Jäälin Välikylässä DTC Autohuoltoa vuodesta 2009 saakka pyörittänyt Antti Rintamäki kertoo, että vielä tällä hetkellä täyssähköautoja näkyy korjaamossa harvoin. Syyksi hän näkee sen, että sähköautokanta on pääasiassa uutta, ja suurin osa autoilijoista luulee, että auto on huollettava takuun säilymiseksi merkkiautokorjaamossa.
– Takuun säilymiseksi olennaista on kuitenkin se, miten auto on huollettu ja miten huollot on kirjattu ylös, ei se, missä huollot on tehty, Rintamäki oikaisee.
Hänen mukaansa täyssähköautojen osalta niin sanotuissa tavallisissa autokorjaamoissa tullaan murroskohtaan noin 2–3 vuoden kuluttua, kun enemmän sähköautoja alkaa poistua takuun piiristä. Tällöin korjaamoiden tieto–taito sekä kalusto pitäisi olla valmiina sähköautojen huoltoa varten.
– Varmasti jollain aikavälillä tulee käymään niin, että joukko pieniä korjaamoita heittää pyyhkeen kehään, jos ei ole mahdollisuutta tehdä vaadittuja investointeja. Myös osaavista miehistä voi tulla pulaa.
Antti Rintamäki on lähtenyt autokorjaamoalalle oman harrastuksensa siivittämänä. Hän on ajanut vuosia kilpaa SM-tasolla, eivätkä ulkomaan kilpailutkaan ole hänelle täysin tuntemattomia.
– Kaikki piti tuolloin tehdä pienellä budjetilla, joten itse tuli tehtyä paljon kaikkea, tietoa ongittiin ja asioita opeteltiin kantapäänkin kautta. Erityisesti autojen diagnostiikka ja sähköpuoli kiinnosti.
Pikkuhiljaa alkoi käydä niin, että Rintamäen osaamista halusi kilpa-autopiireissä hyödyntää yksi jos toinenkin. Sitten oltiinkin jo siinä pisteessä, että tekemistä oli paljon ja piti miettiä, mille alkaisi. Alunperin Rintamäen oli tarkoitus jatkaa isänsä sähköalan yrityksessä, mutta veri veti autojen pariin, ja niinpä ajankohtaiseksi tuli oman yrityksen perustaminen.
Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee Rintamäen lisäksi neljä muuta miestä. DTC Autohuollossa tehdään määräaikaishuollot, automaattivaihteistojen huuhtelut ja öljynvaihdot, vikadiagnostiikkapalvelut, tuulilasin vaihdot, öljynvaihdot sekä muut tärkeät autohuoltopalvelut. Yrityksellä on käytössään muun muassa sähköinen huoltokirja, sijaisauto- ja rengaspalvelut, alumiinivanteiden oikominen ja korjaus, kattava vikadiagnostiikka, sähkökorjaus ja säätö- sekä ohjelmointityöt.
Siviiliautojen lisäksi DTC:llä tehdään edelleen paljon töitä kilpa-autojen parissa.
– Kun ollaan tekemisissä kilpa-autojen kanssa, siellä tulee esiin vikoja, jotka pitää ratkaista ja syventyä aiheeseen kunnolla. Samat lainalaisuudet toimivat sitten siviilipuolella, Rintamäki sanoo.
Hän kokee saaneensa varsinkin autosähköpuolelle paljon oppia juuri kilpa-autojen kautta. Yrityksessä on panostettu paljon siihen, että erityisesti sähköpuolella oltaisiin aallonharjalla.
– Meillä kaikki pojat ovat käyneet sähköautokoulutuksen, ja meille voi tuoda millaisen tahansa sähköauton mihin tahansa huoltoon. Samanlaisia vikojahan ne ovat, on auton käyttövoima millainen hyvänsä.
Kun sähköautoista alettiin noin kymmenen vuotta sitten puhua enenevässä määrin, pääsi Antti Rintamäki mukaan OAMK:n ja OSAO:n yhteiseen projektiin, jossa kehitettiin sitä, millaista koulutusta sähköautojen huoltoon ja korjaamiseen tarvittaisiin. Hänen mukaansa sen suunnitelman perusteella koulutetaan yhä.
Rintamäki myöntää, että korjaamoille on edelleenkin hyvin vähän tarjolla koulutusta sähköautojen huollosta. Pääasiassa koulutukset ovat tähän mennessä keskittyneet siihen, miten sähköautoja huolletaan turvallisesti, ei siihen, miten niitä huolletaan. Onneksi muutos tähän on hänen mukaansa näkyvissä.
Yksi asia, johon Rintamäki haluaa kiinnittää huomiota on se, että sähköautojen omatoimikorjaamisessa tulee huomioida se, että laitteistoissa on suuret jännitteet, jotka ovat tappavia.
– Kaikki eivät välttämättä ymmärrä että akusto ei ole verrattavissa normaalin auton käynnistysakkuun, jonka kanssa toimiminen on turvallista. Sähköautojen akustot ovat tietämättömälle aivan yhtä vaarallista näpelöitävää, kuin normaalin sähköverkonkin sähköt. Toivottavasti tällaisista vahingoista ei jouduta lukemaan uutisia tulevaisuudessa.
Idearikkaana yrittäjänä Antti Rintamäki uskoo siihen, että tulevaisuudessa jo nyt vakavarainen DTC Autohuolto jalostautuu tarpeen mukaan.
– Toivon, että yritys kasvaa maltilla niin, että tulevina vuosina täällä olisi töissä kymmenisen työntekijää.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.