Sei­nä­ka­len­te­ri työn­te­ki­jöi­den ja asiak­kai­den yhteistyönä

Esimakua tulevasta kalenterista. Vilma Kinnunen poseerasi kuvaaja Henri Kujalalle Pub Rumblen wc-tiloissa väreihin sopivan chilillä höystetyn drinkin kera. Kuva: Anu Kauppila.Esimakua tulevasta kalenterista. Vilma Kinnunen poseerasi kuvaaja Henri Kujalalle Pub Rumblen wc-tiloissa väreihin sopivan chilillä höystetyn drinkin kera. Kuva: Anu Kauppila.

Ensi vuo­den kalen­te­ri­kaup­pa käy jo kuu­ma­na ja oman­lai­sen­sa kalen­te­rin mark­ki­noil­le tuo myös Iis­sä sijait­se­va Pub Rumble. Tule­van sei­nä­ka­len­te­rin mark­ki­noin­ti on jo hyväs­sä vauh­dis­sa ja tar­koi­tus on saa­da val­miit kalen­te­rit asiak­kai­den käsiin ja sei­nil­le jou­lu­kuun alus­sa. Ravin­to­la­pääl­lik­kö Jan­ne Väi­sä­nen ker­toi toteut­ta­neen saman­kal­tai­sen pro­jek­tin myös aiem­mas­sa työ­pai­kas­saan Oulus­sa pari­sen vuot­ta sitten.

– Aja­tel­tiin, että tem­pais­taan nyt tääl­lä­kin. Taka-aja­tuk­se­na on lisä­tä yhtei­söl­li­syyt­tä ja tuo­da esil­le niin mei­tä työn­te­ki­jöi­tä kuin asiak­kai­ta­kin, Väi­sä­nen totesi.

Kalen­te­ri kuvat­tiin maa­nan­tai­na pubin tilois­sa ja tekoon osal­lis­tui hen­ki­lö­kun­nan lisäk­si asiak­kai­ta. Väi­sä­sen kol­le­gat Juho Finn­berg ja Vil­ma Kin­nu­nen oli­vat heti innois­saan ideas­ta ja läh­ti­vät mie­lel­lään mukaan pro­jek­tiin. Mui­ta­kaan osal­lis­tu­jia ei tar­vin­nut juu­ri­kaan hou­ku­tel­la mukaan ja maa­nan­tai­na pubis­sa oli­kin 11 hen­ki­löä val­mii­na poseeraamaan.

– Tänä vuon­na en pääs­syt mihin­kään hal­loween-juh­liin niin sik­si­kin oli nyt todel­la muka­va pääs­tä vähän pukeu­tu­maan, loka­kuun aukea­mal­la posee­raa­va Kin­nu­nen hymyili.

Kuu­kausis­ta ei tar­vin­nut käy­dä sen kum­mem­paa tais­te­lua, sil­lä vain muu­ta­ma oli aja­tel­lut etu­kä­teen itsel­leen mie­luis­ta kuu­kaut­ta. Finn­berg halusi itsel­leen oman syn­ty­mä­päi­vä­kuu­kau­den eli maa­lis­kuun. Tee­mo­ja kalen­te­ris­sa näh­dään urhei­lus­ta musiik­kiin ja met­säs­tyk­ses­tä pal­jaa­seen pintaan.

– Tyt­tö­ka­ve­ri vain tote­si, että kun­han ei kriit­ti­set pai­kat näy, Finn­berg naurahti.

Kalen­te­rin tekoon osal­lis­tui 4 nais­ta ja 7 mies­tä ja muu­ta­ma yhteis- ja kave­ri­ku­va­kin kalen­te­ris­sa näh­dään. Jokai­nen kuvat­ta­va oli sel­väs­ti miet­ti­nyt tee­maan­sa etu­kä­teen, sil­lä rekvi­siit­taa löy­tyi pesä­pal­lo- ja jää­kiek­ko­kamp­peis­ta nyrk­kei­ly­ko­nee­seen ja drin­keis­tä kita­raan ja met­sä­tys­tee­man mukai­ses­ti kuvaan pää­si myös met­säl­lä muka­na kul­ke­va koi­ra. Kuvaus­lo­kaa­tio­na pub näyt­ti toi­mi­van tee­maan sopi­val­le kalen­te­ril­le oival­li­ses­ti ja kuvaa­ja Hen­ri Kuja­la oli iloi­nen pääs­tes­sään teke­mään eri­lais­ta pro­jek­tia päi­vä­työn­sä ohessa.

Kalen­te­ria on mark­ki­noi­tu etu­kä­teen sosi­aa­li­ses­sa medias­sa ja ennak­ko­ti­lauk­sia­kin on jo sadel­lut. Kalen­te­ria tul­laan myy­mään aina­kin Pub Rumbles­sa ja jou­lu­kuun aika­na sel­vi­ää saa­ko kalen­te­ria myös muualta.