Joloksella, Mannilanjärven päässä syntyi 1940-luvun lopulla Kaarlo (Kalle) Pelkonen, joka on viimeisten kuuden vuosikymmenen aikana tullut tutuksi useille Rantapohjan alueen kylien asukkaista kulkukauppiaana, jonka käyntiä odotellaan malttamattomana. Pelkosen punainen auto on uskomaton aarrearkku, josta löytyvät lähes kaikki vaatteet, mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Erikoisuutena Pelkosella on myynnissä vuodesta 1978 asti valmistamiaan nahkakintaita, jotka hän leikkaa ja yhteistyökumppani lähialueelta ompelee valmiiksi.
Aikanaan kulkukauppiaita oli paljon, mutta Pelkonen kertoo, että hänen tietojensa mukaan Suomessa on tällä hetkellä hänen lisäkseen vain yksi toinen vanhanajan kulkukauppias.
1975 vuonna uransa alalla aloittanut Pelkonen ei ole ikinä harkinnut lopettavansa kiertämistä, niin paljon yrittäjähenkeä ja kauppiuutta hänellä on verissään. Ennen kuin aloitti kulkukauppiaana, ehti hän muun muassa työskennellä Määtän leipomoauton kuskina, olla töissä vanhempiensa ASO-kaupan asiapoikana Korvenkylässä, käydä armeijan ja työskennellä Pohjolan Kaapelilla. Vuonna 1975 hän oli perustamassa Jäälin grilliä ja vuonna 1978 veljensä kanssa Lassen Metallia. 1960- ja 1970-lukujen taitteessa Pelkonen asui muutaman vuoden Ruotsissakin. Sen jälkeen perhe asettui Välikylään ja jonkin vuoden päästä perheeseen syntyi poika.
– Olin tehnyt kauppaa pikkupojasta saakka. Myynyt kyniä ja kampoja ja kaikenlaista muuta pientä. Tuntui oikealta ratkaisulta alkaa kulkukauppiaaksi, eikä tarkoitus ole lopettaa, kun olen säilynyt niin hyvässä kunnossa, vaikka olen leikkauspöydälläkin joutunut useampaan kertaan käymään. En osaisi joutilaana olla.
Kun Pelkonen ei ole tee kulkukauppiaan töitä, hän rakentaa. Rakentamisen aikaa on monesti kevät, kun tiet ovat huonommassa kunnossa.
– Olen tehnyt saunamökkejä ja rakentanut jokusen talonkin. Aina pitää olla jotain meneillään.
Alusta saakka Kalle Pelkonen on myynyt kylillä ja taloissa vaatteita. Hän kiersi ihan ensimmäisenä muun muassa Kuivaniemen ja Oijärven alueilla, jossa oli siihen aikaan paljon väkeä. Siellä hän kiertää edelleenkin, ja vastaanotto on aina ollut hyvä. Väkeä riittää yhä ostoksille, vaikka Pelkonen myöntääkin, että monet kylät hiljenevät vauhdilla.Kylien vanhat ihmiset kuolevat ja talot jäävät tyhjilleen.
Pelkonen on tuttu näky myös muun muassa Ylikiimingissä, Hailuodossa sekä ympäri Pohjois-Pohjanmaata, Etelä-Lappia ja Kainuuta. Joskus kulkukauppiaan saattaa nähdä joillain markkinoillakin. Aiempina vuosina hän oli asuntovaunun kanssa kulussa viikonkin kerrallaan. Nykyisin Pelkonen lähtee autollaan kulun päälle 2–3 kertaa viikossa, jolloin työpäivä alkaa noin kello yhdeksän aamulla ja takaisin kotonaan Jäälin Välikylässä hän on kuuden aikaan illalla käytyään 5–7 talossa. Sen jälkeen on vuorossa vielä auton siivous ja lastaus.
Kohteet, jonne kulkukauppias suuntaa, valikoituvat usein sen mukaan, mistä tutut asiakkaat soittavat, että nyt olisi hyvä tulla käymään. Samalle käynnille kertyy usein väkeä lähitaloistakin, eikä asiakkaista ole pulaa. Yleensä Pelkonen käy samassa paikassa 2–3 kertaa vuodessa. Kilpailijoita hänellä ei ole koskaan ollut.
– Parasta tässä on, että saa porista ihmisten kanssa. Kiire minulla ei ole koskaan.
Pelkosen autosta löytyy miehen sanojen mukaan ainakin sataa erilaista tuotetta.
– Sellaista ei oikein olekaan, mitä kysyttäisiin, mutta ei löytyisi.
Aiempina vuosikymmeninä villapaidat olivat asiakkaiden kesken haluttua tavaraa, samoin naisten leningit. Nyt näitä ei enää niin kysytä, mutta collegepaidat ovat suosittuja. Paljon on kysyntää myös kerrastoilla, legginseillä, talvitakeilla ja nahkakintailla. Puukkoja ja puukontuppiakin Pelkonen tekee.
– Kinttaat tehdään naudan, hirven tai peuran nahkasta, sisällä on teddykarvaa. Tälle talvelle olemme tehneet 600 kinttaat, ja kaikki käyvät kaupaksi, Pelkonen ennustaa.
Muun tavaran Pelkonen hankkii lähimmästä tukusta, joka on nykyisin Jyväskylässä, tai ostamalla erilaisia myyntiin tulevia loppueriä tai muita vastaavia. Onpa Pelkonen hetken harkinnut kaupankin perustamista, mutta heitti sitten kuitenkin ajatuksen sikseen. Veri veti tien päälle.
Kun Kalle Pelkonen aikanaan jättää kulkukauppiaana kulkemisen, on hyvin todennäköistä, että sen jälkeen ei koko Suomesta enää löydy tämän ammatin harjoittajaa.
– Ihmettelen miksei. Kyllä tällä työllä aivan hyvin itsensä elättää, Pelkonen päättää.