Toni Her­ra­nen tais­te­li ilman vir­hei­tä Tshe­kin EM-ral­lin haas­ta­vis­sa olosuhteissa

Herrasen seuraava ralli on 30.9.–1.10. ajettava SM-kauden päätöskisa Kouvolassa, josta nuorukainen lähtee metsästämään SM4-luokan hopeamitalia. (Kuva: Toni Herranen Sports)Herrasen seuraava ralli on 30.9.–1.10. ajettava SM-kauden päätöskisa Kouvolassa, josta nuorukainen lähtee metsästämään SM4-luokan hopeamitalia. (Kuva: Toni Herranen Sports)

Ral­lin EM-sar­jan ERC4 Junior ‑luo­kas­sa aja­van, jää­li­läis­läh­töi­sen, nykyi­sin Jyväs­ky­läs­sä asu­van Toni Her­ra­sen ja kar­tan­lu­ki­ja Sebas­tian Vir­ta­sen kisa­kausi jat­kui vii­kon­lop­pu­na Tshe­kin EM-ral­lis­sa. Olo­suh­teet ja eri­kois­ko­keet oli­vat erit­täin haas­ta­vat, eikä ensi­ker­ta­lai­si­na täl­lä ker­taa podium-sijoil­le ollut kak­si­kol­la asiaa.

– Tämä oli niin spe­si­aa­li kisa, että on todel­la vai­kea pär­jä­tä ensim­mäi­sel­lä ajo­ker­ral­la, Her­ra­nen selvitti.

Vet­tä tuli eri­kois­ko­keil­la run­saas­ti vii­kon­lo­pun aika­na ja aja­mi­nen oli pai­koin selviytymistaistelua.

– Kisa alkoi heti aika mie­len­kiin­toi­ses­ti, kun rupe­si sata­maan vet­tä huol­los­sa ja sel­vi­tel­tiin sataa­ko pät­kil­lä. Kaik­ki läh­ti vähän eri ren­gas­va­lin­noil­la. Me pää­tet­tiin ottaa märän kelin pyö­rät ja se onnis­tui hyvin.

– Pal­jon oli opet­te­lua – ei ihme aiko­ja, eikä mitään vir­hei­tä­kään. Aika hyvin osui ren­gas­va­lin­nat lau­an­tai­na, eli ei sen puo­leen hävit­ty sii­nä aikaa, mut­ta tuol­la koke­muk­sel­la oli enim­mäk­seen opet­te­lua ja tun­nus­te­lua. Todel­la lie­juis­ta asfalt­tia joka pät­käl­lä, joten tär­keä oli pääs­tä vain puh­taas­ti läpi, Her­ra­nen ker­ta­si kisan alkua.

Sun­nun­tai­na<

– Aamul­la oli­si pitä­nyt star­ta­ta nel­jäl­lä sade­ke­lin ren­kaal­la, mut­ta läh­det­tiin osit­tain slick­sit alla. Välil­lä tuli niin pal­jon vet­tä, ettei oikeas­taan eteen­sä näh­nyt. Oli aika mie­len­kiin­tois­ta hom­maa taas. Toi­sel­la pät­käl­lä meni sit­ten kol­mos­vaih­de, kak­ko­sel­la ei oikein jak­sa­nut men­nä ja noil­la pät­kil­lä nelo­nen oli vähän tur­han iso. Oli­si ollut hyvä koit­taa paran­taa vauh­tia, mut­ta sii­nä ei sit­ten enää ollut mah­dol­li­suuk­sia. Ajet­tiin vain läpi sen mitä tuos­sa vai­hees­sa pys­tyi. Ei kui­ten­kaan onnek­si hävit­ty sijoituksia.

EM-kaut­ta on nyt aja­mat­ta yksi osa­kil­pai­lu ja EM-prons­siin on vie­lä mah­dol­li­suuk­sia. Kuu­des ja vii­mei­nen kisa aje­taan 20.–23. loka­kuu­ta Kataloniassa.

– Se vii­mei­nen kisa on var­mas­ti hel­pom­pi kun on jo yhden kisan koke­mus sen tyyp­pi­sel­tä asfal­til­ta. Uskoi­sin, että siel­lä nyt on parem­mat mah­dol­li­suu­det pär­jä­tä kun näis­sä kah­des­sa edel­li­ses­sä, Her­ra­nen ennakoi.

Her­ra­sen seu­raa­va ral­li on 30.9.–1.10. ajet­ta­va SM-kau­den pää­tös­ki­sa Kou­vo­las­sa, jos­ta nuo­ru­kai­nen läh­tee met­säs­tä­mään SM4-luo­kan hopeamitalia.

Tane­li Niinimäki