Suomalaiset ja kansainväliset taiteilijat kokoontuivat taas kerran Iissä Art Ii Biennaalia varten. Kahdeksatta kertaa järjestetty biennaali kutsui koolle valittujen kolmentoista projektin taiteilijat, jotka esittelivät viime viikon aikana moninaisia töitään kuuntelukävelyistä videoihin sekä performatiivisiin luentoihin. Teoksia oli ripoteltuna ympäri Iitä, Kuivaniemeä ja Jakkukylää. Osana biennaalia järjestettiin lisäksi teemaa käsitteleviä paneelikeskusteluja, joissa puhumassa olivat biennaalin kuraattorit Minna Rainio, Mark Roberts ja Jetta Huttunen sekä taiteilijat Hanna Husberg ja Agata Marzecova.
Biennaalin teemana oli Ilmassa. Hakijoita oli tänä vuonna yli 150 ympäri maailmaa. Rainio, Roberts ja Huttunen painottivat koordinaattoreina hakuprosessissa töitä, jotka yhdistävät taidetta tieteen ja teknologian kanssa, vaikka biennaalista löytyi myös muita taiteen muotoja.
Osa taiteilijoista kertoi olleensa tietoisia Art Ii Biennaalista jo jonkin aikaa. Simo Alitalo ja Tuike Alitalo kertoivat vuosien tietoisuuden jälkeen laittaneen projektihakemuksen kuraattoreille heti nähtyään, että teema osui kohdalleen. Heidän bravuurinsa –jo 90-luvulta asti järjestetyt äänikävelyt– ovat vieneet heidät ympäri maailmaa eri ääniympäristöjen perässä.
Mielenkiintoiset äänimaisemat merkitään ekouterioiksi. Ekouteriat ovat maastoon merkittyjä kuuntelupisteitä, jotka kehottavat huomioimaan pisteen äänimaailman. Niitä löytyy nyt Iistä neljä kappaletta, jotka voi tunnistaa läheiseen puuhun kiinnitetystä keramiikkalaatasta. Ekouterioillaan taitelijat haluavat kiinnittää huomiota äänimaisemien suojeluun.
–Hiljainen ympäristö on meidän yhteinen hyvä, Tuike Alitalo sanoo.
Teema taipuu kuuntelemisen lisäksi ilmastonmuutoksen pohtimiseen. Taiteen ja tieteen yhdistely, jota kuraattorit hakivat biennaaliin, kulminoituu Filips Stanislavskisin Human Cloud Project ‑teoksessa hyvin. Se ottaa kantaa ideaan tekopilvien käyttöön nousevien lämpötilojen lieventämiseksi.
Taiteilija haluaa kiinnittää huomiota siihen, että vaikka pilvet voisivat lieventää maapallon lämpenemistä, ei niiden kokonaisvaikutuksesta voida olla varmoja. Pitää miettiä kaikkia seuraamuksia, ennen kuin alkaa kontrolloimaan luontoa. Tämä sai Stanislavskisin käyttämään pilviteknologiaa projektissaan, jossa luodaan pienimuotoisia pilviä ihmisten hengityksestä.
–Minua kiinnosti teknologian vaikutus suhteeseemme ympäristön kanssa. Ja halusin myös tehdä ihmispilven, Stanislavskis kertoo työnsä inspiraatiosta.
Stanislavskis on käynyt Suomessa useampaan otteeseen, mutta ei koskaan Oulun seudulla. Hänen ystävänsä ehdotti Art Ii Biennaaliin hakemista, sillä projekti sopi teemaan hyvin. Hänestä on ollut hienoa nähdä, miten aktiivisesti Ii panostaa kulttuuriin.
Taiteilijoille biennaali on hyvä tilaisuus verkostoitua ja nähdä toistensa työtä. Tapahtuma ja KulttuuriKauppila saavat tästä paljon kiitosta. Taiteilijoiden sekä kävijöiden kiinnostus tapahtumaa kohtaan kertoo Huttusen mukaan onnistuneesta maineen ja brändin rakentamisesta.
–Kun tapahtumiin tulee yleisöä, tiedetään, että jotain tehdään oikein, Huttunen tiivistää.
Biennaalin päätyttyä osa teoksista ei ole enää Iissä nähtävillä, mutta osa projekteista jää ihailtavaksi. Kotaki Asanon Frame & Thread jää Kuivaniemeen. KulttuuriKauppilassa tulee olemaan heinäkuussa mahdollisuus käydä katselemassa joitain biennaalin projekteista jälkikäteisesti.