Joka toinen viikko torstaisin Jäälin kappelille kokoontuu Kiimingin eläkeläiset ry:n porinakerho. Paikalla on tavallisesti jopa 60–70 eläkeläistä kahvittelemassa ja vaihtamassa kuulumisia. Yleensä tilaisuudessa on myös jokin tietoisku jostain ajankohtaisesta aiheesta.
Helmikuun porinakerhossa muisteltiin kouluaikoja ja tuolijumpattiin kaupungin erityisliikunnanohjaaja Emilia Olsbon johdolla. Olsbo myös kertoi siitä, millaisia liikuntapalveluita Oulun kaupungilla on ikäihmisille tarjolla.
Tärkeimmäksi Liisa Vesa kertoo porinakerhossa toisten tapaamisen ja raatailun sekä ihan vaan rennon yhdessäolon.
– Muutenhan sitä tulisi helposti jäätyä vaan kotiin. Varsinkin sitten, kun liikuntakyky alkaa heiketä, Eila Salmela sanoo.
Jäälissä pitkään asunut, mutta nyt jo kaupunkiin muuttanut Esko Mustonen kertoo, että vaikka asuinpaikka on vaihtunut, on mukava aina lähteä tuttuun porukkaan kuulumisia vaihtamaan.
Kerhotuokion aikana kerättiin tällä kertaa myös osallistujia sukupolviruokailuun ja hiihtokilpailuihin sekä pohdittiin muun muassa pienen hiihto- tai kävelyretken järjestämistä Kokkokankaalle.
Kiimingin eläkeläiset ry:llä on reilut 160 jäsentä ja yhdistys toimii aktiivisesti Jäälin mutta myös Kiimingin alueella. Yhdistyksen puheenjohtaja on Jorma Hanhela. Porinakerhon lisäksi on muun muassa muistikerhoa, laulukööriä ja käsityökerhoa. Vapaaehtoisia on kirkkoväärteinä ja osa tekee vapaaehtoista vanhustyötä. Yhdistys järjestää jäsenilleen myös monenlaisia reissuja muun muassa kylpylöihin tai teattereihin.
Koulumuistoista kehkeytyi kerhon aikana monta tarinaa. Jääliläinen Irma Lämsä kertoili tarinaa Yli-Iin Tannikylän koululta. Mieleen oli muun muassa eräs kerta, kun tuuraajana ollut opettaja komensi oppilaat riviin tupakkitarkastuksen tehdäkseen. Opettajan tarkastaessa oppilaiden taskuja, hän erään oppilaan kohdalla parkasi ja lähti kannat kopisten pois paikalta, eikä enää koko päivänä tullut paikalle. Kyseinen oppilas kertoi sitten toisille oppilaille, että opettaja oli taskun reijästä tuntenut jotain sinne kuulumatonta. Tästä olivat oppilaat saaneet hyvät naurut ja opettaja kenties elämän mittaisen trauman.
Lämsä muisteli myös sitä, miten eräs poika oli häntä kouluaika kovasti nimitellyt, ja miten hyvältä sitten olikaan tuntunut, kun hän oli huomannut, että ei poika edes osannut lausua sanaa Egypti oikein vaan sanoi sen Epykti. Sitten ei kiusaaminenkaan tuntunut enää pahalta.
Pudasjärvellä koulunsa käynyt Niilo Ojala muisteli myös koulukiusaamiseen liittyvää tarinaa. Siinä Iinattijärveltä Poijulan koululle tullut uusi poika oli alkanut kiusata nuorempiaan. Koulun pojat olivat päättäneet antaa kiusaajalle opetuksen sakinhivutuksen muodossa. Kiusaaminen kyllä loppui siihen, mutta pojat saivat myös itse opettajalta muistutuksen, että moista toimintaa ei saa jatkaa. Ojala mietti porinakerhossa, miten ihmeessä tuon koulukiusaamisen saisi nykyisin loppumaan ja totesi, että ehkä muiden oppilaiden selvä viesti kiusaajalle kiusaamisen sopimattomuudesta on oikein hyvä keino.
Samaa koulua Pudasjärvellä oli Ojalan kanssa käynyt Lahja Hanhela, joka kertoi tarinaa ulkohuussin seinään ilmestyneestä sopimattomasta kaiverruksesta, jonka tekijäksi paljastui lopulta naapurikoulun oppilas, joka oli hiihtokilpailujen aikaan seinää kaiverrellut. Sitä Hanhela ei muista, kävikö poika itse työnsä jäljet korjaamassa vai selvisikö hän pelkällä puhuttelulla.
Ulkohuussit aiheuttivat monenmoista kommellusta menneinä vuosikymmeninä kouluissa. Jäälissä koulunsa käynyt Helinä Siltakoski muisteli, miten pojat yrittivät tirkistellä huussiin takakautta, mutta saivat tytöiltä tarvittaessa läksytyksen saman tien. Siltakoski myös muisteli, miten lyhyt koulumatka Jäälissä vaihtui oppikoulun alkaessa pyörällä kuljettavaan koulumatkaan Tuiraan saakka.
Jääliläinen Kalevi Kuha kertoi, että hänellä oli lapsuudessaan harvinaisen lyhyt koulumatka, sillä se oli vain keittiön ja pirtin välimatkan mittainen. Koulua kun käytiin Kuhan pirtissä Pudasjärvellä.
Maija Keräsellä puolestaan oli niin pitkä koulumatka, että hän sai jäädä opettajan luokse asumaan. Opettaja valvoi tytön läksyt tarkkaan, mutta myös keitti aina iltaisin kaakaota. Keränen ajattelee jälkeenpäin, että opettajan täytyi olla hyväsydäminen ihminen, kun otti lapsen luokseen asumaan.