Syksyn viiletessä talvirenkaiden vaihto alkaa jälleen olla ajankohtaista. Tieliikennelain mukaan talvirenkailla on ajettava 1.11. alkaen, jos sää tai keli sitä vaatii.
Rantapohjan alueella talvirenkaiden kanssa ei kuitenkaan vielä hötkyillä.
Jukka Olkoniemi Iin Automaalaamolta kertoo, että talvirenkaiden sesonki ei ole ainakaan heillä vielä käynnistynyt täydellä vauhdilla.
– Joitakin yksittäisiä renkaiden vaihtoja on jo tässä vaiheessa tehty, mutta varsinaista ryysistä ei ole, Olkoniemi sanoo.
Olkoniemi veikkaa edellisvuosista oppineena, että kiire iskee ensimmäisten yöpakkasten liukastaessa teiden pinnat.
– Periaatteessa talvirenkaita voisi pikku hiljaa alkaa vaihtaa alle jo tässä vaiheessa, jotta ne yöliukkaat eivät sitten pääse yllättämään eikä renkaanvaihtoa tarvitse odotella. Renkaat eivät mene pilalle vaikka niillä ajaisikin hetken asfalttipinnalla.
Samoilla linjoilla Olkoniemen kanssa on Kiimingissä Rengas-Arppa-rengasliikettä pyörittävä Jussi Arponen.
– Arvioisin, että ensi viikolla allevaihto on käynnissä – jos ei täydellä teholla niin ainakin melkein. Pakkasöiden tullessa ihmiset viimeistään heräävät, toteaa Arponen.
Arponen kertoo vaihtaneensa ensimmäisiä talvirenkaita autojen alle syyskuun puolella. Silloin talvirenkaita ovat vaihdattaneet ihmiset, jotka ovat olleet suuntaamassa reissulle Pohjoiseen tai ajavat autoillaan vain vähän. Olkoniemen tapaan myös Arponen toteaa, että talvirenkaat voi hyvin vaihtaa alle jo hyvissä ajoin ennen pakkasia.
– Etenkin, jos ajaa vähän, talvirenkaiden allevaihtoa aikaisemmin syksyllä karsastaa suotta. Märkä ja viileä asfaltti ei ehdi renkaan pintaa kuluttaa pilalle, vaikka lumi ei heti maahan tulisi.
Arponen myös vinkkaa, että etenkin silloin, jos ostaa aivan uudet talvirenkaat, on niillä suotavaakin ajella rauhassa ennen ensimmäisiä pakkaskelejä.
– Nastat hakevat uusissa renkaissa paikkansa ja pysyvät renkaassa paremmin, jos niillä ei heti lähdetä sutimaan jäiselle tielle. Lisäksi talvirenkaaseen kannattaa laittaa hieman enemmän ilmaa kuin kesärenkaaseen, jotta renkaan pinta kuluu tasaisemmin, vinkkaa Arponen.
Sekä Olkoniemi että Arponen arvioivat, että nastarengas pitää yhä suosituimman talvirenkaan kärkisijaa.
– Kitka ei ole vielä perinteistä nastaa ohittanut. Toki rengasvalinta riippuu siitä, missä ajelee. Kaupungilla paljon ajavien keskuudessa kitkarenkaat ovat suositumpia kuin täällä maaseudulla, kertoo Olkoniemi.
Arposen mukaan kitkarengas on viime vuosina hieman kirinyt, mutta nasta on silti ylivoimaisesti suosituin.
– Kitkarenkaat ovat hiljaisemmat, ja normaaleissa talviolosuhteissa niillä pärjää varsin hyvin, kunhan kitkarengas on hyvä ja laadukas, Arponen toteaa.
Talvirenkaisiin halutaankin molempien yrittäjien mielestä panostaa edelleen, vaikka taloustilanne on ollut kuluttajille haastava. Jukka Olkoniemi kertoo, että heillä keskihintaiset renkaat tekevät kauppansa.
– Hyvin harva käyttää sitä kalleinta tai halvintakaan, hän toteaa.
Jussi Arposen mukaan renkaiden hintataso on pysynyt maltillisena, eikä vuoden takaisen kaltaisia saatavuusongelmia renkaissa enää ole.
– Suurin osa asiakkaista haluaa laadukkaamman talvirenkaan esimerkiksi kiinalaisvalmisteisen sijaan, niihin halutaan selvästi panostaa.