Isän ja pojan, Hannu ja Niko Ukkolan, luotsaama Iin Taksikyyti Oy on laajentunut yhden miehen ja yhden taksin yrityksestä yksitoista autoa ja kattavat kuljetuspalvelut tarjoavaksi kokonaisuudeksi, joka Iin ohella toimii myös Haukiputaalla ja Oulussa.
Yrityksen pääpaikka on Iissä, missä se Ukkolain mukaan myös tulee edelleen säilymään. Yrittäjät korostavatkin paikallisuutta toiminnassaan, sillä myös kaikki kuljettajat ovat iiläisiä. Palvelutarjontaan kuuluvat taksikyytien lisäksi tilausajot, jotka hoituvat kuudentoista hengen pikkubussin sekä kahden ison linja-auton voimin. Linja-autoista toinen on aivan vasta hankittu, ja yrittäjien mukaan se sopii myös Iin kunnan vihreisiin normeihin vähäpäästöisyytensä ansiosta.
– Alussa tarvittiin taksin ajamiseen erityinen taksikortti, ja autojen hankkiminenkin oli luvanvaraista, taksiyrittäjäksi ei siis voinut lähteä tuosta vain, kertaavat Ukkolat menneitä muistellessaan.
Toiminnan alkuvuosina taksiluvan saikin useimmiten siinä vaiheessa, kun joku olemassa olevista yrittäjistä luopui toiminnasta. Sittemmin ala vapautui, minkä ansiosta yritystä päästiin helpommin laajentamaan.
– Lähtökohtana on silti koko ajan ollut, että auton pitää tuottaa tietyn summan verran ennen kuin hankitaan lisää kalustoa, taustoittaa yrityksen toimitusjohtaajan pestiä nykyisin hoitava nuorempi Ukkola.
Yrityksen ideana on alusta lähtien ollut taksikyytien hoitaminen asiakaspalvelun mukaan, ei tolpalla vartoen. Aiempien koulukuljetusten ja Kelan sairaskyytien rinnalle ovat merkittäväksi palvelumuodoksi nousseet lisääntyneet sote-ajot, jotka vuodenvaihteessa toimintansa aloittaneet hyvinvointialueet kilpailuttivat alkuvuodesta. Samalla aiemmat sopimukset lakkasivat olemasta voimassa.
Iin Taksikyyti menestyi tarjouskilpailussa hyvin koko Iin alueen kyydeistä päätettäessä, mikä on osaltaan edelleen vahvistanut yrityksen toimintaa. Sote-ajot ovat vammaispalvelu- tai sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluja. Niitä saavat käyttää henkilöt, jotka sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn takia eivät kykene itsenäisesti käyttämään julkisia liikennevälineitä.
Toiminnan laajeneminen taksien määrän kasvaessa on vaatinut myös lisää taustatyötä, ja nykyisellään Iin Taksikyyti päivystää sekä arkisin että viikonloppuisin.
– Arkisin on päivystäjällä myös varahenkilö, joka hoitaa tehtävän, mikäli varsinainen päivystäjä jostain syystä on estynyt puhelimeen vastaamaan. Arkipäivystys toimii iltakymmeneen asti, viikonloppuisin ollaan valmiudessa ympäri vuorokauden, Niko Ukkola mainitsee.
Nuoremman Ukkolan harteilla on nykyisin yrityksen taksitoiminta kokonaisuudessaan, joten työnkuvaan kuuluu lähes kaikki hallinnollinen työ, kuten asiakashankinta, ajojärjestelyt ja työvuorolistojen laadinta. Isä-Hannu puolestaan hoitaa tilausajotoiminnan tarjouksineen ja käytännön järjestelyineen.
Välitysyhtiöiden palveluja yritys ei käytä lainkaan Kela-kyytejä lukuun ottamatta, joten Nikon aika kuluukin jo merkittävästi enemmän toimistotöiden parissa kuin ratin takana.
– Kelan sairaskuljetukset meillä hoituvat Tampereen Aluetaksin välittämänä, sillä sitä kautta tilattaessa asiakkaalla on niin sanottu omataksi-oikeus eli hän voi itse valita kuljettavan yrityksen, Niko Ukkola mainitsee.
Tällä hetkellä sote-kuljetukset muodostavat merkittävimmän osan kaikista taksikyydeistä. Lisäksi isoa roolia yrityksen toiminnassa näyttelevät koulukuljetukset ja Kela-sairaskyydit. Myös tilausajot ovat kasvussa.
– Tavallisten kuluttaja-asiakkaiden kuten viikonloppuajojen osuus on supistunut aika pieneksi, mutta kaikki kyydit ovat silti yhtä tärkeitä erilaisten rinnakkaisvaikutusten vuoksi, yrittäjät linjaavat.