Iin kirjaston syyskauden ensimmäinen kirjailijavierailu avasi samalla kirjaston Muusajuhlat. Finlandia-palkittu Anni Kytömäki kertoi kirjoittamisestaan sekä Kuivaniemen kirjastolla että Iin Nätteporissa. Häntä haastatteli Jyri-Jussi Rekinen.
Kytömäen esikoisteos Kultarinta ilmestyi vuonna 2014 ja oli jo samana vuonna ehdolla kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi. Se samoin kuin kirjailijan seuraava romaani, vuonna 2017 ilmestynyt Kivitasku, sai useita kirjallisuuspalkintoja. Tähän mennessä viimeisimpänä Kytömäen teoksista on ilmestynyt Margarita-romaani, joka ilmestyi vuonna 2020 ja saavutti samana vuonna Finlandia-palkinnon sekä lukuisia muita merkittäviä huomionosoituksia.
Kytömäki kertoi näkevänsä romaaniensa juonen aluksi päässään kuin elokuvan. Hän tunnustaa, että eteneminen juonesta kirjoittamiseen on hänelle vaikeaa, ja silloin hän istahtaa pianonsa ääreen ja alkaa soittaa.
– Olen soittanut pianoa kuusivuotiaasta asti, ja edelleen soittaminen auttaa minua paljon, kun pitää pystyä solahtamaan kirjoittamiseen. Itse asiassa soittaisin mieluummin kuin kirjoittaisin, mutta musiikki on sanatonta. Jos sen sanoittaa, se onkin jo kirjoittamista, kirjailija ilmaisee.
Kytömäki kirjoittaa teoksistaan aluksi raakaversion, josta puuttuu kaikki hienosäätö, ja jonka tekeminen on hänelle prosessin työläin vaihe.
– Kun tekstiä sen jälkeen pääsee hiomaan, on se jo helpompaa.
Hän paljastaa kirjoittavansa romaaninsa raakaversion jälkeen vielä lävitse jopa kahdeksaan kertaan lisäten ja korjaillen päästäkseen siihen tarkkaan ja soljuvaan sanojen virtaukseen, joka hänen teoksilleen on ominaista. Hänen kirjansa ovatkin pitkiä, sivuja on kaikissa enemmän kuin viisisataa, ja hän on todennut itsessään tarpeen pohtia, missä vaiheessa teoksista tulee “liikaa kirjoitettuja”.
Kaikissa Kytömäen teoksissa luonto on läsnä monin eri tavoin, ja romaanien keskiössä on luonnon ja ihmisen välinen suhde, joka kirjailijaa on omien sanojensa mukaan kiinnostanut ja huolettanut aina. Teema toistuu kaikissa hänen romaaneissaan, ja Kultarinta-teoksen toisena kertojana onkin karhu. Margarita-romaanissa vastaavassa roolissa on jokihelmisimpukka.
– Taustatyönä romaania varten tein kanditutkielman jokihelmisimpukasta, eli tutkielmakin syntyi samalla, vaikka en kenellekään paljastanut, että oikeastaan kyse on romaanin taustatyöstä. Yleensäkään en halua kertoa kenellekään, mistä aion seuraavaksi kirjoittaa, Kytömäki sanoo.
Jokihelmisimpukan elämä kirjailijaa on kiehtonut jo pitkään.
– Millaista voi elämä olla, kun simpukka saattaa elää 250-vuotiaaksi siellä joen pohjassa kuorensa sisässä ja kiduksilla hengittäen, liikkuen vain vähän jos ollenkaan. Kirjailija voi onneksi kuitenkin käyttää vapauttaan kuvitella.
Esikoisteos Kultarinnan menestys yllätti Kytömäen täysin. Toisaalta hänelle kirjan suosion seurauksena avautui mahdollisuus toteuttaa pitkäaikainen haaveensa hankkia omistukseensa metsää, jonka sitten suojelisi.
– Ostin kolmen hehtaarin metsäpalan ja suojelin sen. Valtio maksaa suojelusta korvauksen maanomistajalle, ja saamallani korvauksella ostin lisää metsää sekä suojelin senkin. Sama toistui vielä kerran, joten Kultarinnan ansiosta omistan nyt neljätoista hehtaaria suojeltua metsää. Minulle se on huojennus, koska olen kärsinyt ajatuksesta, että kirjojeni paperi tulee puusta. Toivoisinkin, että sitä alettaisiin valmistaa jostain muista kuiduista kuten aikoinaan on tehty. Ekologisesti paras tapa lienee vielä tuntematon.
Luonnon ohella Kytömäen teoksissa usein toistuvia teemoja ovat rauhanaate ja toisinajattelijat, joita kirjailiijan mukaan on ollut aina.
– Keskellä sotiakin on puhuttu rauhasta ja tehokkaan luonnon hyödyntämisen aikakaudella suojelusta. Eivät ne ole nykyajan keksintöjä, vaan maailman hienot asiat ovat olleet olemassa paljon ennen meitä. Se kertoo vahvasta ihmisyydestä, ja sellaisen haluan kirjoihinikin siirtää.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.