkkinen haluaisi tuoda enemmän esille taitavia pohjoisen rakentajia ja käydä kurkkaamassa heidän talleihinsa, miten ja millä vehkeillä he rakentavat pyöriä.
– Suomessa on todella taitavia rakentajia ja haluaisin tuoda heitä esille. Lisäksi seuraavalla kaudella voisi olla mukana pari erikoisempaa pyöräprojektia.
Koulutukseltaan Häkkinen on AMK-sosionomi ja hän työskenteli pitkään päihde- ja mielenterveyspuolella. Työn ja moottoripyörien rakentamisen sivussa hän alkoi tekemään tatuointeja ja myöhemmin päivätyö vaihtui Harley-Davidsonin myyntijohtajaksi.
– Nautin kovasti nuorten kanssa työskentelystä ja toimin myös lastensuojelun puolella.
Myyntijohtajana Häkkinen viihtyi vajaan vuosikymmenen ennen kuin hän perusti oman yrityksen, LuckyAki’s Full Throttle Shopin. Yrityksen tiloista Oulun keskustassa löytyy niin vaatekauppa, skeitti-osasto, tatuointistudio kuin myös Akin oma moottoripyörien custom-osien ja varaosien osasto. Häkkinen tekee itsekin vielä tatuointeja, mutta tiloissa työskentelee myös kolme muuta artistia. Lisäksi yritys järjestää tapahtumia, kuten Ride on Oulu Motor Meetin, jossa oli viimeksi yli 1000 harrasteajoneuvoa paikalla.
– LuckyAki’s Full Throttle Shopin myyntipisteitä löytyy Kotkasta ja Turusta. Neuvotteluissa on myyntipisteet niin Lappiin kuin Helsinkiinkin.
Vaikka töitä ja tekemistä vaikuttaa riittävän vuorokauden jokaiselle tunnille, Häkkinen nauttii myös moottoripyörillä ajamisesta, etenkin lämpiminä kesäöinä. 2016 hän kiersi kahdella ajoreissulla 31 Euroopan maata ja ensi kesänä tarkoituksena olisi ajaa Nordkappiin ja Lofooteille.
– Sanon usein, että pakko on koittaa kerran viikossa nukkua, Häkkinen nauraa.
Häkkinen muistelee käyneensä nuorena katselemassa Toppilassa sijaitsevassa erikoisliikkeessä pyöriä ja motocrosspyörät kiinnittävät nuoren miehen huomion. Motocrosseja Häkkiseltä löytyy edelleen ja pihapiirin toinen halli onkin varattu perheen kolmen lapsen pyörille.
– Nuorimmainen on ajanut 2‑vuotiaasta sähköcrossilla ja poikapuoli rakentaa omaa Mankia. Kyllä tämä on koko perheen hommaa, Häkkinen kertoo ylpeänä.
Ohjelmaa voi katsoa uudelta kotimaiselta, itsenäiseltä ja valtakunnalliselta Eveo tv-kanavalta. Uusi jakso ilmestyy aina tiistaisin ja uusintoja tulee viikon aikana useita. Sarjaa voi katsoa myös Elisa Viihde ja DNA TV- palveluista. Sarjan ensimmäinen kausi on katsottavissa ilmaiseksi sarjan kansainvälisellä Arctic Choppers Youtube ‑kanavalla.