Oulu valittiin Euroopan Unionin kulttuuripääkaupungiksi 2026. Iin kunta on sitoutunut olemaan mukana ja tukemaan tätä hanketta – mekin saamme siitä osamme kulttuuritapahtumina ja rahoituksenakin. Kulttuuripääkaupunkihanke on yhteinen ponnistus Oulun seudun kunnille, ja hankkeessa on sellainen hyvä puoli, että mukaan toimintaan pyritään saamaan laajasti kansanjoukot ja siten saamaan aikaan kulttuuri-ilmastonmuutos, kuten hankkeen keskeinen teema kuuluu. Tietääkseni IlmastoAreena-festivaali ja Art Ii ‑biennaali ainakin ovat mukana hankkeen tapahtumissa, mutta paljon muutakin pöhinää hanke tuo Iihinkin.
Kulttuuriin kytkeytyy läheisesti myös sivistyksen käsite. Kun filosofiassa vuosisatojen mittaan kiteytyneet arvot totuudellisuus, hyvyys ja kauneus liitetään sivistykseen, saadaan hyvä kuva siitä, mitä sivistys pohjimmiltaan on.
Totuudellisuus on sitä, että ihminen pyrkii saamaan ja välittämään häntä ympäröivästä todellisuudesta oikean kuvan. Eli ihminen kehittää taitoja ja välineitä tutkia luontoa ja haluaa saada vallitsevista olosuhteista oikean käsityksen – onko esim. ilmastonmuutos oikeasti tapahtumassa ja onko se ihmisen aikaansaama. Voi olla, että sivistyksen tämä puoli on jo liikaakin korostunut koulu- ja tiedemaailmassa, ei niin, etteikö kaikkea mahdollista tietoa tarvittaisi, vaan siinä mielessä, että voitaisiin pohtia myös sitä, mihin tietoa käytetään ja miten.
Toinen puoli sivistystä pohjautuu hyvyyteen, siihen, mikä on hyvää ja eettisesti oikein. Aivan kuten totuudellisuus vaatii opettamista, eettisyys vaatii ihmisen kasvattamista tai kasvamista yhteisön jäseneksi. Syvimmältään tämä tarkoittaa sitä, että opimme ymmärtämään toisen ihmisen ajattelua ja toiminnan perusteita. Siis empatiakykyä. Meidän ei tarvitse olla samaa mieltä kuin toiset, mutta meidän täytyy oppia ymmärtämään toisen eri mieltä olemisen perusteita, jotta voisimme sivistyneesti hoitaa yhteisiä asioita yhteisön parhaaksi. Sietää pohtia, onko eettisyyteen kasvattaminen jäänyt opetussuunnitelmissa tiedollisen kasvatuksen jalkoihin.
Yksi parhaita edellä mainittua empatiakykyä kehittävä taiteen laji on kirjallisuus. Paitsi että kirjallisuus lisää tietoisuutta siitä, millainen maailma on muualla, se myös auttaa ymmärtämään toisten tekojen motiiveja ja sivistää sillä tavalla. Suomessa kuntien kirjastoilla on ollut sivistyksen tuottajina aivan keskeinen asema, jota tulisi kaikin keinoin mielestäni puolustaa.
Kolmas puoli sivistystä pohjautuu kauneuteen. Kauneudella ei nyt tarkoiteta hyvännäköisyyttä, kuten arkikielessä, vaan esteettistä arvoa. Se on sitä, että ihminen osaa pysähtyä sellaisten ilmiöiden äärelle, jotka liikuttavat, saavat aikaan tunteita ja pohdiskelua, auttavat näkemään maailmassa jotain sellaista, jota arkipäivässä ei huomaa edes ajatella. Tässä taiteella on erityistehtävä. Taidekasvatus opettaa ihmisen tunnistamaan kauneuden ja parhaimmillaan herkistää kauneudelle, sille että teos saa aikaan myös ahaa-elämyksiä ja oivalluksia, ehkäpä vain kauniin värien harmonian aistimuksina, mutta myös kantaaottavana sanomana. Koulujen opetusohjelmissa on eettisyyskasvatuksen ohella myös taidekasvatus jäänyt tiedollisen kasvatuksen jalkoihin. Ymmärrän hyvin tieteen ja ylipäätään tiedon merkityksen, mutta huoleni on kova siitä, millaisia ihmisiä nykyinen koulu tuottaa.
Kunnalla on taidekasvatuksessakin tärkeä tehtävä. Iissä Taidekoulu ja KulttuuriKauppila sekä kansalaisopisto tekevät tässä suhteessa todella tärkeää työtä. SOTE-uudistuksessa kunnalle jää keskeisesti juuri hyvinvointitehtävä, siis sivistyksen tuottaminen. Kun haetaan säästöjä, katseet kääntyvät helposti ns. ei lakisääteisiin tehtäviin, ja siihen, miten lakisääteisiäkin kunta järjestää. Riittääkö esim. Iissä yksi kirjasto ja senkin aukioloaikojen ja aineiston supistaminen tai kansalaisopisto pienenevine tuntimäärineen tuottamaan sivistyksen kannalta hyvät palvelut?
Ei kai kukaan halua, että Iissä eletään sivistymättömästi. Ajattelen niin, että sivistys, jossa yhdistyvät siis totuudellisuus, hyvyys ja kauneus, on ihmisen osa tässä maailmassa. Miten me muuten kykenisimme pelastamaan kauniista planeetastamme, mitä pelastettavissa on? Ja miten me muuten voisimme auttaa maailman ihmisiä ihmisarvoiseen elämään, vaikka he tulisivat toisenlaisesta kulttuurista?
Teijo Liedes, Ii, Kunnanhallituksen 1. vpj (Vas)